CosplayNorway

Cosplay til folket!

Cosplay på TEDxTrondheim

Legg igjen en kommentar

Den uforlignelige Jenny fra Fandomily skriver for oss om opplevelsen av å holde en TEDxTalk, noe vi setter innmari pris på. Videoen er en redigert og forkortet utgave av innlegget hun holdt på TEDxTrondheim. Alle bilder fra TEDxTrondheim. ~Boss22316450572_542b6c41a1_z

Jeg fikk en forespørsel om å holde et innlegg på TEDxTrondheim noen uker i forkant av deres show på Byscenen i Trondheim 15. November. Det var ikke noe jeg umiddelbart svarte ja til, ettersom jeg så det som en ganske stor utfordring å begi seg ut på.

TED er en ikke-kommersiell organisasjon som er mest kjent for å arrangere show der forskjellige personer med ulik bakgrunn presenterer betydningsfulle «talks» på omtrent 10-18 minutter. Hovedformålet er at en «talk» skal presentere en viktig idè, og derav kommer TED sitt slagord om «Ideas worth spreading» – ideer som er verdt å dele. Disse innslagene kan være om alt mulig, men har ofte en svært høy standard og skal få deg som person til å lære noe og sitte igjen med noe viktig å fundere videre på når innslaget er over. Rammene for et slikt innslag er stramme og det anses av mange å være en ære å få dele sitt kjernebudskap på denne arenaen.

Så ja, jeg tok denne forespørselen på største alvor. Det jeg jobbet mest med var hvordan jeg skulle kunne dele noe fornuftig om cosplay som kunne passe inn med TED sitt format. De andre som skulle ha innslag ved samme anledning, hadde alle svært tunge, samfunnskritiske og dype budskap. Publikumet hadde nok derfor også ganske høye forventninger, og var et veldig utypisk publikum å prate om cosplay med. Desto mer utfordrende var det å si noe fornuftig om cosplay.

VanillaSnowflake cosplay og Luma cosplay gir litt pepping i forkant av showet.

VanillaSnowflake cosplay og Luma cosplay gir litt pepping i forkant av showet.

Etter veldig mye fram og tilbake både med meg selv, med mine nærmeste og med veilederne mine fra TEDxTrondheim, så kom jeg fram til at det som var viktigst for meg var følgende:

– Å gi et publikum som ikke kjenner til cosplay et innblikk i hva cosplay er

– Å presentere cosplay fra et annet standpunkt enn det man vanligvis får gjennom media

– Å gi noe tilbake til cosplayerne; at cosplayerne kjenner at jeg presenterer deres hobby på en god måte og gir dem en følelse av å være stolt av å være cosplayere

Prosessen med å bli klar for TED-talken min var både interessant, spennende, skremmende og forferdelig stressende. Alt på en gang. Mest av alt fordi jeg ville at det skulle bli så bra som det bare kunne bli!

Den første personen jeg pratet med på vei ut av salen etter presentasjonen min, var Pål Marius (VanillaSnowflake Cosplay). Han var en av cosplayerne som stilte opp i cosplay på arrangementet. Noe av det første han sa til meg var at «talk»en min fikk ham til å føle seg stolt over å være cosplayer. Akkurat i det øyeblikket følte jeg at alt var verdt det. Alle foreberedelsene, alt arbeidet og alle nervene. Hvis jeg kunne få bare en cosplayer til å føle det, så var det et vellykket opplegg.

Og selvfølgelig må cosplayere stille opp for bilder :)

Og selvfølgelig må cosplayere stille opp for bilder 🙂

22450372353_047dacd6d9_h

Jenny foran en fullsatt sal på Byscenen i Trondheim.

Det var en veldig hektisk og spesiell opplevelse. Det jeg håper har kommet ut av det er at ikke-cosplayere har fått et godt innblikk og en litt annerledes måte å forstå cosplay på enn den begrensede versjonen som oftest blir presentert i media. Jeg opplever at media ofte styrer hvordan cosplay fremstår etter egen interesse; hvordan DE ønsker at cosplay skal fremstå. Det gjør cosplay veldig ensidig utad. Det har vært viktig for meg å belyse at cosplay er så mye mer. Og det håper jeg at jeg har klart gjennom denne flotte muligheten.

Jenny på scenen med Sesshomarus antrekk og Fenris sitt sverd

Jenny på scenen med Sesshomarus antrekk og Fenris sitt sverd.

Gratulerer til TEDxTrondheim med en flott gjennomført dag og utsolgt forestilling. Tusen takk til TED-coaches Martin og Rebecca som inviterte meg og hjalp meg å få cosplay talk’en min opp og gå. Og tusen takk til Ellen ❤ som var med som min mentale støtte gjennom dagen 😉

Spøk backstage med Kaizula cosplay etter overstått show.

Spøk backstage med Kaizula cosplay etter overstått show.

Jenny – Fandomily cosplay 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

