CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 5

Legg igjen en kommentar

18657915453_b8d99954f8_o

Cosplayer: Theriza’s Cosplay
Character: Bofur
Franchise: The Hobbit
Fotografer: Heresetai, Starbit og MattEleven Photography.

16892735467_1d39059db3_o

Fra venstre: Reilynn, Theriza, Ingridbeast

Når Hobbiten-filmene kom ut var det egentlig bare et spørsmål om tid før jeg måtte lage et kostyme fra Tolkiens univers, som har vært veldig viktig for meg siden jeg var liten. Jeg har blitt stor fan av dvergene slik de portretteres i filmene. Ikke bare har hver av dem en unik og spennende historie og personlighet, men designmessig har de et alle et veldig inspirerende og intrikat design. De ser kanskje ikke like flashy ut som en del andre kostymer jeg har laget, men her er det lag på lag med tekstur og detaljer som er utrolig givende å jobbe med.
Jeg hadde vel flørtet med tanken på å lage et dvergekostyme en stund, men det var ikke før jeg ble bedre kjent med den utrolig flotte gruppen Tolkien-cosplayere vi har her i landet at jeg fant ut at det virkelig var på tide. Det vanskeligste var egentlig å velge hvilken av dem, siden det er i hvert fall 5-6 jeg gjerne kunne tenkt meg å lage. Men til slutt falt valget på Bofur. Han er en utrolig fing karakter med masse personlighet som man kan ha det mye moro med.

Hvordan kostymet ble til

Jeg lagde kostymet på et par måneder, med en plan om å ha det ferdig til Hobbitcon i Tyskland. Det gikk mer eller mindre, dog jeg har tatt et par runder i ettertid for å forbedre kostymet.

Den første store utfordringen var å finne riktig stoff. Det hjelper ikke å gjøre masse arbeid i etterkant om man ikke har en god base. Det er vanskelig å finne gode referansebilder fra Tolkien-filmer, siden farge og lys er sterkt redigert og skifter mye fra scene til scene. Jeg brukte lang tid på å bare studere bildene, prøve å finne ut av hvordan ting skulle sitte sammen og hva slags farger som ville fungere. I tillegg har dverger litt unike proposjoner, så for å nærme meg det mest mulig endte jeg opp med mye tykke ullstoffer og strie møbelstoffer, med et par bekymrede blikk fra ansatte i stoffbutikken på kjøpet.

Grunnelementene i kostymet er nokså enkle, men det er mange lag og veldig mye detaljer og spesielle teksturer. Noe av det vanskeligste var å få den ytterste vesten riktig, siden den har en veldig spesifikk tekstur. Jeg fant noe som passet, men ingenting i riktig farge, kun i skinnende sølv. Dermed var det bare å sette i gang med en langvarig fargeprosess som involverte både vanlig tekstilfarge, uttynnet tekstilmaling og en god fargeblanding med spraylakk. Dette er ikke noe jeg vil anbefale på kostymer som ikke skal være veldig stive, men for en dverg går er det helt supert. Når jeg endelig fikk fargen riktig kunne jeg sy den sammen med et tykt for og sy på alle bånd og broderte detaljer.

En ting som er viktig med et hvert cosplay er å tenke over proporsjoner. Jeg er en smule høyere enn en dverg, så jeg måtte jobbe litt for å manipulere proporsjonen i kostymet, blant annet ved å sy kneputene litt ekstra langt nede, utvide skuldrene og sørge for å skaffe en veldig tykk parykk. Men det aller viktigste var skoene, som er bygget opp med skumgummi rundt et par billige støvler. De kommer sjeldent med på bilder, men jeg føler meg ikke som en skikkelig dverg før jeg får dem på.

Det jeg liker best er nok hatten. Den er så ikonisk, han tar den aldri av, selv ikke når han skal ut i krig. Jeg var veldig heldig med materialene jeg fant, som er nesten eksakt som i filmene, så den er det mest screen-accurate plagget jeg har laget. Det er til og med samme type sting som i filmene.

 bofur (2)

Weathering

Det jeg gjorde mest av med dette kostymet som jeg ikke hadde så mye erfaring med var en intens prosess med weathering. Han skal jo se ut som han har reist, kriget og sovet i disse klærne i mange år. Så etter kostymet var bygget opp gikk jeg kraftig til verks med å bryte det ned, med alt fra maling og sand til sandpapir og til og med en elektrisk slipemaskin. Det fungerte supert.17154023442_12791630f4_o

Performance – stuck in a barrel

Jeg tror jeg har brukt Bofur oftere enn noe annet kostyme jeg har laget. Han er en kjempemorsom karakter å spille, og Tolkien-cosplayere er noen av de beste folkene man kan henge med. Høydepunktene har vært Hobbitcon, og så klart når jeg hadde ham med til Torucon og endelig fikk tatt ham med på scenen. 11951282_920519941370793_8917969433473768652_n

Jeg ville ha en act som var verdig hans personlighet, og jeg brukte en del tid på å utvikle en bra performance, ikke minst med tanke på mengden props som måtte produseres og lydredigeringen. Blant annet laget jeg en stor tønne av papp som jeg hadde på meg når jeg gikk på scenen, en referanse til tønnescenen i Desolation of Smaug.

Problemene begynte så klart med en gang. Det gikk fint å falle mens tønna var på, men så viste det seg snart at paddingen jeg hadde inni for å ta imot for fallet gjorde at jeg ikke klarte å komme meg ut. Det endte med at jeg rullet rundt på scenen og sprellet i alt for lang tid mens jeg prøvde å grave meg ut av denne overaskende solide tønna. Dette burde kanskje vært hvor jeg fikk panikk, ettersom jeg hadde så mange lydeffekter senere i showet som måtte ha nøyaktig timing. Men det slo meg at det egentlig var en veldig «Bofur» ting å gjøre, så jeg bestemte meg for å spille på det. Mistenker det ikke hadde gått like bra om det var noen som helst annen karakter jeg cosplayet, men resten av showet gikk altså knirkefritt. Responsen fra publikum var helt utrolig og det beste med hele opplegget, men 1. Plass og kvalifisering til NCC var jo så klart en hyggelig bonus.​    

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar