CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 8

1 kommentar

16920316820_dba2852536_o
Cosplayer: Reilynn
Character: Fili
Franchise: The Hobbit
Foto: Heresetai, Lauperak/Yana Strømstad, egne progressbilder.
Jeg valgte å cosplaye Fili etter jeg hadde sett The Hobbit: An Unexpected Journey for første gang på kino. Jeg bare falt så veldig for denne karakteren og tenkte «I wanna be him!». Så jeg tok meg mye tid til å finne bilder og så filmen mange ganger for å få med meg så mange detaljer som mulig. Mye av arbeidet går ut på å studere alle detaljene. Så begynte jeg med de innerste lagene med klær og jobbet meg utover. Tunikaen var vel det jeg sydde først og deretter buksa.Her er ett bilde av tunika in progress.
IMG_1236
Skinnvesten lagde jeg om og om igjen nesten 3 ganger for jeg ble aldri fornøyd (den er fortsatt in progress for jeg må ha tak i det riktige skinnet noe som tar tid og endel penger). Jeg lagde så jakka med pelskragen. Denne lagde jeg først av stoff, men jeg var ikke fornøyd og lagde den på nytt med skinn jeg fant på vikingmarked en sommer. Denne måtte jeg håndsy da symaskinen min ikke klarer så tykt materiale.
IMG_7344
Beltet lagde jeg av både noe stoff og lær jeg hadde liggende og tok ikke så lang tid å lage.
IMG_2624
Da jeg ble ferdig med disse klærne begynte jeg med sverdene. Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle lage de så de var «lovlige» å ta med på cons, så jeg fikk tak i en mdf plate og skar ut sverdene av det. Til håndtakene limte jeg på craft foam og kuttet og formet de så godt jeg kunne slik at de lignet de originale. Deretter malte jeg dem, og da var de ferdige.
IMG_3561IMG_3854
Slira lagde jeg av papp og surret og limte på noen lag med stoff, og så malte jeg endene med sølv maling for å få litt metalleffekt. Beltet til slira lagde jeg av stoff, men jeg skal lage nytt for jeg er ikke så fornøyd med den eller beltespennene. Til beltespennene og hårpynten brukte jeg Fimo leire jeg kjøpte på Panduro.
IMG_5352 - Kopi
Jeg prøvde meg på å bruke mitt eget hår til dette cosplayet, men jeg fant ut av at det ikke er fyldig nok og tok meg så utrolig lang tid å style hver gang! Så jeg fant meg en fin wig på ebay og stylet den selv. Skjegget fant jeg også på ebay, da kjøpte jeg Crepe whool hair. Bracerne kjøpte jeg på etsy en gang og jeg er veldig fornøyd med de, men jeg planlegger å få laga de selv når jeg har tid. Skoene har jeg bare fikset litt på med å legge til belter, og noe stoff på utsida, men jeg kommer til å lage disse også på nytt da jeg synes de ser for små ut. Jeg blir liksom aldri fornøyd med det jeg lager. Jeg kan vel si at jeg begynte med dette cosplayet i begynnelsen av 2013 og føler meg fortsatt ikke ferdig! Og så er det jo så mange andre cosplays jeg har så lyst å gjøre også så tida strekker ikke alltid til (eller pengene)!
 fili

 

Etter jeg så The Battle of the Five Armies var jeg bare helt forelska i det nye antrekket til Fili! Jeg hev meg på å lage dette og ville ha det ferdig til Hobbitcon 3. Heldigvis kunne jeg bruke samme bukse og sko jeg hadde til AUJ Fili. Til dette cosplayet fikk jeg prøvd meg på noen nye ting. Jeg måtte lage chainmail og disse små metall bitene til skinnfrakken. Chainmailen tok lang tid for jeg måtte lage hver og en enkelt ring ut av Fimo leire, deretter raspe opp begge sider av ringen og male den. Ikke den enkleste måten men jeg kom ikke på en lettere måte der og da.
IMG_9765IMG_9774 - Kopi
Alle «metall» bitene lagde jeg av Resin. Jeg lagde først noen biter av Fimo og støpte de i silikon. Deretter blandet jeg sammen Resin og maling og helte i formen. Det tar litt tid å lage disse da de må stå nesten ett døgn og størkne. Men jeg ble ganske fornøyd med disse!
IMG_7530
 FullSizeRender
 Den røde tunikaen brukte jeg mye tid på å finne ut akkurat hvordan den så ut. Jeg sydde den i ett møbelull stoff som ikke var så galt og måtte så få lagd detaljene rundt alle kantene. Jeg brukte en gull farget tusj og tegnet mønsteret på svart stoff før jeg sydde dette på tunikaen. Det tok en stund å få tegnet opp alt mønsteret og så tusje alt sammen.
IMG_9421
 IMG_9625 (1)
Frakken lagde jeg litt på samme måte som skinnjakka til min AUJ Fili. Hanskene var gøye å lage! Disse sydde jeg for hånd av lær og limte på masse små biter av Resin som jeg hadde støpt og laget ferdige. Disse tok også en stund å studere og finne ut hvordan de skulle se ut. Men jeg ble veldig fornøyd:)
IMG_0053
Jeg begynte på dette cosplayet litt før The Battle of the Five Armies kom ut på kino for da var det allerede noen referansebilder ute. Jeg har noen småting igjen som jeg ikke har fått blitt ferdig med men det prøver jeg å få til!
 17065417056_7c847843f6_o
Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Luke 8

  1. Ingen av bildene vil vises. Tror dere må fikse 😉

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

