CosplayNorway

Cosplay til folket!

Luke 2

Legg igjen en kommentar

Cosplayer: Erik Tiller / Tillers Cosplayhjørne
Character: Théoden
Franchise: The Lord of the Rings
Øvrige foto: privat.

Aragorn, Frodo, Gandalf og kompani er kanskje de mest sentrale karakterene i Ringenes Herre. Men når det kommer til de store talene og slagscenene er det Théoden som virkelig leverer. Likevel er dette en karakter som blir cosplayet ytterst sjeldent, noe jeg følte at jeg burde gjøre noe med.

Prosjektet endte opp med å bli ganske omfattende. Selv om mesteparten av materialene ble skaffet alt i januar, var ikke kostymet ferdig før i midten av august. Dette skyldtes delvis at jeg hadde et heftig studieløp det meste av denne perioden, men også fordi dette er et kostyme med mange detaljer og ingen snarveier. Det ble ikke lettere av at jeg måtte lære meg de fleste teknikkene underveis, inklusive foam, worbla og brodering.SONY DSC

I korte trekk ble kostymet laget med på følgede vis:
Rustningen består av 2 lag: Et 6mm tykt lag med foam (rull fra Jula) med et 2mm lag mosegummi for mønsteret oppå. Findetaljene er risset inn for hånd med loddebolt. En stor tidstyv på rustningen var malingen, siden hele rustningen er håndmalt med bitteliten pensel. Perfeksjonisme gjør vondt. SONY DSC
Kostymet under er sydd med maskin, men mønsteret på kragen er håndbrodert. Noe som tok intet mindre enn 2 uker. SONY DSC
Sverdet består av en kjerne av mosegummi, med worbla utenpå. Detaljene ble laget for hånd med et bittelite, flatt skrujern.

SONY DSC

Om jeg skal trekke frem noen av teknikkene spesielt, er det loddebolten og skrujernet som bør nevnes. Loddebolt på foam eller mosegummi fungerer akkurat som et svijern på sløyden, bare enda raskere. Det krever en stødig hånd, men med litt øving kan man få til flotte inskripsjoner uten noe problem. For findetaljer på worbla nevnte jeg et lite, flatt skrujern. Dette er et utmerket modelleringsverktøy, siden man kan komme til i små mellomrom og jevne ut kanter samt at det ikke klistrer seg fast til worblaen. Et ytterligere pluss er at dette er noe de aller fleste har hjemme.
SONY DSC

Avslutningsvis vil jeg si meg godt fornøyd med dette cosplayet og læringsprosessen underveis. WETA sine kostymedesign for Ringenes Herre er ufattelig detaljrike, og er dermed å anbefale til enhver cosplayer som ønsker seg en liten utfordring.

– Erik Tiller

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

