CosplayNorway

Cosplay til folket!

Angående leserinnlegg 24.02.16 – Boss svarer

Legg igjen en kommentar

Jeg vil starte med å si en ting; jeg er innmari skuffet.
I min naivitet trodde jeg at det gikk an å dele et innlegg en person sendte oss, selv om det var kritisk. Jeg trodde ærlig talt at folk kom til å lese som jeg gjorde – som at denne personen hadde en dårlig opplevelse, og hadde noen tanker om ting, som kanskje flere hadde, som var verdt å ta opp slik at man enten  kan gå i seg selv og tenke om man kan gjøre det bedre, eller få forklart at hei,sånn fungerer det faktisk ikke.

Jeg forventet ikke alt sinnet og de nokså stygge personangrepene, kanskje fordi vårt kommentarfelt har vært ganske gemyttlig tidligere, og det tar jeg på min kappe, at jeg ikke forutså at folk skulle reagere så sterkt, på en persons mening, og det skuffer meg faktisk at folk reagerte som de gjorde.

Det er en grunn til at det innlegget var merket som leserinnlegg, og ikke gjesteblogg, og det er så enkelt som at denne personen skriver til oss, ikke for oss. Vi har hatt debattpanel før – det tok mye tid å redigere, og de som var med er opptatte mennesker, og formatet funket ikke helt  – synes jeg. Dette var lagret under kategorien debatt, og kanskje burde jeg gjort det klart at jeg kom til å svare på det med mine synspunkter – og at alle har mulighet til å svare på dette, med motinnlegg, for eksempel. For meg var det innlysende – hvorfor ha et innlegg, om ingen kan svare på det? Det tar jeg til meg, der har jeg ikke vært flink nok til å klargjøre.

Har sett en del ting rundt om på facebook, som jeg kommer til å svare på i dette innlegget, ja det blir langt, men det var også mye å svare på. Det jeg har fått tilsendt av private meldinger med screenshots gjør meg mer trist enn noe annet, men folk har ihvertfall i stor grad holdt det verste drittet mellom seg og ikke lagt det ut overalt.

Noen mener jeg har skrevet dette selv for å skape ‘liv og røre’, og det blir jeg bare trist av. Jeg bruker stort sett min fritid på CN, og jeg prøver å lage ok innlegg, selv om jeg ikke har en tøddel utdanning når det kommer til skriving eller IT eller peiling på dette. Det tar tid. Å svare på masse sinte kommentarer er ikke sånn jeg vil bruke min fritid – jeg har ingenting å vinne på det. Noen har skrevet, og slettet, at jeg har skrevet dette eller postet dette for å få flere klikk på siden, som heller ikke er noe jeg har noe å vinne på, CN er frivillig, og den eneste som tjener på reklamene på bloggen vår, er wordpress, fordi vi har en gratisblogg, ikke noe premiumopplegg, ingenting sånt. Hva i all verden har jeg å tjene på at masse folk blir irriterte? Ikke en dritt, for å være rett frem.

Noen kalte dette det giftigste som har skjedd communityet på lenge. Det såret meg faktisk personlig. Det at jeg valgte å legge ut noe en person har skrevet, har gjort at folk reagerer sånn –  at jeg ved å gjøre det har skadet et miljø jeg setter såpass høyt, det svir. Jeg har aldri villet skade dette miljøet.

Men jeg vet ikke om jeg hadde hatt det ugjort, om jeg kunne – jeg har hatt samtaler på chat etter at innlegget ble lagt ut, av folk som sier takk for at det ble lagt ut, av forskjellige grunner. Noen synes det var greit å få en oppklarende debatt om dommere – og se flere perspektiver ved hvordan dommere og dømming fungerer. Noen var enige med generelt hele innlegget, men felles for dem alle var at de ikke turte si noe offentlig, og helt ærlig, sånn som det ble mottatt, forstår jeg det godt. Jeg er glad jeg ikke ba vedkommende poste det under fullt navn –  da tenker jeg spesielt på drittslenginga, og spekulasjonene om hvem som har skrevet det og hvorfor. «Det er sikkert _ fordi _ .» Jeg personlig tror ikke det hadde vært noe lurt for vedkommende å poste det under fullt navn, og jeg klarer ikke se at det vedkommende skrev blir mer eller mindre gyldig av om dere vet for- og etternavn på den som skriver det.

Jeg skal gå igjennom innlegget litt for å svare på det slik jeg ser på ting.
Første halvpart er kritikkløst – det beskriver miljøet som jeg har sett og opplevd det på avstand, så den delen hopper jeg over.

