CosplayNorway

Cosplay til folket!

Fandomily på Norge rundt

1 kommentar

 Skjermbilde 2015-10-23 kl. 23.47.41 1
Det begynte med at journalist i NRK Rogaland, Thomas Ystrøm, så en artikkel om cosplay i bilag til Stavanger Aftenblad i vår, der blant en god del andre jeg og Miriam blei fotografert i cosplay. I artikkelen var det en kort beskrivelse til bildene med navn og alder og hva vi cosplayet. Thomas syntes det var spennende å oppdage at også folk som er så gamle som meg kan drive med cosplay 😉 Derfor ringte han til meg en ettermiddag noen uker før Metrocon og spurte om han kunne få lov til å lage et innslag til NRK Rogaland og Norge Rundt om en 40-åring som dreiv med cosplay og hvorfor jeg gjør det. Han ville komme hjem til oss og se hvordan vi sydde og mekket cosplay og sminket oss – og deretter møte oss igjen på Metrocon for å se resultatet.
En søndag to uker før Desucon kom han altså hjem til oss og filmet og snakket med oss i rundt tre timer. Det var kjempespennende og kjempehyggelig. Jeg og ungene hadde forberedt ting som vi syntes var viktige å fortelle om cosplay og hvorfor vi holder på med det. Jeg følte meg ganske usikker på det å sminke meg opp til akkurat Bard i denne anledningen, for jeg ønsket ikke at det bare var DET folk skulle sitte igjen med etter å ha sett innslaget (både folk som kjenner meg og ikke): «der er hu´gærne dama som liker å kle seg som mann!» Thomas viste seg å være en stor LOTR / Hobbiten -fan, så han ville gjerne at jeg skulle vise fram Bard, men han lovet samtidig å inkludere bilder av andre av mine cosplay også for å vise at jeg også cosplayer andre karakterer. Det gjorde han på en fin måte. Jeg var superhappy at forsidebildet på nrk.no blei bildet av meg som Carmelita Fox, for det synes jeg er et kjempe-gøyalt cosplaybilde av meg!  Skjermbilde 2015-10-23 kl. 18.20.09
Det er jo ganske spesielt å se seg selv på TV sånn. Jeg får nesten fnatt nå av å se meg selv som Bard så INNMARI out-of-character med damete latter og fakter :p Jeg skylder alt på lite søvn + mye stress i forkant og mye hyper i øyeblikket! Og det er selvsagt flere ting vi fortalte underveis i de tre timene med intervju som VI synes var viktig å få med, men som ikke ble en del av historien som Thomas ønsket å formidle. Som for eksempel at lillesøster har all skyld og ære for at vi begynte med denne galskapen!
Men alt i alt ble det jo en fin historie om en voksen dame som driver med cosplay sammen med tenåringsbarna sine. Og jeg håper vi fikk vise en LITEN BIT av hva cosplay er i alle fall! Vi håper at det kan oppmuntre og inspirere flere til å våge å leve ut drømmen sin – både unge og voksne.
 Se innslaget her: Norge Rundt.

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Fandomily på Norge rundt

  1. Tilbaketråkk: Nyheter #41 | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

