CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 23

Legg igjen en kommentar

12265759_1650147038600041_6941967786045916013_oIMG_7988
Cosplayer: Starbit cosplay
Character: Katniss Everdeen, (Mockingjay Outfit)
Franchise: The hunger games 
Foto: Matteleven Photography, Carlos Adama photography, egne progressbilder. 12239433_1650146468600098_2843980213159080961_o

Mockingjay antrekket er noe jeg har hatt lyst til å lage helt siden jeg første leste om det i boka i 2010, og da de første bildene fra filmet kom ut bestemte jeg meg endelig for å gjøre det. Det tok en stund før jeg faktisk begynte, men jeg klarte å gjøre det noenlunde ferdig til MCM London Comic Con i oktober!
Å gå rundt som the Mockingjay var en av de beste con opplevelsene jeg noen gang har hatt, aldri har jeg fått slike positive reaksjoner før, og det har motivert meg perfeksjonere det enda mer i fremtiden.

Jeg har ingen anelse hvor mange timer jeg brukte, er alltid dårlig på følge med på tiden, men siden meste parten av antrekket er vanlig klær som har blitt modifiserte så tok det mindre tid enn planlagt!

Det mest utfordrende med cosplayet var brystplaten, som var laget av et ligge-underlag fra Jula. Jeg har aldri laget noen form for armor før, så det var en utfordrende men gøy lære-prosess! Jeg teipet en firkant som jeg hadde klippet ut av ligge-underlaget direkte på sydukken min, for å så klippet etter formen så nøyaktig som mulig.Mens den var teipet fast malte jeg over den med utvannet skole-lim, som hjalp den med å holde formen og ‘seale’ materialet.IMG_7890

Etter det var det bare for meg å legge til detaljer med limpistol og craft foam/mosegummi, og legge til spenner for feste. Jeg malte over med lim et per ganger til, og til slutt malte jeg det svart.
Jeg fant fort ut at siden jeg ikke brukte det beste materialet for å lage brystplata så fikk jeg ikke til en veldig lignende form til orginalen, så med litt hjelp 3D-aktig maling klarte jeg å få det til å se ut som den hadde mer form enn orginalt.Etterhvert planlegger jeg å lage brystplaten på nytt med worbla! IMG_7823

Etter brystplaten så var nok buen det mest utfordrende, men også mye enklere enn jeg først trodde! Med hjelp fra pappa så bøyde vi et PVC rør med en varmepistol inn i en bue-form (vi gjorde dette med hjelp fra youtube tutorials), og lagde buen slik at den kunne deles opp i midten, slik at jeg faktisk kunne pakke den ned i kofferten uten problemer.
IMG_7985IMG_7991IMG_8036

Skulderpartiet lage jeg ved å feste stoffet på sydukken og klippe etter det, og skulder-armor’en ble laget av craft foam.
Skjorten var bare en helt vanlig fin-skjorte fra H&M som jeg festet svarte bånd på ved hjelp av tekstillim.
Buksene hadde jeg i skapet fra før, men jeg sydde på noen ekstra lommer for å få den til å ligne orginalen så mye som mulig.
IMG_7786
Pilholderen ble laget av en gammel pappeske jeg hadde liggende, med litt limpistol og stoffbiter limt på. Pilene var trepinner malt svart med craft foam detlaljer, og pilene ble bare stukket inn i pil-holderen for dekorasjon, da jeg bare hadde en pil jeg brukte til å posere med.IMG_8095

Alt i alt så er cosplayet langt i fra ferdig enda, jeg rakk ikke å lage verken ben-beskyttere eller vingene bakpå, men det var fremdeles utrolig herlig å endelig å få på seg antrekket, ferdig eller ikke.

Det jeg uansett er mest fornøyd med er sminken, da det er noe jeg har øvd på i flere år nå. Og ut i fra all den fine feedbacken jeg fikk på con’et så gjorde det visst ganske bra, men enda har jeg noen ting å fobedre der!

I fremtiden håper jeg på å få lagd så og si alt av armoren på nytt, av litt mer solide materialer, og etter at jeg var på the Hunger Games Exhibition i NYC nylig og fikk sett antrekket på ekte ble jeg enda mer motivert til å gjøre det så perfekt som overhodet mulig! Filmene er kanskje ferdige, men jeg er langt ifra ferdig med Katniss enda.         12189378_1643315145949897_6470716184145468803_o 12189505_1074596702550776_5000432764930769729_o

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

