CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 15

Legg igjen en kommentar

11816198_508585089306599_2882169565118494878_o

Cosplayer: Obsessive Creative Disorder
Character:
Lich King
Franchise:
World of Warcraft
Foto:
Danarki, egne progressbilder.

Vi snakker ikke om hvor mange timer det tok. Jeg kunne ha laga en post som dette om hvert enkelt del av Lich King. Men jeg skal prøve å holde det kort og interessant.
Okay.
Lich King.

Hundrevis av timer. Jeg vet ikke og vil ikke tenke på hvor lang tid det egentlig er. 2342

Masser av ting jeg måtte lære meg eller finne opp, siden det ikke eksisterte noe som virket som jeg ønsket. Jeg bygget nesten alt fra scratch. Bare for å illustrere hvor sinnsykt jeg har håndtert dette prosjektet, så er dette en illustrasjon. Jeg kunne ha hatt på meg en sort genser under panseret, da man ikke ser så mye av det som er mellom rustningsdelene. Mange WoW-cosplayere gjør det. Men jeg var ambisiøs og tenkte jeg kunne bruke en strikka genser malt med sølvmaling for å se ut som ringbrynje i stedet. Det hele endte med at jeg fant opp og bygget en maskin som lagde ringbrynjeringer av JULAs ståltråd og satt og puslet sammen dette, ikke i vanlig mønster, neeei da, men i dobbel King’s mail! Dobbelt så tungt, dobbelt så mange ringer og fire ganger så mye jobb! bild

Tenk nå at du bygger resten av cosplayet på samme måte.
Ja. Akkurat sånn.

På slutten av en ukes craftmaraton for å få alt ferdig til Närcon i Linköping, så lå jeg på gulvet helt apatisk, klokka var vel 11 om kvelden, og det gikk bare ikke mer. Jeg var kaputt i hode, kropp og sjel. Kreativiteten ville bare ikke mer. Men jeg hadde en god venn som bare ikke la meg gi opp, tvangsforet meg med sjokolade og bokstavelig talt slepte meg opp i til workshopbordet igjen. DSC_0367

Men jeg fant opp masser av gøygale ting. Frostmourne, for eksempel, ville jo være kult hvis det lyser opp litt. Enda kulere hvis det lyser bare når man tar i det, og ikke ellers. Enda kulere hvis det lyser BARE når Lich King holder i det! Så jeg fant opp en fade-on-fade-off-krets, koblet den sammen og lagde en liten metalltråd i høyre hanske til kongen av Lichi. Så når man bruker akkurat denne hansken, så lukker man kretsen og sverdet begynner å lyse.

En annen kul ting var å få øynene mine å lyse. Det var egentlig den idéen som startet hele prosjektet. Ja, man kan jo montere LEDs foran øynene og få pene lysprikker. Eller så kan man finne på å ha UV-reaktive linser og koble opp blacklight LEDs i hjelmen som man kan kontrollere helt magisk med en garasjeportåpnerfjernkontroll installert i venstre hanske. Jah, det ville jo være akkurat i dette prosjektets stil.

Jeg stoppet meg selv før jeg installerte Air-Condition under skulderplatene for at folk skulle føle gufs av kald luft når jeg går forbi.
DSC_0009

Men jeg måtte også lære mange nye craftingteknikker for å klare meg gjennom dette. Cornflakes-og-isolerskum hadde jeg aldri jobbet med før, tror ikke jeg kjente til noen som lagd noe lignende heller. Men det var eneste måten jeg kunne komme på å lage alle horna på hjelmen, for eksempel. Jeg måtte utvide min kunnskap i å støpe, for å få like hodeskaller på Frostmourne, jeg måtte bli bedre på overflatefinish, for å få bladet på samme sverd helt fint, jeg måtte lære å bruke transistorer og kapasitorer i mine elektriske kretser, for å få fade-on og fade-off på lyset, jeg måtte lære å bruke en laserkutter, for å få detaljerne på sverdet bra nok, jeg måtte finne opp en ny oppskrift på worblapai, for å lage horna på frostmourne, og lære å bruke det, og mange mange andre ting. DSC_0016DSC_0317

Men litt om kostymet, da. Det meste er EVA-foam, altså JULA sin treningsmatte og gulvbeskyttelse, og til kanter og detaljer Panduro sitt mosegummi. Andre former er skulpturert utifra fugeskum, isopor eller papirleire. Detaljer er laga i papirleire, treknapper, googly eyes. Ringbrynjen under er laga av ståltråd, for hånd. Hvert. Enkelt. Ring. Så er det noen hodeskaller fra de siste års Halloween, et par sveiserhansker, lær fra en slaktet gammel lenestol, en saumatte og en treningsoverall. Frostmourne er laga av et kosteskaft, plywood, gulvbeskyttelse for kontorsstoler, ekspanderskum, isopor, lær, leire, avstøpninger av leire, worblapai, aluminiumfolie, gitarstreng, ståltråd, googly-eyes, mosegummi, yogamatte, tørkesnor, aluminiumstape, trehatter, softairgunkuler, cornflakespakke, baksida på en tavle og skruer, bolter og plugg. S VS F Lich King

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

