CosplayNorway

Cosplay til folket!

Leserinnlegg; Svar til 24.02.16

Legg igjen en kommentar

Hei!

For et par dager siden ble det lagt ut et anonymt leserinnlegg som kom med et kritisk blikk på det norske cosplaymiljøet, og med spesielt fokus på «elitisme» og vennegrupper, og det ble også nevnt litt om dømming av cosplaykonkurranser. Dette innlegget fikk veldig mye oppmerksomhet og har blitt diskutert på flere arenaer. Jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å dele litt om mine tanker rundt dette, og det sa jeg tydeligvis ja til. Jeg ønsker ikke å angripe noen, verken personen som først skrev leserinnlegget, eller noen av de som har kommentert på det i ettertid. Jeg ønsker også at folk skal forstå at selv om jeg kanskje har en annen opplevelse av situasjonen enn det de har, så betyr ikke det at deres opplevelse er mindre valid. Mennesker er forskjellige, og det vil alltid finnes like mange syn på en sak som det er mennesker som er innblandet i saken. Likevel så håper jeg at ved å dele mine tanker om dette, så kanskje det kan bidra til at noen får en bedre innsikt i hvordan andre kan oppfatte de temaene som blir diskutert.

 

Litt om dommere i norske cosplay-konkurranser og sånne ting
Først vil jeg fortelle kort hvem jeg er, siden jeg regner med at mange ikke vet det. Jeg er nemlig ikke en av de kjente cosplayerne. Min kunnskap om sying begrenser seg til å legge opp gardiner, jeg gråter litt hvis jeg må style parykker, og alt av props jeg har laget består av 90 % lim fra limpistol. Men likevel er jeg veldig godt kjent med cosplay-konkurranser. Jeg er nemlig con-arrangør. Navnet er Tonje, og jeg har jobbet med Torucon siden 2012. Jeg skulle egentlig bare jobbe med dekor, men ting skjer, og plutselig havnet jeg bak scenen. Og der har jeg vært siden. Jeg har arrangert både cosplay- og outfit-konkurranser for Torucon i flere år, og har mye kontakt med andre arrangører av cosplay-konkurranser rundt om i Norge. I år skal for første gang min trofaste «lærling», Emma, ta over arrangeringen av cosplay-konkurransen på Torucon, siden jeg har flyttet for å studere. Men jeg sitter fremdeles i kulissene og følger nøye med på hva som skjer, både på Torucon og på andre con. Jeg vil dermed si at jeg har litt innsikt i hva som foregår, både i forhold til valg av dommere og hvordan dømmingen av konkurranser skjer.

Det første det er viktig å være klar over, er at forskjellige con og forskjellige andre arrangementer har forskjellige retningslinjer for konkurransene sine. Og det er faktisk DIN jobb, som deltaker, å sette deg inn i disse retningslinjene før du melder deg på konkurransen. Det jeg ønsker å få frem nå, og som jeg håper at alle er klar over, er at forskjellige konkurranser betyr forskjellige retningslinjer. Noen konkurranser er ganske avslappede, og veldig fine for nybegynnere. Her blir det ofte lagt vekt på helhetsinntrykket, man ser ikke sånn supernøye på alle detaljer. Andre konkurranser legger stor vekt på håndverk, og dommerne vil studere hver minste lille detalj på kostymet ditt. Andre igjen kan ha mest fokus på scenekunst og fremføring, og bryr seg lite om hvordan kostymet er laget. Disse konkurransene har vi ikke så mange av i Norge, men jeg vil tro at de kommende årene kan det være at vi får se mer av det. Og så til slutt, så har vi konkurranser som fokuserer på både håndverk og scenekunst. Det er dette vi har på Torucon, og vi har valgt å ha lignende retningslinjer som man finner hos NCC (Nordic Cosplay Championship), da vinneren på Torucon kvalifiseres til å delta på NCC. Man vil også finne lignende retningslinjer hos Banzaicon og Metrocon (som også kvalifiserer til NCC), selv om det kan være enkelte endringer fra con til con. Så vet du det: Det er ARRANGØRENE som bestemmer hva dommerne skal vektlegge når de dømmer, ikke dommerne selv.

