CosplayNorway

Cosplay til folket!

Närcon Sommer 2016

2 kommentarer

Av Fredrik Hallaren/Séretur Alion Creations

Onsdag:
Hele onsdag gikk med på å kjøre fra Trondheim til Linköping (ca. 13 timer i bil), stoppet i Stockholm for å ta en pause og fange noen Pokemon. Skulle egentlig møte de andre som kjørte fra Trondheim (Toril, Kai og Pål Marius) der for å spise, men de klarte å kjøre forbi, så ble sånn at vi kjøpte noe mat da vi alle var framme i Linköping i stedet som vi spiste i en park like ved hotellet. Vi dro også innom connet for å hente ut armbånd, så vi skulle slippe å stå i kø dagen etter.
13932791_1104595599601253_3569266170585285368_n (1)

Torsdag:
Spiste frokost, gjorde oss klare og dro til connet. Som alltid på Närcon blir det mye gåing, forskjellen fra tidligere år, er at i år var jeg med venner så slapp å gå rundt alene. Ble kappe kaster assistent på en photoshoot med Toril/Torygan Photography og Kai/Kaizula Cosplay først på dagen. Hun tok også noen bilder av mitt 11th doctor cosplay. 13902779_1104595509601262_2585705829332201912_n (1)
13932796_1104595682934578_808616109666475986_n (1)

Litt senere dro jeg på foredrag om sying holdt av Jenny/Pharamony og kan nå si at det var like bra på engelsk som på norsk. Gikk mer rundt med folk og møtte både nye og gamle venner. Da vi gikk rundt så kom Benny, Svetlana/Kamui Cosplay og Ole Anders fra Nerdeportalen gående. Ble startruck da de kom, men fikk hilst og snakket litt med de. Dro på Q&A med Yaya Han, det ble stilt mange gode spørsmål og det var interessant å høre på. Etter det ble det en tur tilbake til hotellet som ble litt lengre enn vi hadde tenkt, så gikk glipp av åpningsshowet. 13886967_1104596032934543_5995174445713256994_n

Litt etter vi kom tilbake møtte vi på Svetlana og Benny igjen som var på vei til en plass ved C-huset med flere PokeStops med lures. Vi ble med og endte opp med å bli en liten gjeng bestående av meg, Pål Marius/Vanilla Snowflake, Kai/Kaizula Cosplay, Peter/Obsessive Creative Dissorder, Ole Anders/Nerdeportalen, Benny, Svetlana/Kamui Cosplay som satt der og fanget Pokemon på Pokémon Go. Ble en del snakk om elg, og Svetlana lurte på hvorfor vi ikke red rundt på elger. Peter fortalte en historie om en elg som hadde havnet i et badebasseng. Vi satt der til litt før Kamui’s Q&A som vi gikk til som også var interessant og spennende å høre på.

Fredag:
Frokost som vanlig, før vi gjorde oss klare. Var med og gikk for det meste bare rundt med forskjellige folk mye av dagen. Så på stands også videre og gikk innom Yaya Han sin stand og spurte om å få ta en selfie med henne noe jeg fikk, gjorde det samme med Benny og Svetlana. Ble igjen da på connet da Pål Marius og Kai dro tilbake til hotellet for å vaske av all sminken siden vi og flere andre skulle ut å spise klokka 19. Møtte på Peter i sin Arthas cosplay og gikk rundt med han. Ble glemt av på connet, så måtte finne ut hvordan jeg skulle komme meg inn til Linköping på egen hånd. Stor takk til Peter som kjørte meg dit selv om han egentlig ikke skulle ut å kjøre. Kom meg til restauranten, fikk bestilt og ble kjent med enda flere nye folk. 13894982_1104591626268317_2764051845416244300_n

Etter det dro vi tilbake til connet for å se Cosplay Classic: Master. Mange flinke deltagere og høyt nivå. Gikk rundt til Talkshowet med Yaya Han, Kelsey Elison og Felix Recenserar begynte. Dette var ikke mye å skryte av. Dårligere forberedt konferansier skal man lete lenge etter. Hadde ikke noen lapper med spørsmålene og fikk jernteppe og viste så vidt hva han skulle spørre om og når gjestene skulle komme på scenen. Etter å ha fått spurt noen spørsmål, endte det opp med at de satt og lærte hverandre banneord, før det ble en Q&A der publikum sto for spørsmålene i stedet. Ble veldig feil fordelt med tanke på hvem som fikk spørsmål på grunn av dette. Da vi kom tilbake til hotellet ble det en tur til rommet til en av de andre mange norske som også bodde på samme hotell. Der var det litt festing og moro.

