CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 7

Legg igjen en kommentar

 16
Cosplayer: Chrix
Character: Mercy
Franchise: Overwatch
Bilder: Håvard Staub Nyhus, egne progressbilder.

God jul,og la meg presentere Mercy. Hun er «healer» fra det kommende Blizzard spillet Overwatch. Jeg er en stor fan av karakterdesignet til Blizzard og måtte selvfølgelig hive meg på cosplaybølgen her. En av de store fordelene med Blizzard er at de har publisert «cosplay reference kits», et dokument med detaljerte referansebilder. 1

Jeg hadde også satt en heftig deadline for meg selv vedr dette kostymet, jeg ville veldig gjerne ha dette klart til DreamHack Summer 2015 og det ga meg ca tre uker. Jeg kom så å si i mål, men noen detaljer ble satt på hold siden jeg i tillegg klarte å dra på meg en heftig forkjølelse samtidig. (Er det ikke sånn det alltid er?)  Kostymet ble oppgradert litt i etterkant og jeg har fremdeles mange planer for å gjøre det enda bedre.

Så ja, med tre uker å bygge, referansebildene klare og motivasjon på topp så kjørte jeg sirkuset i gang. Jeg liker å velge karakterer hvor jeg kan lære noe nytt, i dette tilfellet så hadde jeg aldri laget vinger, «dip dyet» stoff eller jobbet med en DPDT bryter (den siste der visste jeg en gang ikke hva het før jeg plutselig satt med en i hånda).

Vinger på cosplay

Jeg kan lett si at å finne ut hvordan vingene skulle festes og ikke minst hvordan lage de lettvektige nok var min største utfordring. Og jeg utsatte hele vingelage prosessen til siste uke (yikes). Redningen ble et materialtips fra Aslak Sødal, Kappa! 2 Det er et veldig lettvektig foam board, lett å skjære i og overraskende robust. Jeg kunne til og med bruke sandpapir på det for å få jevnere kanter. For å feste hele spetakkelet på ryggen så brukte jeg veggfester for flagg. 3Jeg gjemte selve festene i ryggrustningen til Mercy (flaks at den faktisk var stor nok til å dekke dem) 4 5 og integrerte selve flaggstengene inne i vingene. 6 I etterkant har jeg også lagt på de gule fjærene som er laget av PVC plater. 7 Det var ikke noe som gikk spesielt galt med byggingen av vingene, det tok litt tid til å tenke seg frem til løsningen bare, og jeg mangler fremdeles å sette i lys. Du kan lese mer om selve byggeprosessen her: http://chrixdesign.blogspot.no/2015/08/building-mercys-wings-from-overwatch.html 8

DPDT bryter whaaaat?

Jeg vet du ble litt nysgjerrig på DPDT bryter da jeg nevnte det litt tidligere (eller kanskje ikke), men uansett så er det en kjempekjekk bryter som bla kan få en elektromotor til å spinne i begge retninger. 9 Og det var noe jeg trengte til staven til Mercy. Det gikk mye research med for å finne ut at hvordan dette kunne gjøres og jeg er derfor synes jeg det er ekstra gøy å dele hva jeg fant ut. Jeg har både skrevet en tutorial på byggingen som hovedsakelig går i bruk av worbla 10 og laget en kort film om hvordan bryteren virker: http://chrixdesign.blogspot.no/2015/11/building-mercys-caduseus-staff-overwatch.html

Ok, staven og vingene var to vanskelige deler som tok mye tenking, men de gikk overraskende greit å bygge. Sånn er det ikke alltid med alle deler, f.eks så ville jeg ha fronten på Mercy til å være et stort stykke, men likevel fleksibelt så jeg kunne sitte. Jeg forsøkte å bygge det med stoff og mosegummi, men det så ikke helt bra ut (skal man forme mosegummi til å romme store pupper så blir det lett brett og krøll på materialene). Så jeg endte opp med å lage en helt ny chest armor av worbla i etterkant. 11 Plutselig ble det også enkelre å feste vingenefestene og skuldrene. Så selv om det kanskje ikke er 100% riktig i forhold til referansebildet så ser det i det minste 100 ganger bedre ut.

Jeg forsøkte meg også på dip dye,121314 det vil si å gradvis dyppe stoff ned i en bøtte med stoffarge for å få en gradient. Dette var helt nytt for meg, men gikk egentlig veldig bra og badet ble ikke fult av oransje flekker! Jeg kan kanskje øve meg litt mer på å få en jevnere gradient, men jeg liker når ting oppfører seg som jeg tror (verre var det den gangen jeg skulle farge plastflak med pulverfarge, men det er en helt annen historie).

Så selv med en stresset byggeprosess så er jeg kjempefornøyd, jeg lærte masse, og etter hvert som jeg lærer mer vil jeg oppgradere kostymene mine 15 17

God jul, hilsen Chrix.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

