CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 9

1 kommentar

 

_31A7937Bigdaddyjpg

Hei og hopp, Tusj og sopp, haha!

Jeg er Bettcanard Design eller dere kan kalle meg Bettan. Jeg liker å illustrere med bilder, som dere nå skal få merke. Kostymet jeg presenterer i dag er Big Daddy fra Bioshock 2, basert på et av de ofisielle «concept arts» bildene. Da jeg så alle de detaljene på denne så startet jeg med en gang og det eneste jeg gledet meg til var å smøre den inn med gøgg og guffe. Jeg brukte en måned på hele greia og her er prosessen min.

1Cosplayer: Bettcanard
Character: Big Daddy
Franchise: Bioshock
Foto: Egne progressbilder, Katrix Media Site.

Av vanskelige deler så må jeg nok nevne hodet – hvordan i alle dager få det stort nok! Jo, la meg fortelle, Ved å lage et bur av plasttuber og deretter dekker det med pappmasje så fikk jeg en god startbase. For å få mer volum dekket jeg hele skiten med Byggskum (den typen som utvider seg vettu). Ikke helt lett det heller, skummet sklei av noen steder før det stivnet, men med litt magi og masse tålmodighet så fikk jeg dekket hele.

2_23_24_2

Da skummet hadde stivnet, var det frem med spikkekniven, jeg trimmet alt ned til en nesten glatt form som jeg da til slutt dekket med mer pappmasje. Jeg trengte en veldig glatt overflate til slutt og brukte lang tid på å glatte ut alle krøller og rynker. Med den glatte baseformen klar begynte jeg å legge på flere lag med detaljer sånn som EVA foam som ble formet til overflaten, hull til armene og til kikkhullet foran.
5_2

Jupp, det er sugerør jeg har brukt her for å lagt spilene forran kikkhullet.

Jupp, det er sugerør jeg har brukt her for å lagt spilene foran kikkhullet.

La oss nå heller snakke om sko og resten av rustningen.

Her snakker vi EVA foam på høyt nivå. Jeg hadde ganske begrenset erfaring før dette prøsjektet, men det var utrolig gøy å jobbe med. Ved å bruke en varmluftpistol formet jeg EVA slik jeg ville. Jeg dekket også tuppen av skoene med et beslag laget av Worbla. Til slutt ble alt dekker av skai (samme materiale som skal brukes på hanskene).

121314

15

Alle rustningsdelene ble også pusset med en dremel.

16

Hanskene er oversized og fylt med vatt og metalltråd. Videre så måtte jeg jo sy en gedigen bukse, og siden jeg ikke har en Big Daddy kroppsfasong, så jeg bygget opp litt former med madrasskum. Alle klær er airbrushet for å få en utgått og vannskadet effekt (klassisk weathering).
6_219

I kjent stil så bruker jeg det jeg finner av papprør og ymse for lage detaljer og for å gi mer dimensjoner til rustningen. All rustning er primet med trelim for å få en enda jevnere overflate og for at den porøse foam ikke skal suge opp all malingen.

20
2122

Maling! All rustning ble malt i en basefarge med sølvspray, etter det så er det lag på lag med forskjellig bruntoner for å få frem dimensjoner og bringe liv i rustningen.

2324 
25

Alle små bolter er kun laget med limpistollim.

27 26 28

Vi trenger med Weathering, denne tingen har jo tross alt levd under vann! Ved bruk av en airbrush la jeg til mer skitt og slitasje, men også detaljer som pin-up jenta på skjoldet og smilet på hoderustningen.

30 2932_2

Jeg vet hva mer den trenger, rust! En blanding svart, rød og brun akrylmaling ble malt på med svamp. For å få mer dimensjoner på korrosjonene så smurte jeg på litt mer byggskum. Dette ga en deilig effekt av muggent klær og ymse sjødyrrester. Litt mer grønn airbrush og vi imponerer snart Grusomme Gabriel. Sleng litt rur på toppen (som er håndskulptert av papirleire) og jeg tror vi snart er i mål.

33 34 35

 36_2 38_2
46_2 40_2 43_2

Det var kostymet og prosessbildene er tatt av meg, men her kommer noen bilder av meg i drakten tatt av selveste Katrix Mediasite. Takk for meg og jeg ønsker alle en riktig god jul.

4383474 293485u

woirtuoiewu

Xoxo

Bettcanard

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Luke 9

Legg gjerne igjen en kommentar