Lørdag:
Startet dagen på samme måte som tidligere med frokost og at vi gjorde oss klare. Dro bortover litt før de andre og gikk rundt til de kom. Regnet en del først på dagen. Gikk rundt med Toril/Torygan Photography og Vår/WhiteSpring Cosplay og vi møtte på andre folk mens vi gikk rundt. Senere dro på jeg på Yaya Han sitt Cosplay Craftmanship foredrag. Hold på å sovne på starten på grunn av lite energi, heh. Husk mat og drikke på con folkens, det lønner seg! Men fikk med meg det meste og alt i alt var det et lærerikt og bra foredrag. 13900127_1104592066268273_6932263458872419814_n (1)

Spiste og skiftet til Lich King etterpå og gikk litt rundt i det til Svetlana/Kamui og Benny sitt foredrag begynte. Fikk til å sette meg i salen med cosplayet på. Peter hadde også tatt på seg sitt Arthas cosplay og kom også på foredraget. Svetlana og Benny gjorde en fantastisk jobb. De fikk med publikum og holdt både et underholdene og lærerikt foredrag. Etter sto jeg og snakket litt med Svetlana og Benny. Hun likte og syntes cosplayet mitt var bra lagd og lurte på om jeg hadde konkurrert med det, da jeg sa nei så sa hun at det burde jeg gjøre. Etter på så gikk jeg og Peter rundt sammen som Arthas og meg som Lich King, det var super moro. Spesielt da folk oppdaget en av oss først, ble hyped, for så å oppdage at det var to Arthas/LK cosplays. Gikk rundt og ble stoppet veldig ofte for å bli tatt bilde av. Mens vi gikk så fikk jeg til og med muligheten til på dualwielde Frostmourne. Jørgen Lindalen/JL Cosplay.Studio var på fra connet, men så oss og det endte opp med en spontan photoshoot.

13932872_1104594599601353_6722593127296156487_n

På grunn av denne spontane photoshooten gikk vi glipp av preshowet til NCC, men vi rakk og skifte ut av armor og komme oss til scenen før selve NCC (Nordic Cosplay Championship) startet. Kvaliteten på NCC i år var helt sinnsyk høy. Alle hadde fortjent å vinne, men som i de fleste konkurranser kan det bare være en på topp. Det ble norsk seier, gratulerer til Martine Tufte/Theriza’s Cosplay! På andre kom danske Fabian/Stickweeds crafting and cosplay (med armor av ekte stål)! Han fikk også prisen publikums favoritt. Og på tredje kom svenske Linn/Mayo-chan som nå har kommet på tredje i NCC tre år på rad. Selv om hun ikke har vunnet er det likevel imponerende å ha kvalifisert seg til NCC tre år på rad! Ble i området en stund etterpå for å se nærmere på noen av cosplayene, før vi dro til hotellet. Ble en tur på en pub som het Hamlet hvor det var feiring av den norske seieren. 13872988_1104593676268112_1832709177431619898_n

Søndag:
På søndag var det ikke så mye som skjedde, vi spiste frokost og så dro jeg bortover til connet for å se avslutningsshowet. Mesteparten av showet var utdeling av priser for diverse e-sport turneringer, mange av de som hadde vunnet var ikke der. Så viste de den AMV’en som vant AMV-konkurransen og traileren for aftermovien (tekniske problemer med den videoen) De andre måtte pakke og endte opp med å ikke rekke å dra til connet før det var ferdig, så de dro direkte hjem fra hotellet. Gikk en runde for å si hade til folk, før jeg begynte den lange turen hjem selv.

Oppsummering:
For min del vil jeg si dette har vært det beste Närcon jeg har vært på selv om det ikke var alt som var på topp. Con er så mye morsommere når man er med venner! Gleder meg sykt til neste år allerede! Er det noe man har gått glipp av eller vil se igjen, let på Youtube eller Närcon’s twitch kanal. NCC finner man på SVT Play i en måned og mener jeg så at noen hadde fått den opp på Youtube også. Følg med i dagene som kommer for videoer og bilder fra connet, har en følelse av det kommer mye bra.

 For flere bilder, gå til Séretur Alion Photography.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

2 thoughts on “Närcon Sommer 2016

  1. Närcon sommer 2016 var kjempe gøy. Jeg og 3 andre jenter reiste fra Stavanger. Vi brukte faktisk lengre tid enn dere. Den ene veien 12 timer. Med buss, fly og tog. Den andre ble det 14 timer. Haha. Jeg tror jeg så dere også 🙂

    Lik

  2. Närcon sommer 2016 var kjempe gøy. Jeg og 3 andre jenter reiste fra Stavanger. Vi brukte faktisk lengre tid enn dere. Den ene veien 12 timer. Med buss, fly og tog. Den andre ble det 14 timer. Haha. Jeg tror jeg så dere også 🙂

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

