CosplayNorway

Cosplay til folket!

Skeive cosplayere #2

1 kommentar

Denne serien skal gå en stund framover med ujevne mellomrom – det er bare å ta kontakt om du vil være med. Jeg vil med denne serien sette litt fokus på den skeive delen av cosplayere i Norge, rett og slett fordi jeg var vitne til noe på nett, som ikke var hyggelig for den det gjaldt – og det var nok på grunn av uvitenhet. Så hvorfor ikke sette litt fokus på det, selv om jeg med hånda på hjertet må si at vår subkultur er en ganske åpen og fin en. Men først, hva mener jeg med skeiv?
skeiv skeiv2
Disse to bildene oppsummerer det. Det som er utenfor det samfunnet forventer av kjønn og seksualitet, er det jeg bruker som skeivt. Sitat skeiv ungdoms side: «Skeiv; Skeiv er en fornorsking av begrepet queer. Begrepet skeiv brukes ofte for å unngå å dele mennesker inn i kategorier basert på seksuell legning. Når man definerer seg som skeiv bryter man mot normer om kjønn og seksualitet, for eksempel ved å velge å ikke definere seg som lesbisk, hetero-, homo- eller bifil.
Mange opplever skeiv som et inkluderende ord, slik som i navnet Skeiv Ungdom. Mange skeive festivaler bruker ordet, for eksempel Skeive Sørlandsdager, Stavanger på Skeivå og Skeive Dager i Oslo.» ~Boss.

   Ren Hojo from NANA
Denne gangen snakker jeg med Viktor.

Med denne serien med intervjuer vil jeg sette litt fokus på den skeive delen av cosplayere i Norge. Derfor, aller først, hvilken del av LGBTQIA+ spekteret tilhører du?

-Heisann! Jeg er en transmann, og ser på meg selv da som homofil mann.

Transkjønnede; en som identifiserer seg som et annet kjønn enn det de fysisk ble født som.~Boss.

Er du åpen om det – til vanlig eller i cosplaymiljøet, hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, hvor lenge?Homestuck cosplay

-Jeg er åpen i cosplaymiljøet stort sett, jeg har vært det i ca 2,5 år og jeg er i et forhold med en transmann i tillegg.
Jeg nevner det ikke akkurat til hver person jeg møter, men om noen spør så svarer jeg. Føler jeg meg trygg så retter jeg jo på folk som bruker feil pronomen. Cosplaymiljøet er ganske aksepterende, og selv om det er noen råtne epler i ethvert miljø, så har jeg noen venner rundt meg som respekterer legningen og kjønnsidentiteten min. Men akkurat som alle andre miljøer er det begrenset med informasjon, og hvor mye info folk har om kjønn og legning. Så hverdagen min er fortsatt vanskelig med kommentarer som kan være sårende eller uinformerte individer
som skal kverulere. Jeg føler det er vanskelig å få folk til å høre på/opplyse seg selv om rettighetene homofile og transkjønnede ikke har, og har rett på.

Hvor lenge har du cosplayet?

 

-Det begynner å nærme seg 10 år nå tror jeg, tiden flyr fort.
 Kimimaro Naruto
 
Hva var ditt siste/nyeste cosplay? Holder du på med noe?
-Mitt nyeste cosplay er Abel fra Starfighter comic av HamletMachine, jeg jobber også med et OC cosplay fra Petitpasserine, Mettaton fra Undertale og jeg skal begynne på et Sonic cosplay fra One punch man.

 Sasaki Haise Tokyo Ghoul

Er det noe i cosplaymiljøet som bør endre seg, med tanke på åpenhet, aksept og så videre?

-Som tidligere nevnt finnes det råtne epler i ethvert miljø, det kunne kanskje vært finjustert litt på enkeltes oppfatninger på forskjellen mellom en personlig mening og trakassering/transfobi/homofobi og samt andre ting.
Det finnes homofober/transfober overalt og cosplaymiljøet har sin egen porsjon mennesker som kan si en del sårende ting, men det skal sies at cisskjønnede + heterofile ikke har den samme makten i cosplaymiljøet fordi det er mer representasjon enn i det generelle samfunn. Det er også en del usunne holdninger angående dette med å se på trans som en trend inenfor cosplaymiljøet/internett, noe som gjør det vanskelig å bli tatt seriøst i enkelte sammenhenger. Der igjen vil jeg peke ut at cosplayfolk er enkle å snakke med, de er inkluderende mennesker og lett å bli kjent med. Pluss at vi i har en god del LGBTQIA folk i cosplaymiljøet generelt, og cosplayeliten her i Norge er en gjeng med utrolig hyggelige og imøtekommende folk, som setter gode forbilder når det kommer til aksept i miljøet.
Ren DMMD Ookami

Foto: Ookami

Om du sliter med legning, kjønnsidentitet eller noe annet, ta kontakt med noen – ikke sitt alene med tankene. Sjekk ut ung.no/kjønnsidentitet for ting du kanskje lurer på. Vår innboks er alltid åpen.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Skeive cosplayere #2

  1. Fantastiske flotte Victor ❤

    Liker

Legg gjerne igjen en kommentar