«Hvorfor er det ikke flere konkurranser som skiller mellom nybegynnere og erfarne cosplayere?» spør kanskje noen. Åh, det har blitt vurdert. Mange ganger. Men vi i Torucon har rett og slett ikke fått nok tilbakemeldinger på at det er ønsket til at vi har prioritert å bruke tid og energi på å legge om konkurransen vår til å følge et slikt opplegg. Så her kommer en oppfordring til alle som leser dette: Gi oss tilbakemeldinger! Gi alle con og arrangementer dere drar på tilbakemeldinger. Det hjelper ikke å nevne til en venn at det eller det hadde vært kult, for da får ikke vi som arrangerer høre det. Og når vi ikke hører noe, så bruker vi naturlig nok ikke tid på å endre noe heller, når det ser ut til å funke slik det er i dag. Dette betyr ikke at alle con-arrangører kommer til å slippe det de har i hendene og endre alt de har opplegg bare fordi en person knipser med fingrene. Men dersom flere personer kommer med tilbakemeldinger om ønskede endringer, så setter arrangørene seg ned og vurderer om dette lar seg gjennomføre. I alle fall gjør arrangørene av de fleste conene jeg kjenner til det. Så klart, det er mulig at det finnes unntak.

Og så kommer vi til valg av dommere. Hvordan bestemmer man hvem som skal sitte i dommerpanelet på slike konkurranser? Her vil man også se noe forskjell fra con til con, men jeg kan fortelle om det jeg har vektlagt opp gjennom årene.

Jeg har lenge drømt om å få inn dommere fra utlandet. Store, kjente cosplayere. Cosplayere som ikke kjenner miljøet i Norge i det hele tatt. Cosplayere som ingen kan si at ikke er objektive. Men dessverre, så koster sånt penger. Av og til så må man prioritere, og da er det fort gjort å velge og betale leie av lokalet fremfor å betale reise, opphold og muligens honorar for en person som kommer langveis fra. Slik er livet, og vi har bestemt oss for å heller prøve å holde billettprisene nede og gjøre conet tilgjengelig for flere, heller enn å øke prisene og få råd til å invitere flere kjendiser. Og dette har resultert i at vi har brukt norske cosplayere som dommere i konkurransene vår.

«Men alle dommerne er jo bestekompiser med de som vinner! Det er ikke rettferdig!» sier noen. Jeg sier at de tar feil. Ja, i et så lite miljø som det cosplay-miljøet i Norge er, så kjenner mange hverandre. Spesielt siden det gjerne er de samme personene som velger å delta i konkurranser ved flere forskjellige anledninger. Så dommerne kjenner ofte de som vinner. Men de som vinner, vinner IKKE fordi de kjenner dommerne. Det er veldig viktig å se den forskjellen. Det har seg nemlig slik at av 40 deltakere, så kjenner 3 dommere gjerne til sammen sånn 35 av disse. (Og de siste 5 blir de gjerne kjent med før neste konkurranse igjen.) De fleste som har vært til stede og sett på en cosplay-konkurranse har kanskje lagt merke til at det IKKE er 35 vinnere. Dette er fordi dommerne har blitt instruert om å ikke vektlegge vennskap, men håndverk og/eller sceneshowet til deltakerne.

