CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplaynavn 2015

1 kommentar

Eirin Strand

Vi i Cosplay Norway tenkte lenge på hvem som skulle bli årets cosplaynavn. Men så slo det oss  for denne personen har jobbet lenge for cosplaymiljøet – hun står på, og har, med god hjelp og gode hjelpere, grunnlagt det connet i landet som virker å være i størst vekst og som generelt virker å få nesten utelukkende positive kommentarer på nett i ettertid, som er noe det står stor respekt av. Felles for alle vi spurte om denne dama, var at de hadde noe positivt å si, og de klarte som regel ikke velge bare ên positiv ting å si. Samtidig må vi understreke at vi vil gi et nikk til hele styret for ToruCon, dere gjør en innmari bra jobb. Årets cosplaynavn 2015 er Eirin Ellingsen. Vi håper du – og hele styret – fortsetter å gjøre en like super jobb i 2016.

 

Caroline om Eirin: Eirin er en superhelt! Hun holder hodet kaldt, og styrer økonomien og andre adm.ting på en fantastisk måte. Hun er den første til å ta selvkritikk hvis noe går i glemmeboka, men stort sett er alt på stell. Og er det ikke det så holder hun hodet kaldt. Hun er nesten litt for snill til tider, og passer på å diske opp med boller, kake og rød saft/kakao når det er møtetid. Når de oransje conbuksene kommer på blir vi alle litt ekstra motiverte og gira! En av mine favoritt Eirin-moments var den spontane bevilgningen av funds til ballbasseng i år! Men også da hun hadde vært på utveksling i Skottland, kom hjem rett før Torucon, og gikk rett inn i modus. Som om hun aldri hadde forlatt oss ♡ ansiktet hennes når vi overrasket med blomster på scenen var priceless~ Eirin Wall-e

Først må jeg si at det er en ære å bli valgt til årets cosplaynavn. Det er flott at også con-arrangører får sine 5 minutter i rampelyset. Siden jeg ikke alltid får snakke om dette med andre enn med-arrangører og arrangører av andre con beklager jeg på forhånd at jeg legger ut i det vide og brede om urelaterte ting.

Jeg husker aldri helt hvordan jeg kom inn i cosplay og con-kulturen. Jeg har vært storforbruker av fantasy-litteraturen fra jeg oppdaget den i 5./6. klasse en gang, og slukte gjerne en 300 siders bok i uka. Så en gang på ungdomsskolen kjøpte jeg Ranma ½ på min lokale prix-butikk. Jeg ble raskt hektet og forsatte å kjøpe volumer av Ranma, og senere av Mesterdetektiven Conan, når de kom ut en gang i måneden. Det tok ikke lang tid før jeg lærte at dette var manga og at det også var noe som het anime som man kunne finne på det store internett. Naruto var nok noe av det første jeg begynte å se på.

Aurora om Eirin: Eirin startet jo Torucon, sammen med Aslak. Uten dem hadde det ikke vært noe Torucon, for å si det sånn. Året etter ble Caroline og jeg med i styret, og som det firkløveret vi var utfylte vi hverandre ganske bra; vi hadde alle hver vårt interessefelt som til sammen dekket mer eller mindre alt nerdete. Aslak representerte på en måte vestlig nerdekultur, Caroline japansk nerdekultur, og Eirin og jeg satt på hver vår side av midten og balanserte ut hele greia.

Eirin har alltid vært en sånn flott balanserende force i Torucon. Hun har etter hvert som vi har vokst blitt veldig flink til å styre skuta også. Når vi mister kursen og blir for opphengt i ballbasseng og flørting med Banzai-Eirik over Skype, kommer hun med nybakte boller, muffins, brownies og RØD saft for å lokke oss tilbake til det vi egentlig skulle ha gjort. Etter hvert har jo mange av våre medarrangører flyttet sørover for å studere, og det har jo gjort det utfordrende å jobbe så tett som vi gjorde til å begynne med – særlig uten Aslak. For å si det helt ærlig, så vet jeg ikke om Torucon hadde bestått hvis Eirin ikke ble igjen for å innta lederrollen. Jeg tror i alle fall ikke Torucon ville ha vært der vi er i dag.

