CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 13

Legg igjen en kommentar

11779858_897177253679477_5019615920330096952_o
Cosplayer: JCFandomily
Charakter: Guardian Warlock med Iron Banner settet
FranchiseDestiny (Activision)
Foto: Mikael Hakali Photography, Rojano Photo, Danarki, og egne progressbilder.

Laget for Nordic Cosplay Championship 2015.

Bakgrunn:

Jeg brukte så mye som et halvt år på å bestemme meg for hva jeg skulle lage til NCC. Jeg var innom mange kostymer og kjøpte inn til tre forskjellige før avgjørelsen endelig falt på Warlocken. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette kostymet var at den først av alt er praktfull vakker(!) og dernest at den hadde mange forskjellige deler. Jeg ville vise en stor bredde i mine ferdigheter når jeg skulle konkurrere i NCC.

Bestanddeler:

Søm:
– Bukse med 3 ulike tekstiler og håndmalt mønster på knærne Søm

– 1 frakk og 1 jakke med tilsammen 6 ulike tekstiler, mange håndmalte detaljer og findetaljerte masking- og håndsydde sømmer
Håndmalt

– Hansker bestående av 3 ulike typer skai. Håndmalt. Mange detaljer i worbla.

– Støvler bestående av flere lag skai, bygget opp over en enkel skobase og mosegummi. Detaljer i worbla.

– Belte bestående av tre komponenter + to vesker bak. Detaljer i worbla.

Rustningdeler:

– Mosegummi/EVAfoam i flere lag med små detaljer. Svært omfattende detaljer laget i flere lag med 1 og 2 mm mosegummi. Overtrukket av worbla for å få en god holdbarhet under bruk.

– Små påmalte detaljer, weathering, highlighting osv
worbla

Lyseffekter:

– Armbåndet bestående av to LED-striper med hver sin batterikrets. Detaljert utskåret mønster i papp.

– «Ghost» er en liten flyvede robot. Laget i 2-lags worbla med en lommelykt inni. Festet med en krok.
 Armband

Hjelm:

– Lag på lag med worblasandwhicher. Små detaljer i mosegummi og deretter malt.

– Plexiglass med solfilter som skjerm
Helmet

Hår og sminke:
– Ansiktsmaling med Kryolan sminke. Tidsbruk for å få på all sminken var 2,5 time.

– Parykk fra Arda. Klippet og stylet

Tidsbruk:
– 2 måneder med planlegging og å finne alle materialene.
– 3 måneder for å lage kostymet. Jeg tok ut alt jeg hadde av ferie i tillegg til noen uker ubetalt permisjon fra jobb. Jeg brukte 3 måneder fulltid på å lage kostymet. Om jeg var i jobb ville det tatt 6 måneder.
Prosess:
– Søm og maling var det jeg hadde mest erfaring med, så det jeg brukte mest tid på var å finne ut mønsteret og at jeg måtte håndmale alt på begge jakkene.
– Worbla hadde jeg brukt noe tidligere, men jeg vokste enormt i mine ferdigheter både med mosegummi og termoplastikk gjennom å lage denne. Det meste jeg kan om worbla har jeg lært gjennom dette cosplayet. Hjelmen tok mest tid da den består av svært mange deler og detaljer som måtte stemme helt. For ikke å snakke om malejobben… Jeg hadde aldri laget noe som dette før.
– Jeg hadde aldri jobbet med lys før, men det var i grunn ikke så vanskelig. Jeg loddet og laget egne batteriholdere til armbåndet ettersom det var veldig smått om plass til brytere og batteri. Armbåndet fikk ikke være tykkere enn at jeg kunne gå med det rundt armen. Derfor måtte jeg improvisere mye. Det tok en del tid å få det til å fungere ettersom alt kunne forskyve seg hver gang jeg varmet opp worblaen.
– Støvlene var et lite mareritt fordi den består av så mange ulike lag som måtte bygges opp på hver sin måte. Støvlene i referansen har ingen glidelås eller åpninger, de skal kunne trekkes rett på foten. Men det går ikke opp med hvor smale de er. Ikke noe menneske har så små føtter at de kan trekke på seg en sånn støvel uten at den er vesentlig breiere. Så det var en utfordring å få de til å være funksjonelle og samtidig smale. Både i støvlene og i beltet har jeg en del med mosegummi for å oppnå de særegne «stripene» i skaien. 11813481_1604033683195171_4663840058109520388_n
– Jeg endte opp med å lage nesten alle delene av kostymet to ganger. Unntaket var støvlene og hanskene. Grunnen var at jeg var ekstremt opptatt av å få det så likt som mulig referansen, jeg ville ikke at dommerne skulle ha noe å trekke på det. I tillegg kom det av at mye av det jeg gjorde, gjorde jeg for første gang, og det var vrient å få til enkelte av mønstrene (rustningkragen, hjelmens frampart). Jeg visste ikke helt hva jeg holdt på med før jeg var i gang.
– Jeg var også veldig opptatt av at alle kostymedelene skulle se like bra ut både på oversiden og undersiden, utvendig og innvending, i tilfelle dommerne ville se på det. Så det tok ekstra tid.

Mest fornøyd med:

Jeg fikk prøve meg på mange ulike og fantasifulle festemåter. Det å jobbe med en kombinasjon av tekstiler og rustning som skal henge sammen på en god måte og gi best mulig bevegelse og flyt, syns jeg er utrolig morsomt. Med dette kostymet testet jeg ut mange ulike funksjoner av borrelås, knapper og stropper. Hvis du ser på bildene vil du sannsynligvis ikke oppdage noen av dem, fordi de er integrert i ganske godt i selve designet. Og det syns jeg er spennende!

Utfordringer:

Det mest utfordrende var alle de dagene og nettene jeg jobbet for å få til riktig nyanse på tekstilmalingen og rustningen, samt alle timene jeg satt og håndmalte detaljene på klærne. Til den dagen i dag blir jeg uvel når jeg lukter tekstilmaling på grunn av de nettene jeg måtte sitte oppe for å få det ferdig…
Jeg hadde heller ingen erfaring med noe annet enn vanlig «dagligdags» sminke, så jeg overrasket meg selv veldig ved å få til denne sminken så bra som jeg gjorde på Närcon.

Avslutning:

Det var en veldig merkelig opplevelse å jobbe med et kostyme med et så høyt press på seg. Jeg tenkte konstant på hvordan dommerne ville se og dømme hver kostymedel, og rettet meg etter noen veldig strenge kriterier. Jeg ville ikke ha noen ting de kunne trekke meg for. Til syvende og sist viste det seg jo at det lønnet seg godt å være så nøye 😉 Å få en andreplass i NCC med så ekstremt gode konkurrenter, er noe av det råeste jeg har opplevd som cosplayer. 11796344_1610470669219160_8594042737242095796_n

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