Tro meg, arrangørene snakker med dommerne både i forkant av, under, og etter konkurransen for å sikre seg at dommerne har det bra, at de er klare over hvilke retningslinjer som gjelder for konkurransen, og at dommerne klarer å ta en objektiv vurdering av hvem som skal vinne konkurransen. Jeg har selv undersøkt om kjærester eller nære familiemedlemmer av potensielle dommere har planer om å delta i konkurranser før jeg spør noen om de vil være dommere. Jeg tror at de fleste ville klart å holde seg objektive, selv i en slik setting, spesielt siden det er to andre dommere som også skal bidra til å avgjøre hvem som vinner. Men for å unngå spekulasjoner blant publikum, så jobber vi for å unngå slike situasjoner. Det er også eksempler på at folk takker nei til å være dommer, fordi de vet at noen de har et nært forhold til skal delta, og de ønsker ikke at noen skal tro at den personen eventuelt vinner på grunn av at de har et nært forhold til dommeren. Dette overrasker kanskje noen, men de fleste som blir bedt om å være dommere i cosplay-konkurranser har faktisk ganske god moral og er opptatt av rettferdighet.

«Men det er jo bare kjente cosplayere som blir bedt om å være dommere! Det er urettferdig og elitistisk!» sier noen. Nok en gang må jeg si at de tar feil. Selv om det stort sett er kjente cosplayere som blir bedt om å dømme, så er det ikke alltid det. For arrangører så er det en fordel at det er kjente cosplayere som har erfaring med å dømme konkurranser som er dommere. Dette fordi at det sikrer oss at dommerne våre faktisk vet hva de gjør, og dermed trenger de mindre oppfølging fra oss. Mindre arbeid under selve conet er alltid positivt, for tro meg: Det er mer enn nok å gjøre uansett. Dessuten så er de fleste kjente cosplayerne i Norge blitt kjente nettopp fordi de er flinke og aktive. Vi VET at den og den kan å sy. Vi VET at den og den er flink med parykker. Og sånn fortsetter det. Det er absolutt en fordel at de som skal vurdere en annen persons jobb, faktisk vet hva som kreves for å utføre den jobben. Likevel så jobber vi aktivt med å finne nye personer som kan være dommere, siden vi ikke vil at det skal være det samme dommerpanelet som tar avgjørelsene år etter år. Kanskje inviterer man en tidligere vinner til å være dommer, selv om denne personen kanskje ikke var kjent i det hele tatt før den vant konkurransen? Kanskje man undersøker i nærmiljøet om det er noen som har utmerket seg med mye kunnskap, selv om «cosplay-Norge» ikke har lagt merke til denne personen enda?

«Men altså, hvorfor bruker dere ikke folk som ikke er cosplayere da?» sier atter andre igjen. Og vel, vi har brukt folk som ikke er cosplayere. Vi har blant annet brukt fotografer. Men vi i Torucon, i alle fall, har valgt å bruke personer som vi vet at kjenner til cosplaymiljøet, og har forståelse for at en cosplayer som skal vinne hos oss, og delta i NCC, må kunne både å sy en flott kjole eller lage fantastiske rustninger, lage props og ha et godt sceneshow. Vi velger å bruke person som vi er sikre på at forstår mengden arbeid bak hvert kostyme og hver fremføring, og ikke noen som blir fascinert over for eksempel fancy led-lys og dermed ignorer alt annet.

Er du fremdeles usikker på om dømmingen er rettferdig? Kom til arrangørene av konkurransen, og spør om det er mulig å få en begrunnelse for valg av vinnere. Dommerne har brukt mye tid, og ofte diskutert mye seg i mellom, og har gode begrunnelser. Du må også huske at det er stor forskjell på å se noe på en scene mange meter unna, under scenelys i flotte farger, og på å få se noe på nært hold. I konkurranser med mange utrolig dyktige deltakere, så er det gjerne de bitte-, bittesmå detaljene som avgjør hvem som stikker av med seieren til slutt.

Og så en liten oppfording fra meg når det gjelder det med dømming av cosplay-konkurranser: For guds skyld, ikke begynn og legg ut sure statuser på sosiale medier. Tenk deg hvor vondt det må være for den som vinner å få høre at andre ikke unner den personen å vinne. Både folkeskikk og empati er to begrep som jeg brenner sterkt for, og som jeg håper folk flest også verdsetter. Ikke vær teit.