Jeg vil også være litt arrogant og påstå at uten Torucon tror jeg heller ikke cosplaymiljøet i Trondheim ville ha vært det samme, så vi har mye å takke Eirin for. Hun er virkelig fantastisk. Tusen takk, Eirin! Eirin Hogwarts

Så fant jeg ut på et vis at det var noe som het cosplay og at det var noe som het conventions for folk som liker det samme som meg, og at det til og med fantes et slikt convention i Norge. Jeg fant ut av dette en sommer noen uker etter Desucon 4, og bestemte meg raskt for at neste år skulle jeg dra. Jeg brukte et år på å planlegge cosplay, for dette måtte prøves ut. Jeg bestemte meg for Hana Inuzuka fra Naruto, og selv om kostymet var kjøpt husker jeg at jeg brukte lang tid på å skaffe delene å få det så likt de få referansebildene som fantes av henne som mulig. Sommeren 2010 var jeg klar til å dra til Oslo, med kostyme i kofferten og tre år yngre lillesøster på slep. Jeg vil forresten rette en takk til mamma og pappa som lot sine 18 og 15 årige døtre reise alene til Oslo for å være med på noe så annerledes enn hva de kjente til fra før.

Aslak om Eirin: Er mye bra man kan si om Eirin. At hun er en av de aller første som kjøpte en comission av meg, at hun er supergrei, at hun har langt hår, at hun ser ut som Arwen, at hun er flink til å bake, og at ingen kan brodere banneord som hun (nei seriøst, hun gjør det! Broderer de altså)
Men det jeg aller helst vil si til henne er «Tusen takk, Eirin!» Tusen takk for at du gadd holde ut med mine ville ideer og noe eksplosive energinivå de tidlige Torucon-årene. Tusen takk for at du ikke går berserk når jeg prater som en foss i 3 timer. Og tusen takk for det Torucon er i dag! Vi er aldri uenige (en liten hvit løgn. Jeg var aldri helt solgt på Naruto.) Du støtter alltid opp rundt de sprø påfunnene vi kommer på, og delegerer penger som den fødte bankmann (dame). Sammen i brask og bram, godt drevet fremover av bakverk og gul saft.

Desucon 5 var en fantastisk opplevelse for meg. Mitt første con, og jeg husker jeg gikk rundt og rundt, opp og ned mellom etasjene på Oslo kongressenter og bare så på alle menneskene og alle kostymene. Siden jeg var ikledd Naruto-kostyme var det mange som kom og snakket med meg om serien, og jeg bondet med mange personer som jeg nå har mistet kontakten med over den serien. Sliten og lykkelig kom jeg omsider hjem til Trondheim, med en tanke i hodet. Hvorfor har vi ikke noe slikt i Trondheim? På Desucon hadde mange spurt meg hva jeg het på Japani. Jeg hadde aldri hørt om dette forumet før, men da jeg kom hjem var noe av det første jeg gjorde å lage meg en konto der. I et av Japanis mørke hjørner fant jeg en tråd som het noe slikt som ”hvorfor har ikke vi et con?” startet av Mali. Jeg hev meg raskt inn i diskusjonen og tilbød å hjelpe. En av de store bidragsyterne i denne tråden var Aslak, som lenge hadde prøvd å få til noe i Trondheim uten stort hell. Men nå satte snøballen i gang med å rulle igjen, og i løpet av høsten 2010 og våren 2011 ble Torucon planlagt. Det var en god del msn-møter involvert, siden Mali og hennes venner bodde på Orkanger og Aslak og jeg var på forskjellige folkehøgskoler i Hordaland. Jeg lærte fort at det er veldig lett å snakke om ting, og veldig vanskelig å faktisk gjennomføre ting. De få gangene jeg var hjemme i Trøndelag på ferie fikk vi til å møtes ansikt til ansikt og ting ble faktisk gjort. Vi ordnet oss med lokale, vi bestemte oss for dato, og vi fikk tak i to sponsorer, Outland og firmaet til Mali’s far. Da Aslak og jeg kom hjem etter endt folkehøgskoleår tok vi tak og fikset de siste tingene. Alle utgifter som armbåndsbilletter og buttons til de frivillige la Aslak og jeg ut fra egen lomme. Vi hadde budsjettert med å selge 50 billetter, da klarte vi akkurat husleiebiten. Hvis det kom 100 folk kunne vi få tilbake pengene våre også. Det viste seg at det kom over 300 mennesker til Kultursenteret Isak hvor Torucon ble avholdt for første gang 17. september 2011. Vi forsto ikke hvor alle menneskene kom fra. Var det så mange cosplay-interesserte i Trondheim? Det var ikke akkurat som vi hadde reklamert i det vide og brede om dette. Det hang en plakat på Outland og en på Isak, men det var det hele. Vi var i alle fall storfornøyde og det virket det som om gjestene våre var det også. Det ble en suksess og alle var enige om å gjenta foretaket til neste år.