Det er noen cosplayere jeg har beundret og når jeg har prøvd å få kontakt med dem har jeg opplevd å bli sett ned på.

Dette er denne personens opplevelse. Veldig klart, veldig tydelig, etter min mening.

Et annet eksempel er da jeg skulle snakke med en kjent cosplayer og hun himlet med øynene tilbake til meg. Slike episoder gjør meg tilbakeholden og jeg blir redd for å ta kontakt.

Dette er også denne ene personens opplevelse. Uansett hvem denne personen er, så er det vedkommende føler gyldig. Dette er deres opplevelse av situasjonen. Som også nevnt før, er vedkommende sjenert. Dette er noe jeg sliter veldig med selv da jeg har ganske sterk sosial angst, og har forståelse for, 100%. Det betyr ikke at det nødvendigvis var ment sånn fra den andre personens side, selv om det er lett å få den følelsen. Kanskje var det ment sånn, kanskje var det en dårlig dag, en klønete formulering, eller kanskje noe helt annet, kanskje akkurat den personen var kjip den dagen med vilje, det skjer, det også. Alle disse situasjonene har på ett eller annet tidspunkt skjedd noen – føler ikke at vedkommende burde ha utdypet med hvem dette gjelder, selv om jeg har sett noen be om det. Det blir mer uthenging, enn en «sjanse til å forsvare seg», som noen kalte det. Så noe de fleste later til å ha skummet forbi,denne setningen her;

Det andre punktet gjelder vennegrupper. Dette er ikke negativt i seg selv, og det er helt naturlig at det er klikker i alle miljøer.

Vennegrupper, er ikke negativt i seg selv. Dette er ikke en «alle må bli bestevennen min» setning, selv om jeg har sett folk tolke den så til de grader dit. Så kommer den delen som jeg tror fikk flest folk til å reise bust;

Det blir fort negativt i en konkurransekontekst. Jeg selv har aldri blitt med i en konkurranse, og er enda mer usikker på å melde meg på etter visse opplevelser som jeg har fått hørt fra venner og bekjente. Cosplaymiljøet i Norge er lite sammenlignet med andre land, og derfor er det lettere å bli kjent med cosplayere som er mer anerkjent. Disse er også som regel de som får være dommere. Jeg la merke til, og dette har også andre gjort, at dommerne er venner med deltakerne. Har blant annet sett fra sosiale medier slik som Instagram at dommere har tilbragt mye tid sammen med deltakere på fritiden. Man kan jo tenke seg selv at det er vanskelig å si nei til en venn. Selv om cosplaymiljøet er lite vokser det stadig. Hva som jeg finner merkelig er at store conventions ikke hyrer inn dommere fra andre land. Dette gjør jo at alle blir likestilt i en konkurranse.

Og skrevet sliten, etter seks timer i bil og fremskyndet barnebursdag med volum intet menneske bør være i nærheten av, skal jeg prøve å skrive hva jeg tenker om dette. Jeg sa i en samtale like etter jeg postet dette innlegget at om man skal ha 100% objektive dommere,så må man ha roboter. Om man skal ha menneskedommere, så får man akseptere æreskoden og innse at alle har sine ting de liker bedre enn andre, eller mindre enn andre.

Det betyr ikke at jeg personlig tror at dommere har gitt sine venner premier de ikke har fortjent. (Vi får forhåpentligvis et innlegg som har mer om hvordan dømming foregår litt senere i uka, sånn at de som for eksempel ikke har vært med i konkurranser får et bedre innblikk i hvordan det foregår, slik at de forstår prosessen bedre, og kanskje slipper å føle at noen har vunnet ufortjent.) I et så lite land, og så lite miljø er det nesten umulig å ikke kjenne noen som har med ett eller annet styre og stell å gjøre. Og utenlandske dommere løser ingenting, de kan følge cosplayerne på nett via instagram, facebook, møtes på utenlandske cons, osv. Hvor skal egentlig den grensen gå?

Som meddommer i tingretten er også den grensen tilstede – man skal være upartisk. Som dommer i cosplaykonkurranse skal man også være upartisk. Men hvor upartisk kan man egentlig bli? Skal man aldri ha hilst på hverandre? Ikke følge hverandre på sosiale medier? Hva med om cosplayer A har cosplay fra serie X, som er dommer C sin favorittserie, mens cosplayer B har cosplay fra noe helt ukjent? Hvor går egentlig den grensa? Må vi ha ikke-cosplayere som dommere? Folk som ikke vet hva det går ut på, og som kanskje heller velger vinnere fra utseende og hvor mye eller lite hud som synes?

