CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 11

1 kommentar

11084217_387873191396347_6263797308025164285_o
Cosplayer: Alvi
Character: Amidala
Franchise: Star Wars
Foto: Ookami,Katrix media og Igor Zaitcev photography.
star_wars__padme_amidala_cosplay_by_alvi-d8q2994

Hei! Jeg heter Alvi!
Jeg har vært en stor Star Wars fan siden episode II kom på kino. Hadde en crash på Hyden Christensen, som de fleste hadde vel på den tiden. xD
Senere har jeg oppdaget at de gamle episodene var mye bedre, og jeg kan ikke si hvor mange ganger jeg har sett på de gamle VHS kassetter med magiske IV, V, VI tall på.
Men som alle de andre, har jeg også alltid vært glad i Natalie Portman og hennes fantastiske karakter. Og etter hvert som jeg blitt seriøst interessert i cosplay, har det blitt vanskelig å ikke tenke om å lage en de nydelige antrekk til Amidala. Jeg har vel bestemt meg på å lage akkurat det antrekket i 2012. Det har tatt meg 3 år å nå det nivået hvor jeg kunne endelig ha tenkt meg å sette meg ned for å lage det kostymet.
Så ta-daaa, la oss gå tilbake til mars 2015 og følge meg gjennom den lærerike og interessante prosessen av Amidala sin Parade antrekk.

Dette var en lang prosess.

Jeg har startet med å bestille 25 meter med organza fra ebay. Fordi det er en åpenbar dårlig ide å kjøpe 25 meter av noe som helst stoff i Norge. Selve kappen laget jeg i et fantastisk stoff som heter georgette. Det er nesten som chiffon, bare litt tykkere og mykere, og det tåler ganske mye, hvis det er polyester-georgette. IMG_0025IMG_0018
Jeg laget blader til å sy på kappen, 7 stykker i 7 forskjellige størrelser. Jeg har etterpå tatt disse og brukt dem som mønster til å klippe rundt 1000 (har ikke telt) blader i organza. Da var det på tide å ta stearinlys og smelte kantene på alle 1000 blader. Mye mer praktisk enn å brette de opp. Så har jeg tatt maskeringsteip og fikset bladene på kappen, og sydd dem på, rad etter rad. IMG_0024
Og da var det på tide å lage smykket til pannen. Den jeg har jeg laget ved hjelp av en loddejern og metalltråd. Det var noen dager med arbeid, og ikke var lett. Spesielt med tanke på at jeg har aldri brukt loddejern før. Jeg har også malt det i shiny sølv og limt på krystaller. IMG_0020
Også er det selve underkjolen. Den er i prinsippet ikke vanskelig, men jeg klarte å velge et veldig ubehagelig stoff for å lage den i. Det er en type silke lignende polyester, veldig tynn og med fin fall. Problemet med det var at det oppfører seg akkurat som silken. Med andre ord sklir det, rakner i kantene og generelt er veldig ubehagelig å jobbe med. Mitt store råd til alle sammen her er: aldri lag noe i silke eller noe som ligner veldig på silke, med mindre du MÅ.
12087964_943236309099156_9205295345500229334_o
Den biten som henger foran på kjolen, med Naboo symbolet, har jeg laget i samme stoff, med et lag med tykk bomull og vlieselin under. Jeg måtte lage den 2 ganger, fordi jeg ikke noe flink til å tegne. og den første ble ikke noe bra tegning på. Jeg er ikke helt fornøyd med den andre heller, men tror ikke jeg klarer å få det til å se bedre ut. Jeg blir bare ikke flinkere til å tegne fine mønstre, hahaha!
Og da har jeg laget krage ver. 1. Den ble laget av sykkeleiker, tynn bomullsvoile, worbla og masse tårer. Jeg var ikke helt fornøyd med resultatet på den, derfor måtte jeg lage en til.
    IMG_0013 IMG_0023
IMG_0014 IMG_0015 IMG_0011
Krage ver 2.
Jeg brukte en ganske solid metalltråd, chiffon, worbla, hvit- og sølvspray, limpistol.
Jeg klippet ut en del biter med metalltråd med lengde på 45 cm,malte dem med hvit spray. Også har jeg laget 2 sirkler av chiffon, sydd dem sammen, sydd på «lommer» for å sette inn metalltrådbiter. De satte jeg inn i kragen for å få den til å være stiv og holde på formen. Det var også en bit som jeg satte inn i en lomme rundt hele sirkelen. De sølve bitene, som ligner på paraplylås, har jeg laget av worbla ( fikk da litt hjelp av venner, som er litt flinkere enn meg selv med å forme ting) og limt dem på med en limpistol. I etterkant har jeg funnet ut at jeg måtte også brodere på den med sølvbånd. Tror at jeg brukte ca 15 meter. Jeg har også sydd på en god del perler. De har jeg ikke telt, men det var en god del. siden jeg brukte ca en uke på det. Jeg måtte selvfølgelig håndsy alt sammen, fordi symaskinen hadde nok ikke klart å sy gjennom metalltråd som allerede var sydd i kragen.
Hvor mange timer har jeg brukt på dette kostymet?
Tror at det blir ca en måned med fulltids arbeidsdager til sammen. star_wars__queen_amidala_cosplay_by_alvi-d8ttkkw
Hvilke nye teknikker lærte jeg?
Å sy på 1000 biter med stoff på kappen på 2 kvelder. Å lage sinnsyke krager. For eksempel.
 11060343_389994681184198_845396290659124972_o
Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Luke 11

  1. Tilbaketråkk: Månedens cosplayer januar | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