Jo Willy om Eirin: Cosplaymiljøet i Norge nyter godt av flere mangfoldige arenaer å samles på, og Eirin har fra starten av vært med å opprette en av de større sådanne: Hennes arbeid i Torucon bringer hvert år glede til mange barn, ungdommer og voksne, og hennes arbeidsvilje og entusiasme er endeløs. Noen bidrar til cosplay- og nerdekulturen fordi de tjener på det, men Eirin er en av de som gjør det av ren lidenskap og kjærlighet. Folk som henne løftet miljøet dit det er i dag, og med henne på lag kan vi se fram til en lovende fremtid for hele kulturen.

Jeg har en til tider elendig hukommelse og jeg husker ikke helt hvordan jeg endte opp som leder i Torucon. Jeg mener det var fordi Mali ville være med å hjelpe men ha litt mindre ansvar, og Aslak begynte å studere i Oslo, så det var naturlig at jeg dro det største lasset. Selv om jeg etter første året ble leder på papiret gjorde Aslak og jeg mye sammen før vi innså at vi trengte mer hjelp og skaffet Aurora og Caroline til å hjelpe oss med Torucon 2012. Siden har arrangørfamilien bare vokst etter som Torucon også er blitt større. Jeg liker rollen som leder, siden jeg er litt over gjennomsnittet glad i orden og oversikt. Jeg liker å tenke på alle småtingene og sørge for at disse blir gjennomført. Jeg har opp gjennom året vært innom mange ansvarsområder og sitter i dag igjen med overordnet lederansvar, økonomiansvar, standansvar og delt ansvar over billetter, dekor og det å invitere gjester. Jeg spør meg selv mange ganger i oppkjøringen til hvert Torucon hvorfor jeg gidder å gjøre dette. Men så kommer Torucon-helga og jeg ser på alle de lykkelige menneskene og tenker at det er derfor jeg gjør dette. Det virker som alle koser seg, og det er godt å vite at jeg hjalp til å samle alle disse folkene denne helgen så vi kan sosialisere over denne sære interessen vi har.

Det er også mange store og små ting som er utfordrende med å arrangere Con. I oppstarten, da vi lette rundt etter potensielle sponsorer, slet vi litt med å forklare hva et con egentlig er og at vi ikke er et barneselskap. Folk forstår litt bedre nå for tida hva cosplay og convention er for noe, men man treffer stadig på folk som ikke tar kulturen seriøst. Torucon har heldigvis opparbeidet seg kontakter på Isak, i Trondheim Kommune og i Trondheim Kino som forstår seg på oss og sørger for at vi får nok sponsing hvert år til at vi klarer å arrangere Torucon hvert år. Nå som Torucon har vokst seg så stort at vi leier hotell for å få plass til dere alle er det veldig mye penger som skal betales to uker før arrangementstart. Ryktet om at Trøndere er treige stemmer ganske bra når det kommer til å kjøpe billetter, så i år så vi oss nødt til å selge billetter dyrere i døra for å oppmuntre folk til å kjøpe på forhånd.

Torucon er også et non-profit arrangement, mine medarrangører og jeg arrangerer Torucon på frivillig basis. Dette betyr at planlegging av Torucon kombineres med skole, utdanning og jobb, og det er ikke alltid lett. Under Torucon 2013 måtte jeg dra til Skottland halvveis gjennom søndagen for jeg skulle studere i Skottland det halvåret og måtte møte opp på noe obligatoriske greier morgenen etter. Med-arrangørene mine klarte fint å avslutte og rigge ned Torucon etter at jeg dro, men alle store og små ting som Torucon eier havnet litt her og litt der, og det var utfordrende å nøste opp i igjen når Torucon 2014 sto for dør.

Til syvende og sist kan jeg ikke se for meg livet mitt uten å ha Torucon å pludre med og jeg håper jeg har tid og overskudd til å være med å organisere i mange år framover.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Årets cosplaynavn 2015

  1. Tilbaketråkk: Nyheter #41 | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

