CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 6

Legg igjen en kommentar

T_shoot_ av_Espen_Mathisen1

Foto: Espen Mathisen

Cosplayer: Ves Cosplay (FB / Instagram)
Character: Thranduil
Franchise: J.R.R.Tolkiens Middle-earth univers.
Fotografer: Espen Mathiesen, Starbit Cosplay, egne progressbilder.

Hei, jeg heter Grethe, eller Ves Cosplay, og dagens luke er mitt Thranduil-kostyme.

Dette er et kostyme som jeg faktisk lagde litt på sparket. Planen var egentlig å lage en Star Trek uniform, men jeg fant et fantastisk grått stoff lagd av stjernestøv og drømmer som ropte på meg. Resultatet endte opp som ett av mine favorittkostymer, pluss at det er veldig komfortabelt å ha på.

T_wip_stoff

Jeg er litt over middels interessert i søm så jeg bestemte meg for å sy den så riktig/komfortabelt/stødig jeg kunne. Thranduils jakke/kjortel består av mange små biter med bånd/piping i mellom, så sånn gjorde jeg det. Etter mye mønstertegning og fundering, så endte jeg opp med noe som liknet på at mykt 3d puslespill med nesten 30 biter. Alt dette kom sammen over en juleferie. Det ble mye pirking og mange knappenåler for å få det pent. Jeg synes direkte synd på skredderne til Thranduil. Alle jakkene han har har på seg har de samme stripene nedover brystkassa. Ikke tror jeg at de har symaskiner i Mirkwood heller.

 T_wip_m├©nsterT_wip_biterT_wip_piping

Fôr har et eget plass i hjertet mitt. Det gir noe ekstra både til kostymet og selvtilliten når man har fått det til, så selvfølgelig måtte jeg gjøre dette nå også. Teoretisk sett er ikke vrangsying av for vanskelig å forstå. Du syr en identisk jakke i et fôr-stoff, legger rette mot rette til ytterdelen og syr rundt. Praktisk sett er det hjernevondt og vanskelig å se på. Somehow fikk jeg til det også.

T_wip_for

Krona var noe av det morsomste jeg lagde. Den er lagd utelukkende av ståltråd, lim fra limpistol og maling. Den er bøyelig, slitesterk og lett å ha på hodet. Bladene på krona derimot var litt verre. Jeg endte opp med å lodde sammen metallstilker til bladene for så å lime på individuelle rødmalte blader. Men hey, nå kan jeg lodde. Brosjen og ringene lagde jeg av worbla. Rullet den så tynn jeg fikk den og formet de små detaljene

T_wip_kroneT_wip_blader

Jeg er en stor fan av å bruke kostymer flere ganger. Når jeg først har brukt mye tid på kostymet så vil jeg heller oppdatere det jeg har enn å rushe med å lage nytt. Noe jeg definitivt har gjort med dette. Parykken har jeg oppdatert en gang, siden den ikke var lys nok eller riktig fasong den første gangen. Krona har blitt justert til for å sitte bedre. Ørene er oppgradert. Festingen foran har jeg justert for å få den til å sitte penere. Jeg har også lagd et sjal med rødt for som et tilleggselement. 

T_wip_sjalMye tid har blitt brukt på dette kostymet, men jeg synes jeg har fått igjen for alle timene foran symaskinen med connene jeg har vært på og folkene jeg har truffet. Mitt største stjernemoment var da jeg traff Sir Richard Tailor, art og kostymeansvarlig for LotR og Hobbit filmene. Hjertet hamret ganske raskt da jeg fikk slått av en prat med ham og tilogmed fått kostymet mitt signert.

T_wip_signatur

Men det som gjør at jeg tar på meg kostymet igjen og igjen på cons er andre fans. Folk som kommer bort å slår av en prat, spør om et bilde eller deler hvor mye de liker karakteren. En stor takk folk jeg har preiket med på cons og til dere som kommer til å gjøre det.

T_shoot_ av_Espen_Mathisen3

Foto: Espen Mathisen

T_shoot_ av_Espen_Mathisen2

Foto: Espen Mathisen

T_shoot_av_Starbit_Cosplay

Fra venstre: Thranduil,King of Mirkwood – Ves Cosplay, Queen of Mirkwood – Telperia Cosplay. Foto: Starbit Cosplay

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

