CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer mai

Legg igjen en kommentar

image1

Character: Yara Greyjoy. Fra: Game of Thrones. Foto: Jan Tore Høyland

Navn/kallenavn: Lise/Frostylva
Alder: 26
Bosted/er fra: Oslo
Evt hjemmeside/kanal: https://www.facebook.com/cryocaninecreative/

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Det har nok ligget litt og ulmet i lang tid. Store deler av livet mitt har jeg vært interessert i forskjellige aspekter av det som kan kalles «nerdekultur» og jeg har alltid vært glad i å utfolde meg kreativt. Jeg snuste en del på det i flere år, men på grunn av svært tidkrevende studiene jeg holdt på med og de andre økonomiske og plassmessige begrensningene studenttilværelsen medfører utsatte jeg det å begynne med cosplay til jeg var ute i jobb. Men joda, jeg stalket cosplaysider så det holdt før det.

Hva var ditt første cosplay?
Morrigan fra Dragon Age.

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
Karakteren må appellere til meg på en eller annen måte – enten det er en fascinerende og kompleks antihelt med en familiehistorie på linje med en gresk tragedie eller rett og slett en karakter som bare er rule-of-cool på to bein. I tillegg må jeg like karakterdesignet og/eller føle det kan gi meg en artig utfordring. Jeg forsøker å sette meg som mål at jeg skal lære noe nytt for hver karakter jeg lager – det trenger ikke være noe stort, det kan være å mestre en søm type jeg ikke har prøvd før, eller sette opp en litt mer avansert strømkrets enn hva jeg har gjort tidligere.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
I skrivende stund vil jeg si Athena the Gladiator fra Borderlands. Jeg fikk benyttet meg av en lang rekke teknikker innen både søm, termoplastikk og maling. Og ikke minst – jeg har et skjold. Det snurrer! Helt på ordentlig! Det var veldig gøy å jobbe med elektromekaniske komponenter og faktisk se skjoldet mitt snurre av seg selv til slutt.

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Bare hopp uti det. Ikke bekymre deg for mye i begynnelsen om at det kan virke som en myriade av ord og uttrykk som kan være vanskelig å navigere seg i – det kommer av seg selv, og kjapt, jeg lover! I tillegg er det et hav av gode ressurser der ute, enten det er skrevne tutorials eller YouTube-videoer. Siden Instructables er en life-saver om det er noe du lurer på, og vær klar over at flere kjente cosplayere og propmakers også har skrevet bøker om forskjellige teknikker som er relevante for cosplayere.

Når du kommer dit at du skal debutere i kostyme på et con så er det helt greit å være nervøs, men vit at det norske cosplay-miljøet er usedvanlig vennlig og inkluderende og vi har cosplayere i alle aldre og på alle ferdighetsnivåer. Mest sannsynlig ender du opp med en håndfull nye venner som står klare til å heie på deg når du er i gang med neste prosjekt, og som gledelig snakker høl i huet på deg om worbla eller perlebroderi.

 

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

