CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplaynavn 2016

Legg igjen en kommentar

Årets cosplaynavn er noen som har vært en veldig tydelig figur i cosplaymiljøet lenge. Han har stått fjellstøtt og fortsatt selv om han har fått en god del negativitet mot seg – ikke kritikk av desucon som han har jobbet hardt for i årevis, men mot seg – noe folk burde holde seg for god til, naturligvis. En fyr som gir glede og bobler over av entusiasme uansett hva; årets cosplaynavn er Alejandro Decap!15645734_10153988504002821_1377670868_n

 

Sarah om Alejandro; Det er vel naturlig å begynne helt på begynnelsen. Mitt førsteinntrykk av Alejandro var herregud, den mannen har snakketøyet i orden. Vi ble kjent da vi begge var førsteårsstudenter på Lys- og sceneteknikk ved NISS i 2007; vårt vennskap begynte med at han snakket hull i hodet på meg, vi skrudde litt lys, småkranglet en hel masse, og han har siden vært en av mine beste venner. Alejandro vil nok si at jeg overdriver når jeg sier at han snakket hull i hodet på meg, men alle som har møtt ham vet at han er innmari god til å prate. Han er en engasjert type. Jeg har sjeldent møtt et menneske med et så uovertruffent engasjement for… alt, egentlig. Alejandro er typen som sjonglerer ørten forskjellige prosjekter og evner å nerde over hva det skal være, enten det er tekniske duppeditter, vitenskap eller familiedynamikken til en eller annen type stær han så på fuglebrettet forrige uke. Og ikke nok med det, han klarer å få deg til å fatte interesse for denne stæren og dens familiedynamikk, skjønt du for fem minutter siden ikke ante at nevnte stær eksisterte en gang. Vi ble begge en del av Desuconcrewet før Desucon i 2007 – Alejandro etter han etter sigende hadde møtt Espen Jütte på NeoTokyo og holdt en monolog om dmx-protokoller eller noe i den dur (noe Espen antakeligvis fant akkurat nerdete nok), og Alejandro inviterte meg til å være med på moroa. Jeg tror hans eksakte ord var: “hei Sarah, vil du være med og styre lys på et arrangement i helga?” og jeg svarte klart det! Så gøy! Detaljen at Oslo Kongressenter den lørdagen ville bli fylt til randen av raringer i kostymer (jeg hadde på den tiden ikke hørt om konseptet “Comic-cons”) ble gallant utelatt, og jeg fikk gleden av å bli fullstendig sjokkert da dørene åpnet. Når sjokket gav seg var jeg igrunn veldig tilfreds – det var litt som å ha funnet seg en ny familie. For det er jo det vi er, oss nerder imellom – en stor, rar, litt dysfunksjonell, men særdeles sjarmerende familie. Alejandros engasjement og kreativitet er en av drivkreftene som har gjort Desucon til det det er i dag, og han er også en av grunnene til at mange (meg selv inkludert) har forblitt en del av denne store dysfunksjonelle familien i så mange år. Han har en evne til å inkludere folk som mange ledere kan se langt etter; han oppmuntrer dem rundt seg og får det vi gjør til å føles viktig. Kort sagt – Alejandro er en flott type: en kverulant med et stort hjerte, som fortjener all heder og ære for sin betydelige innsats for con- og cosplaymiljøet (og for å være en sabla god venn). Skål for deg, Alejandro! Du fortjener det!

Bjørn Magnus; Jeg har kjent Alejandro i 5 år nå og det som startet som litt fjas på en scene på OKS har utviklet seg til å bli et godt samarbeid både profesjonelt og privat. Alejandro har en unik evne til å se potensiale i andre mennesker og han har fått meg utpå ting som jeg egentlig ikke kunne jeg trodde. Han er også blitt en veldig god venn privat og er en person jeg kan glede både gleder og sorger med. Han er også utrolig hjelpsom ovenfor andre mennesker og ekstremt kunnskapsrik. Jeg har selv nylig tatt opp igjen studier og Alejandro har vel nesten lært meg mer enn forelesere og lærebøker til sammen. En liten overdrivelse ja, men det viser til at han er person som ønsker at andre lykkes.

Rent profesjonelt synes jeg han har en ufattelig god analytisk evne som fører til at han som regel tar de beste beslutningene. Og selvom det har vært noen skjær i sjøen er størrelsen Desucon har fått et godt eksempel på hva han får til. Alejandro er en person jeg er glad for å ha i livet mitt. Jeg velger å tro det ville vært et par hakk fattigere uten han.

Jeg spurte Alejandro hva som har vært det mest utfordrende og givende med det han gjør innenfor miljøet;

-Det mest utfordrende har vært å måtte tåle ganske hard kritikk og kommentarer mot meg personlig eller mot arrangementet. Kommentarer som er ganske ille når det kommer fra personer jeg på sett og vis kjenner og som kjenner meg. Kommentarer som mer eller mindre beskriver meg som en dritt, i en post om hvordan arrangementet, som mange har gitt alt for å lage, ikke er verd et toalett besøk. Men så kommer det rundt alt dette den mest givende kommentaren jeg har fått fra en besøkende om at «Desucon var et sted han ikke følte seg hatet». Det for meg er det sterkeste og fineste noen kunne ha sagt. Det viser at jeg har vært med å skapt noe trygt og åpent.

Vi håper Alejandro ikke gir seg, og han fortsetter å inspirere i årene fremover. ~Boss

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

