CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer april

Legg igjen en kommentar

11865047_1490343941259320_7254393337631387024_o

Foto: Torygan. Character: Pirate Sailor Moon.

 

Soracon 06fd

Foto: Maria Eliassen. Character: Nelliel Tu Odelschwanck. Fra: Bleach

Denne månedens cosplayer kommer først i dag,fordi jeg nekter å legge noen ut på 1.april, mvh deres sære Boss. God helg!

Navn/kallenavn: Andrea Eliassen Busch / Aeki cosplay
Alder: 27
Bosted/er fra: Trondheim / barteby
Evt hjemmeside/kanal: https://www.facebook.com/AekiCosplay/

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Jeg har alltid hatt litt sær, egen stil, og likt og kle meg ut- Når Ringenes Herre filmene først kom ut så kledde jeg og vennene mine oss opp i Midgard-stil til premieren, og til prequel Star Wars kledde jeg meg og opp som Queen Amidala for premieren- alt med ting jeg hadde i skapet. Dette var lenge før jeg visste at Cosplay eksisterte. Når jeg da etterhvert fikk interesse for manga og anime, og så at Outland hadde «cosplay konkurranse» lærte jeg meg fort hva det var, og skjønte med engang jeg hadde funnet noe som var for meg.
edt

Foto: Timo Jawansky. Character: Amaterasu. Fra: Okami

Hva var ditt første cosplay?
Da Outland arrangerte cosplaykonkurranse til free comic book day, grep jeg tak i kusina mi, og bestemte at dette skulle vi bli med på. Jeg hadde da nylig sett (og forelsket meg i) Chobits, så jeg tok lolitakjolene jeg hadde fått kjøpt over nettet, fikk hjelp av farmor til å sy «ører» og feste til hårband, og voilà- Chii og Freya fra Chobits. Veldig enkelt og crude, men vi var fornøyde, og hadde det gøy!
184877_1002351012616_9505_n
Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?

Jeg har valgt cosplay for mange ulike grunner- noen fordi jeg elsker karakteren, andre for at jeg elsker kostymet, for å matche tema til ett con, for å kunne matche cosplayet til en venn, for å kunne bruke en bestemt parykk~ Også har du den gangen jeg bare virkelig ville være kaninjente, så jeg gikk på 4chan og ba om alle karakterer som var kaninjente de visste om. Endte da opp med en karakter fra en temmelig ukjent liten anime ved navn Kagihime monogatari eikyuu alice rondo- forøvrig et kostyme jeg fortsatt er veldig fornøyd med!

Arisu

Foto: Britta Bergersen. Character: Arisu. Fra: Kagihime monogatari eikyuu alice rondo.

11935592_1491760687784312_4815354259711871949_o

Foto: Torygan. Character: Honey Lemon. Fra: Big Hero 6

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Foto: HBO Nordic. Character: Cersei. Fra: Game of Thrones

Foto: HBO Nordic. Character: Cersei Lannister. Fra: Game of Thrones

Som regel skifter dette etter hvert nye cosplay jeg lager, men tror det må bli mitt Coronation Elsa cosplay. Ble lagt mye arbeid i å håndbrodere kjolen, og det at hun er så inspirert av norsk kultur gjorde det veldig spesielt for meg. Er også en karakter jeg føler meg hjemme i, og det at så mange barn blir helt starstruck når de ser meg som henne er en fantastisk opplevelse!

10534808_716521005129984_8601987042915368261_o

Foto: Torygan. Character: Elsa. Fra: Frozen

10374500_716520988463319_3392697749545853348_n

Foto: Torygan. Character: Elsa, t.v. Fra: Frozen.  Med som Anna; Luma cosplay.

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Det er forståelig om det kan føles litt skummelt å starte med cosplay på denne tiden, hvor cosplay har blitt så utbredt, og det er så mange flinke folk der ute! (Også jeg føler det sånn hver gang jeg lager ett nytt kostyme!) Men når man har på seg cosplayet sitt, og er med andre, glemmer man helt å tenke på det slik, for da er det bare kjempemorsomt å kunne være en karakter man liker og være blant likesinnede! Folk synes også alltid det er artig å se et cosplay av en karakter de liker, uansett om det er detaljert eller enkelt, iallefall etter min erfaring- står ofte og fangirler selv over veldig enkle cosplay, bare fordi noen andre ville bringe liv til en karakter jeg elsker 😀
Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