 

Og så litt om vennegjenger og «elitisme» og sånt.

Jeg ble egentlig bare spurt spurt om å skrive litt cosplay-dommere, men siden jeg er glad i å skrive, og har studert sosiale fag i snart 5 år og dermed føler at jeg har en del kunnskap om dette også, så fortsetter jeg litt til.

Mennesker er sosiale vesen. Så klart, det sosiale behovet varierer veldig fra person til person. Det virker som om cosplaymiljøet huser svært mange introverte personer, selv om det naturlig nok er en del ekstroverte personer også. Det er sjenerte personer i miljøet, og det er personer som elsker å bli kjent med nye folk. Det virker som om det er mange med sosial angst, og det er noen som virker som om de aldri har vært redde for noe som helst, og alle sammen hører til i dette miljøet. Så folk er altså veldig forskjellige. Og det er helt naturlig. Mange i dette miljøet har hatt tøffe opplevelser i oppveksten. Noen har opplevd mobbing, andre har slitt med psykiske problemer, og atter andre har opplevd andre ting. Jeg får ofte høre at folk i cosplaymiljøet har blitt veldig empatiske på grunn av dette, og er veldig åpne for alle, selv om man er litt «annerledes». Det er utrolig flott når man finner folk som forstår hva man har gått gjennom, som har samme (eller lignende) interesser, og som kan akseptere deg for hvem du er. Men det er også viktig å være klar over at ikke alle kommer til å bli bestevenner selv om man forstår og aksepterer hverandre. Det er her jeg tror mange kanskje kan ha misforstått litt.

Det jeg liker å kalle normal folkeskikk, nemlig at folk flest er hyggelige mot hverandre og har respekt for hverandre, er noe jeg virkelig ønsker at alle mennesker skal utøve. Ikke bare i cosplaymiljøet. Men inn under den der normale folkeskikken jeg liker å prate om, så kommer ikke bare det å være høflig mot folk som prater til deg, men også det å respektere andre menneskers grenser. Uansett om det gjelder grenser for fysisk kontakt eller for behovet for samtaler. Det kan være fort gjort å glemme at noen man følger på sosiale medier faktisk er en ekte, levende person. En person som også har sine feil, sine problemer og sine begrensninger. Man kan fort glemme at denne personen potensielt kan slite like mye (eller mer) i sosiale settinger som det man selv kanskje gjør. Og man har gjerne veldig høye forventninger til denne personen og hvordan man håper den oppfører seg. Jeg har vært der selv. Og da kan det være viktig å ta et steg tilbake, trekke pusten og faktisk vurdere situasjonen litt.

Jeg sier ikke at det er greit hvis noen er bitchy eller frekke, selv om de er kjente. Det mener jeg absolutt ikke. Uansett hvor mange eller få følgere du har på instagram og facebook, så bør du være høflig mot andre. Men det er også veldig viktig å huske at selv om en person har mange følgere, så er det fremdeles en person. Det er ikke slik at i det øyeblikket man bikker over 1000 likes på facebook så kommer en magisk fe og vifter med tryllestaven, og *vips* så er personen forsvunnet og i stedet har man blitt en TING som kun eksisterer for å få oppmerksomhet og å gi oppmerksomhet til andre. Og de fleste av oss vet at alle personer har sine grenser og sine feil. Jeg vet at jeg gjentar meg selv litt nå, men dette er så viktig! Det er viktig å forstå at også kjente cosplayere kan bli slitne, stressa og ha en dårlig dag. Og som folk flest, kan de da bli litt gretne. Kanskje litt sure. Og kanskje dette går utover deg, som egentlig bare ville si hei. Det er veldig kjipt, og jeg tror at de fleste kjente cosplayere føler seg teite etterpå, når de får slappet av og roet seg ned litt. Men det at enkeltpersoner kan ha en dårlig dag, og det igjen fører til at de kan oppføre seg teit av og til, betyr IKKE at hele miljøet har er teit og har holdningsproblemer.

