CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer desember

1 kommentar

 14708189_10154625099342629_2745934244927965873_n
Navn/kallenavn: Anitra Normand Lindstad

Alder: 27

Bosted/er fra: Spydeberg, Indre Østfold.

Evt hjemmeside/kanal: Triq cosplay

Hvordan ble du først interessert i cosplay? Dette var en interesse som dukket opp relativt tidlig, dog jeg har aldri hatt motet til å gjøre noe med det før nå nylig. Har alltid likt å kle meg ut, helt fra jeg var bare ett barn, og det at jeg har drevet med laiv i noen år gjorde nok at interessen vokste desto mer. Jeg fant en slags frihet i å kunne være noen andre enn meg selv, selv om det bare var for noen få timer. Jeg har alltid vært litt annerledes, om det er rette ordet, så å kunne forsvinne inn i en annen verden på sett og vis var en helt fantastisk ting.

15319553_10154893681186282_769120380_n-1

Til venstre; Merethe Willoch som Casual Mei fra Overwatch. Til høyre; Triq Cosplay som Widowmaker fra Overwatch. Foto: Petter Elstad for Desucon.

Hva var ditt første cosplay? Mitt første forsøk på et cosplay var Dante fra Devil May Cry for et par-tre år tilbake. Har cosplayet mye som OC’s før det, da. Jeg vil si at mitt første ordentlige cosplay var Widowmaker cosplayet jeg gjorde i år. 

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay? Det viktigste for meg er egentlig at det er en karakter jeg interesserer meg for. At det er en karakter som beveger meg, altså treffer noe ved meg som gjør at jeg får lyst til å trekke på meg akkurat den karakterens klær, utseende og personlighet for å være den i noen timer. Som regel når jeg velger et cosplay så elsker jeg den karakteren veldig høyt. Ta Widowmaker som et eksempel, jeg kan helt klart innrømme at jeg er en smule betatt (les: besatt) av henne. Alt ved henne fascinerer meg stort så det er en relativt enkel og ikke minst morsom oppgave å cosplaye henne! Slik er det da som regel med de fleste cosplayene jeg velger, til tross for at jeg ikke har hatt så veldig mange enda.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv? Det må være mitt nyligste cosplay, som også er det første jeg har aktivt arbeidet med selv og stått på for å få til. Widowmaker fra Overwatch. Jeg kan helt klart si at jeg elsker det cosplayet nesten like høyt som jeg elsker karakteren.

15320471_10154893691356282_2016171163_n-1

Foto: Merethe Willoch

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå? Jeg kan helt klart si at jeg er en av de som har slitt lenge med å ikke tørre å bevege meg ut på den aktive cosplayfronten med en gang, og det er noe jeg angrer på for jeg skulle ønske jeg begynte tidligere. Det er ikke alltid like lett å begynne med det, for det er mange aspekter man ofte er redd eller bekymret for. Hva vil folk synes om cosplayet mitt? Hva vil folk mene om meg? Er jeg for tykk eller tynn? Har jeg riktig utseende for den karakteren? Alle disse spørsmålene er spørsmål jeg har tenkt mye over, og som jeg fremdeles tenker på og blir skremt av, men jeg fant ut at det beste er å prøve å drite litt i det. Pardon my french, men de aller fleste tenker ikke over akkurat det der uansett. De aller fleste er der for å ha det gøy, være sosiale og så og si ingen dømmer deg. Det er iallefall min erfaring.

Det er ikke til å unngå å være litt redd, og å føle på litt nervøsitet. Første gang jeg deltok i en konkurranse, som faktisk var på SpillExpo nå i 2016, var jeg livredd da jeg skulle gå på scenen. (Dette kan sees her, om du har tv2sumo) Men jeg gjorde det! Og dét er det aller viktigste jeg har å si til de som er nye innen cosplay og til de som lurer på om de tør eller ei. Gjør det! Jeg vet du klarer det! Du har ingenting å tape og alt å vinne på det. Jeg har lenge slitt med både vekt og selvtillit og jeg tenker at selvtilliten får en sinnsyk boost av å klare å takle noe slikt, uansett om du skal konkurrere eller ikke. Å mestre noe man brenner for gjør veldig mye for selvtilliten. Er man skikkelig nervøs eller engstelig, kan man ta små steg. For eksempel begynne i drop-in konkurranse, bare gå i casual cosplay, eller lignende.

Om det hjelper, prøv å se på det slik som jeg før du skal i en konkurranse. Jeg tenkte som så at det spiller ingen rolle om jeg får en plassering i selve konkurransen, for i det øyeblikket jeg faktisk tør å gå opp på den scenen med så mange folk foran meg da har jeg gjort en liten seier allikevel.

Motiverende ord, jeg håper vi får se mye til henne fremover!  Sjekk også ut klippene under, hvor hun dukker opp. Husk å foreslå månedens cosplayer til oss for 2017 enten på melding på facebook eller via epost.~Boss

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Månedens cosplayer desember

  1. Tilbaketråkk: Nyheter #65 | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