Min mening er at grensa går der vi setter den. Jeg stoler på at dommerne gjør jobben sin, rett og slett fordi de er seriøse cosplayere – de vet også at neste gang er de kanskje ikke dommere, men deltagere. Den gyldne regelen gjelder. For ikke å snakke om hvor surt det ville være å vinne fordi man kjenner noen, og ikke fordi cosplayet er et godt stykke håndtverk. Personlig ville jeg tatt det som en fornærmelse å vinne basert på at en person var venner med meg, heller enn at det jeg har laget og gjort, var bra.

Dette er hva jeg finner ganske negativt med cosplaymiljøet, men det er en liten del av noe som er fantastisk. Selv om det fantastiske overskygger det negative var dette noe jeg ønsket å løfte fra hjertet. Dette er en reflekterende tekst, og alt her er selvfølgelig åpent for diskusjon. Dette er bare en tekst fra en nybegynner som ser ting fra et utenforperspektiv.

Vedkommende avslutter med å understreke at dette er deres mening. At dette er åpent for diskusjon, og det gode med miljøet overskygger det dårlige. Det føler jeg ble oversett ganske grundig av de fleste. Dette var en persons mening, og det føles litt som om folk tok det som en krigserklæring.

Heldigvis var det noen som var saklige og tok til seg det som jeg tolker som meningen bak, nemlig at det er ikke bare enkelt å være ny i et miljø, og det skader ikke å være klar over at man bør prøve å ta i mot dem på en ok måte, selv om man har en dårlig dag, er sliten osv. Alle kan ha en drittdag – vi er ikke perfekte roboter som klarer alt alltid, men det går an å ha i bakhodet at et hei eller et smil gjør kanskje noens dag litt bedre.

Så kan vi som sliter med det å skulle ta kontakt ha i bakhodet det som ble nevnt i et innlegg, at selv om noen er kjente cosplayere er de også bare folk, som trenger fem minutter i fred og mat, og dopauser og kan ha en dårlig dag, eller også ha angst, og kanskje være litt obs på hvordan vi går frem – uten at jeg dermed mener at vedkommende som skrev leserinnlegget ikke var obs på det, eller noe slikt.

Jeg sendte en epost til den personen for å spørre hva hen følte om diskusjonen i etterkant, og fikk dette som svar.

Må si jeg er like overrasket som deg at dette lille innlegget mitt skulle skape slike reaksjoner. Hva jeg finner svært interessant er at folk tolker mitt innlegg på så forskjellige måter. Hva jeg også finner svært fascinerende er at nybegynnere og de som ikke er cosplayere har en ganske så motsatt tolkning enn de anerkjente cosplayerne. 
Dette bet jeg meg også merke i, uten at jeg vet hva grunnen til det er, og i skrivende stund er klokka 01:44, så jeg tror ikke jeg skal prøve å tenke for hardt over det heller.
Jeg setter pris på at folk er engasjerte, og kommenterer saklig, det har vi ikke vondt av – og selv om «alle vet at kommentarfelt er teh evilZ» så betyr det ikke at det er en uskikk som skal godtas, heller ikke i vårt kommentarfelt. De som kommenterte med personangrep ble slettet, og skjer det igjen, blir de utestengt. Navn er notert.
Jeg er også ganske overrasket – som tidligere nevnt, over reaksjonene, og må gjenta at jeg trodde helt ærlig talt aldri at det skulle bli så mye sinne av det. Mitt hovedmål med CN har vært at det skal være et trygt sted å kunne snakke om, lese om, lære om og diskutere cosplay. Jeg står for at vedkommende fikk sende inn anonymt, og jeg står for at jeg postet det. Det skal være trygt å ta opp ting, selv om det ikke nødvendigvis er fluff og skryt. Men jeg kunne vært mye klarere på at dette ville det komme et svar fra meg eller oss, etterpå, og på at dere naturligvis har mulighet til å svare.
Jeg tror jeg har kommentert i større eller mindre grad på alle kommentarene som har vært på delinger av innlegget – men om det har vært diskusjoner på facebookgrupper jeg ikke er med i, eller på siden til folk jeg ikke er venner med, så har jeg ikke sett det. Hvis det er noe jeg har glemt, eller noe jeg ikke har utdypet nok – si gjerne i fra, eller ta kontakt, om noe er uklart osv.
Og om det ikke var tydelig nok – alle er velkommen til å skrive til oss, og for oss.
Jeg runder av her, nå har jeg skrevet i ca tre og en halv time, og jeg håper jeg har dekket det meste.
Marielle / CN-Boss.
Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

