CosplayNorway

Cosplay til folket!

Skeive cosplayere del 1

1 kommentar

Denne serien skal gå en stund framover med ujevne mellomrom – det er bare å ta kontakt om du vil være med. Den har dessverre blitt ekstremt forsinket og det er utelukkende min (Boss) feil. Beklager det så mye! Jeg vil med denne serien sette litt fokus på den skeive delen av cosplayere i Norge, rett og slett fordi jeg var vitne til noe på nett, som ikke var hyggelig for den det gjaldt – og det var nok på grunn av uvitenhet. Så hvorfor ikke sette litt fokus på det, selv om jeg med hånda på hjertet må si at vår subkultur er en ganske åpen og fin en. Men først, hva mener jeg med skeiv?
skeiv skeiv2
Disse to bildene oppsummerer det. Det som er utenfor det samfunnet forventer av kjønn og seksualitet, er det jeg bruker som skeivt. Sitat skeiv ungdoms side: «Skeiv; Skeiv er en fornorsking av begrepet queer. Begrepet skeiv brukes ofte for å unngå å dele mennesker inn i kategorier basert på seksuell legning. Når man definerer seg som skeiv bryter man mot normer om kjønn og seksualitet, for eksempel ved å velge å ikke definere seg som lesbisk, hetero-, homo- eller bifil.
Mange opplever skeiv som et inkluderende ord, slik som i navnet Skeiv Ungdom. Mange skeive festivaler bruker ordet, for eksempel Skeive Sørlandsdager, Stavanger på Skeivå og Skeive Dager i Oslo.» ~Boss.

Cosplayer: Theriza’s cosplay
Foto: Joacim Schwartz, Matteleven photography.
Can you see the empire

Med denne serien med intervjuer vil jeg sette litt fokus på den skeive delen av cosplayere i Norge. Derfor, aller først, hvilken del av LGBTQIA+ spekteret tilhører du,om noen?

Jeg har egentlig sluttet å prøve å passe inn i forskjellige merkelapper. Det er ofte vanskelig å finne noe som passer helt, og jeg synes det er viktigere å fokusere på å være meg selv enn å prøve å passe inn i definerte kategorier. Men ofte er de jo ganske praktiske, så om jeg skal forklare det til andre vil begrepene jeg bruker være genderqueer (eller kjønns-skeiv om du vil) og panseksuell. Med andre ord synes jeg egentlig kjønn betyr veldig lite, både i meg selv og andre.

* ~Genderqueer (på norsk bruker noen oversettelsen «kjønns-skeiv») er en identitetsmarkør som brukes av personer som har en kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk som utfordrer samfunnets to-kjønnsnorm. En som kaller seg «genderqueer» er en person som ofte hverken vil oppfattes som enten mann eller kvinne.

* ~Panfili eller panseksualitet[1] er å tiltrekkes følelsesmessig og/eller seksuelt av en person uavhengig av vedkommendes biologiske kjønn eller dens kjønnsidentitet. Dette inkluderer også de personer som ikke faller innenfor den den duale kjønnstenkningen som bifili innebærer. Panfili beskrives noen ganger som egenskapen å kunne elske en person uavhengig av kjønn. En del panfile mener at kjønn ikke har noen betydning for dem.

Er du åpen om det – til vanlig eller i cosplaymiljøet?

Jeg er generelt sett veldig åpen om det, og har stort sett fortalt det til folk rett etter jeg har funnet ut av det selv. Jeg er veldig heldig som har både familie og venner som er veldig åpne og forståelsesfulle, så jeg har aldri sett på det som et problem å være åpen om hvem jeg er. En hver som ikke aksepterer det er uansett ikke verdt min tid. Jeg er veldig priviligert som kan leve så åpent, og synes jeg dermed har et ansvar for å jobbe aktivt for å synliggjøre og normalisere det, siden langt ifra alle har det så lett.

Når det er sagt er det fremdeles steder i samfunnet det er vanskelig eller skummelt å være åpen om slikt. Jeg nøler stort sett aldri med å fortelle om min legning om det skulle være relevant, men dette med kjønnssidentitet er fremdeles nytt og uvant for mange, og det er langt ifra alltid lett å ta det opp. Heldigvis er cosplaymiljøet generelt mer åpent og utdannet på det punktet, selv om det definitivt fremdeles er ting som bør jobbes med også der.

Hva var ditt nyeste cosplay? Holder du på med noe nytt?

Bofur
De siste prosjektene mine har være Bofur fra Hobbiten og Enjolras fra Les Miserables. Jeg er på litt Tolkien-craze, så det blir et par kostymer til derfra. Blant annet jobber jeg med Ori fra Battle of the five armies til NCC i sommer. Eller jobber jeg litt smått med Furiosa fra Mad Max, Jaina Proudmore fra Heroes of the Storm og Rumplestiltskin fra Once Upon a Time, og det kan se ut som det blir noen litt nostalgiske cosplays fra Bleach og Naruto fremover.

Hvor lenge har du cosplayet?

 Det begynner å bli veldig lenge, helt siden Desucon 2. Å finne og på et vis bli voksen i dette miljøet har definitiv gjort mye for å hjelpe meg føle meg trygg med den jeg er, og det er interessant at ting som å cosplaye mannlige karakterer har vært en hjelp og et støttepunkt i prosessen med å finne ut av kjønsidentiteten. Kort sagt er jeg veldig glad jeg begynte med denne underlige, fantastiske hobbyen!

Er det noe i cosplaymiljøet som bør endre seg, med tanke på åpenhet, aksept og så videre?

Som sagt er cosplaymiljøet et av de beste jeg vet om når det kommer til åpenhet og aksept, men det er fremdeles en vei å gå, og det er veldig viktig at vi tar vare på de gode holdningene når miljøet vokser seg større. Det hender fremdeles man finner homofobiske og spesielt transfobiske kommentarer og handlinger innad i miljøet, men det er stort sett ikke fra folk som mener det vondt. Derimot er det gjerne folk som ikke vet at det de sier er diskriminerende og sårende. Derfor mener jeg det er veldig viktig at vi holder fokuseret på utdanning og å dyrke gode, informerte holdninger innad i miljøet. Cosplay skal være en hobby der man kan føle seg trygg, verdsatt og respektert, og vi har alle en del av ansvaret for at dette skal skje.

Jeg vil gjerne legge til at om det skulle være noen i miljøet som trenger noen å snakke med angående kjønn eller seksualitet er så er det bare å ta kontakt med meg, når som helst. Det er viktig at vi er her for hverandre!

Kunne ikke vært mer enig. Og det gjelder oss også.
Om noen andre føler for å være med på denne serien, er det bare å ta kontakt.
~Boss

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Skeive cosplayere del 1

  1. Tilbaketråkk: Nyheter #41 | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