En venninne av meg sa noe veldig viktig i forhold til dette med å følge folk på sosiale medier: «Selv om man føler at man kjenner en person siden man følger denne på sosiale medier, så er det viktig å være klar over at dette ikke nødvendigvis går begge veier.» Hvis du går bort til en person du har fulgt på sosiale medier i mange år, og som du føler at du kjenner, så husk at det ikke er sikkert at denne personen vet noe som helst om deg. Og man må også huske at du kun kjenner den delen av livet til denne kjente personen, som personen har valgt å dele offentlig. Det kan være mye forskjellige forhold som du ikke kjenner til i det hele tatt.

Så kommer vi til dette med vennegrupper da. Og nå kommer jeg kanskje til å høres litt slem ut. Men av og til så må noen bare si det slik det er. Det er mange som ikke har noe interesse av å bli vennen din. Det betyr ikke at det er noe galt med deg. Det er heller ikke noe galt med de som ikke ønsker å bli venn med deg. Det er bare slik mennesker fungerer. Det er ikke alle som har behov for å bli kjent med like mange. Det er ikke alle som har lyst til å skaffe seg noe større vennegruppe enn det man allerede har. Det er ikke alle som orker det å skulle inkludere nye folk i en allerede sammensveiset vennegjeng. Fordi alle har forskjellige sosiale behov. Men dette handler ikke om elitisme. Dette er ikke «du har ikke en fint nok kostyme, så vi vil ikke være vennen din». Dette handler ikke om «Du har ikke nok følgere på facebook, så du får ikke være med i gjengen vår». DET HANDLER OM FORSKJELLIGE SOSIALE BEHOV. Når man ser mange kjente cosplayere i flotte kostymer henge sammen, så er det ikke FORDI de har flotte kostymer at de henger sammen. Det handler ofte om at dette er mennesker som har blitt kjent med hverandre på grunn av felles interesser, eller felles venner, og som så har begynt å henge sammen. Dette kan være folk som har kjent hverandre i mange, mange år.

Og her vil jeg bare igjen understreke: Det at flinke, kjente cosplayere ikke ønsker å tilbringe tid med andre personer som ikke er like flinke/kjente, TRENGER IKKE Å HANDLE OM ELITISME! Det er mulig at det finnes unntak, men så langt har jeg ikke møtt en eneste person som ser på hvor fint kostyme du har før de avgjør om de vil bruke tid på å bli kjent med deg! Så hvis du ser masse folk i fancy kostymer som går sammen og ikke snakker med så mange andre, så ikke tenk «elitisme». Tenk «gruppe med folk som har brukt tid på å bygge opp en relasjon til hverandre og som samtidig har utviklet ferdighetene sine når det kommer til å lage kostymer». Skjønner du forskjellen?

Så klart er det kjedelig hvis du har brukt mye tid på å samle mot til å gå bort til en person du beundrer, og så føler deg avvist. Så klart er det kjedelig hvis noen svarer unødvendig kort, eller ruller med øynene når du snakker til dem. Men husk at i de fleste slike situasjoner så handler det om nettopp, ja, situasjonen. Så klart så kan det finnes en og annen person som er en drittsekk og alltid kommer til å oppføre seg teit. Men de aller fleste i det norske cosplaymiljøet er hyggelige personer, som bare kan ha en dårlig dag innimellom. Og ja, noen av dem er ikke interessert i å bli venner med alle de møter, men de ønsker fremdeles å være hyggelige. Det kan være forskjellige grunner til at noen ikke ønsker å bli venner med en annen person. Kanskje man ikke har så mange felles interesser, sånn utover det med cosplay? Kanskje man har forskjellig syn på ting som er viktige for å bygge vennskap og forståelse? Kanskje er det en stor aldersforskjell, enten det nå gjelder fysisk eller mental alder, og man ikke føler seg komfortabel med dette? Eller, som jeg sa tidligere, kanskje man har forskjellige sosiale behov? Uansett så betyr det ikke at det er noe galt med hverken deg eller den andre personen, og man må akseptere at slik er det her i verden.

