CosplayNorway

Cosplay til folket!

Prosessen bak: Davy Jones

Legg igjen en kommentar

THE BIG DRpotrait

Foto: DR Portrait. Chara: Davy Jones. Franchise: Pirates of the Caribbean.

Cosplayer: VanillaSnowflake Cosplay
Character: Davy Jones
Fra: Pirates Of The Caribbean

Fotografer:
DRportrait
Malin Synøve Arctander
Personlige bilder

You are neither dead nor dying. What is your purpose here? Davy_ Malin Synøve Arctander

DO YOU FEAR DEATH!

Pirates O`hoy!

Denne karen var et planlagt cosplay til «Torucon 2015: Outlaws; Pirates and Bandits».
Siden jeg er så heldig og er en av ansvarssjefene på Torucon så visste jeg temaet ikke så alt for lenge etter Torucon 2014, og da tenkte jeg med en gang på Davy Jones. DEN KULESTE HYBRIDSJØRØVER’N SOM FINS (om ikke den eneste.) Jeg elsker denne kar-blekksprut-krabben. Design, backstory, Blekksprut-spyttinga… you name it.

Så jeg startet allerede planleggingen da. Her var det aldri snakk om får ikke til. JEG SKAL! Tanken min er at har man lyst til noe nok så får man det til. så da satte jeg i gang. Googlet masse, masse, masse. Hva spiser denne karen? Hvordan ser egentlig sjø-gress ut? Hvordan blir klær av å ligge i saltvann? Hva kan denne halvdøde piraten uten hjerte støte på under vann?
Og det er da det skjer. Den magiske følelsen bare en cosplayer eller kanskje en supernerd kan føle. Det spesielle båndet du føler til en karakter… at det er din… at det er deg.

Så da blir man ofte så gira at man bare MÅ lage cosplayet da.

Skapelsen av Davy Jones:
How to head

Jeg begynte med masken fordi det var det som jeg tenkte ville ta lengst tid, jeg hadde aldri jobbet med latex eller gjort noe særlig modellering så jeg var redd for at jeg måtte lage det 100 ganger før jeg var fornøyd. Jeg kjøpte et isopor hode på ebay… sjekket størrelsen til hodet mitt for at masken skulle passe og så var det bare å sette igang. Jeg stappet i blyanter og tomme tusjer får at det skulle bli lettere å modellere tentakkel-festene. Dekket det hele med hobbyleire og brukte leireverktøy får å få det slik jeg ville ha det. Skulptering
Så måtte den tørke, jeg måtte tilføre fuktighet og litt ekstra leire for at modellen ikke skulle sprekke opp.Så dekket jeg med latex… og litt mer latex til… og enda mer latex. (ca.25 lag eller noe.) blandet latex med brunfarge og jobbet meg utover og prøvde å få på de detajene jeg ville… men det var ikke lett, for det er som å jobbe med fløte. Layers med latexDavy Jones 2

HVA ER DET?? ER DET TENTAKLER!!???

Tentaklene tenkte jeg å lage i leire helt til jeg fikk tips av Erring-søstrene om å bruke plast folie. Jeg hadde en ståltråd og surret plastfolien rundt til tentakkelstørrelse. Limt på Cheerios for sugekopper og kastet over med latex igjen. Så etter et par uker med tentakkel-laging og forklaringer til nye folk i kollektivet hvorfor det var tentakler over alt, så kunne jeg jobbe med weathering og lukke overgangene med latex. Brukte ca. 2.5L latex. Tentacles

Frakken sydde jeg selv, men bukse og skjorte ble kjøpt og endret på etter behov (syr ikke dressbukse og penskjorte med mindre jeg absolutt må). Jeg laget mønster med limpistol og surret sammen latex strimler for å ligne på tang. Også fant jeg en snodig borddekorasjonsduk som jeg brukte som en slags korall effekt på slire og klær. Jeg sprayet klær for å gi en mest mulig guffen og sjøslitt effekt samtidig som jeg gikk BERSERK med kniv, saks og pussepapir for å slite ned kostymet mest mulig… noen få skjell brukte jeg og. 20160113_141644 20160116_003452 20160113_13375620160113_141626

Sverdskaftet brukte jeg en slags hard skumgummi som jeg slipte slik jeg ville, og brukte tre som base på selve sverdbladet. For å lage den kule effekten på sverdet så la jeg 2 lag med worbla og presset med fingre og skje for å få den formen jeg ville… tok vel ca 1 uke å lage den effekten. Dekket med sølvmaling og weatheret med svart… også highlightet litt med hvitt.
Båt skumSverd 1

Klooooooaaaaaa.

Kloa laget jeg med blanding av aluminiumsfolie og skumgummi plater for å få formen jeg ville ha.Dekket med worbla. MASSE spraymaling her altså. Nøkkelen til hjertet hans brukte jeg ganske enkelt ståltråd med et lag worbla for å lage. Ooooog gaffateip hatt, med ståltråd inne i den slik at jeg fikk riktig fasong. Dekket med stoff, skjell, utdratt lim og latex tang.
Claw

HURRA FOR gamle vintersko som man kan herpe! Davy Jones 3

Utrolig fornøyd har jeg gått rundt som den svette blekkspruten på land som jeg er og fått være med 3 ganger på NRK, fått æren av å bli plukket ut av TEDx, filmet av verdens snilleste mann og være en av representantene fra Torucon på «Den Store Kinodagen».
Da får det bare være at foreldrene mine er misfornøyd med at jeg «Kler meg ut som sjøsatan».
Hva vet vel de hvor herlig det er å være cosplayer?

~ VanillaSnowflake Cosplay

Davy 5

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