Et annet punkt som er viktig å tenke over er at selv om vi er i et miljø, så er vi fremdeles en hel haug av enkeltpersoner. Av og til så kan det være en enkeltperson som ikke går overens med en annen enkeltperson. Det trenger ikke å handle om miljøet i sin helhet. Kanskje det til og med er to enkeltpersoner som ikke går overens med en annen enkeltperson. Det trenger fremdeles ikke å handle om miljøet i sin helhet.

Jeg så også at noen kommenterte at skuespillere som besøker con rundt om i verden klarer å være glade og hyggelige hele tiden mens de er på conet, så da burde kjente cosplayere klare dette også. Jeg er både enig og uenig i dette. Jeg er enig, fordi jeg egentlig håper at alle, uansett om man er kjent eller ikke, er glade når de er på con. Jeg er jo også, som allerede nevnt flere ganger, veldig for at man skal være høflige mot hverandre. Men jeg er også uenig, for det er en viktig forskjell her. Skuespillere og andre kjendiser som blir invitert til con rundt om i verden får ofte betalt for dette. Det er en jobb de utfører. Jeg sier ikke at de KUN er hyggelige fordi at de får penger, men det handler altså om at så lenge de er på et con, så må og SKAL de oppføre seg profesjonelt. Norske, kjente cosplayere får veldig sjeldent betalt for å komme til et con i Norge. Når vi inviterer cosplayere til Torucon, for å være dommere, holde foredrag/workshops eller andre ting, så forventer vi at cosplayerne holder seg profesjonelle så lenge de utfører den oppgaven det har blitt avtalt at de skal utføre. Cosplayerne som blir invitert får gratis inngang, og kanskje de får dekket utgifter i forhold til reise eller opphold. Etter at de er ferdig med denne oppgaven har de fri. Vi betaler dem ikke for å jobbe for oss resten av dagen(e). Dermed så vil det si at de er PRIVATPERSONER når de har utført oppgaven(e) sin(e). Og som en privatperson, så er det ikke de samme forventningene til deg, som hvis du var der i en profesjonell setting. Henger dere med?

La meg bruke et mer hverdagslig eksempel. Jeg jobber i butikk. Når jeg er på jobb, så er jeg alltid høflig. Uansett om kundene jeg møter er sure, rare eller hyggelige. Uansett om jeg er sliten, har en dårlig, er sulten og har vondt i hodet, eller om jeg har en helt fin dag. Men i det øyeblikket jeg skifter av meg jobbskjorta og er på vei hjem, så er det ikke lenger de samme forventningene om at jeg må være høflig uansett hva som skjer. Jeg prøver fremdeles å være høflig, men av og til kan jeg også bli lei og sliten, og kanskje jeg ikke orker å ta like mye hensyn til alle rundt meg. Jeg tror kanskje de aller fleste kan kjenne seg igjen i dette? Og slik er det for kjente cosplayere også. Jeg vet at det kan være vanskeligere å skille mellom når de er «på jobb» og når de har fri, siden de kan gå i kostymene sine selv om de har fri. Men det er likevel så viktig å være klar over dette!

Og med det så tror jeg at jeg avslutter!
Nå har jeg skrevet mye. Om litt forskjellige tema. Jeg er imponert hvis du har orket å lese gjennom alt, og jeg setter pris på at du har brukt av tiden din for å finne ut mer om hva jeg tenker. Kanskje du nå har en litt bedre forståelse for en annen side av saken enn det du hadde før. Eller kanskje du sitter og er irritert fordi du føler at jeg skriver bare bullshit. Jeg håper jo så klart på det første, men jeg kan nok leve med det dersom du sitter og føler på det siste. Uansett så håper jeg å se deg på forskjellige con og arrangementer rundt om i Norge fremover!

Tonje

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

