CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer november – Pixiedust cosplay

Legg igjen en kommentar

12029571_1634760690139015_3113850781141112497_o

Cosplayer: Pixiedust. Character: Luna Lovegood. Franchise: Harry Potter. Foto: eget.

Vi valgte Anita fordi hun er en variert cosplayer, og hun gjør (med sine kumpaner i CosCast) mye bra for cosplaymiljøet – og det liker vi!   

Navn: Anita K. Olsen Støbakk
Kallenavn: Pixiedust Cosplay

Alder: 27

Bosted: Eidsvoll
Kommer fra: Tromsø

Hjemmeside:
Personlig cosplayside
CosCastens kanalside 

Hvordan ble du først interessert i cosplay?

10665732_1477199239228495_2595926307980075496_n

Cosplayer: Pixiedust cosplay. Character: Death. Franchise: Sandman. Fotograf: Schritsh cosplay

-Jeg har alltid likt å kle meg ut, og siden jeg var liten har jeg brukt enhver anledning til å gjøre nettopp det. Så man kan jo si at det er der interessen opprinnelig startet. Jeg har også fulgt Yaya Han siden tidlig i karrieren hennes og har alltid beundret ferdighetene hennes, men lenge visste jeg ikke at det hun holdt på med var cosplay. Heller ikke at det fantes et helt samfunn basert rundt denne hobbyen. Det var ikke før i fjor at jeg endelig hadde tid og råd til å begynne med cosplay, så da en venninne spurte om jeg kunne tenkt meg å cosplaye sammen med henne så svarte jeg ja med en gang. Hadde hun ikke spurt kunne det hende jeg aldri hadde turt å begynne med cosplay på egenhånd, siden jeg sliter en del med lav selvtillit, tidvis depresjon og sosial angst. Cosplay har hjulpet veldig med alt dette, og jeg har sikkert vært mer sosial i løpet av dette siste året enn jeg har vært på to-tre år.Mitt første ordentlige cosplay skulle egentlig være Ariel fra «Den Lille Havfruen», men ble ved en tilfeldighet Death fra Neil Gaimans «Sandman» serie. Dette cosplayet besto for det meste av klær og tilbehør jeg allerede hadde i skapet fra min forhenværende goter-epoke, en parykk fra ebay og en hel del hvit kropsmaling. Det var langt fra et perfekt cosplay, men jeg følte meg veldig kul i kostymet, og det gav veldig mersmak.

10533122_1502916526656766_3509477862388810857_n

Cosplayer: Pixiedust cosplay. Character: Death. Franchise: Sandman. (comics) Fotograf: Schritsh cosplay

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
-Når jeg velger et cosplay er det flere punkter som er viktige for meg. Jeg cosplayer kun en karakter jeg allerede har et forhold til eller som jeg har funnet opp selv. Jeg må kunne relatere til karakteren, eller finne den interessant og fascinerende. Jeg må også like karakterens kostyme, og kunne føle meg vel i det. Man skal tross alt vandre rundt i et cosplay flere ganger, eller over lengre tid og da er det viktig at man kan føle seg trygg (les: confident) i det man har på seg. Jeg forsøker å velge kostymer som utfordrer meg litt teknikkmessig eller komfortmessig, uten å bli for vanskelige eller krevende. På den måten tror jeg man unngår å sette seg fast eller måtte forkaste et prosjekt, samtidig som man utvikler nye ferdigheter. 

12106978_1640402162908201_3073049877629451340_n

Cosplayer: Pixiedust. Character: Luna Lovegood. Franchise: Harry Potter. Fotograf: Annabella cosplay

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv? -Oi, det er et vanskelig spørsmål, de er jo alle produkter av timesvis med kjærlig tillaging, men akkurat nå tror jeg kanskje jeg er mest fornøyd med Luna Lovegood eller Morticia Addams. Begge er relativt enkle cosplay, men de er kjempemorsomme karakterer å agere, og jeg har fått så sinnsykt hyggelig og fin respons på dem begge. Morticia var egentlig bare et closet cosplay jeg gjorde for moro skyld før sending en kveld, men nå tror jeg faktisk at jeg må lage en kjole så jeg kan være Morticia på cons også.

12112330_1638697746411976_7548621940988303042_n

Cosplayer: Pixiedust. Character: Morticia Addams. Franchise: Addams family. Foto: eget.

Du holder jo også på med blogg og CosCast – hva fikk deg til å starte/hva er det du liker best med det?
-Jeg og de andre CosCast-jentene startet med video podcasting mest for moro skyld. Vi brenner veldig for cosplay og ønsket å lære mer om det som hobby og subkultur, og å dele dette med andre. Vi er ganske sjenerte alle tre, og lider litt av sosial angst, så CosCasten har på en måte blitt et verktøy som tvinger oss til å ta kontakt og snakke med mennesker vi ellers aldri hadde turt å snakke med. Jeg er selv også veldig interessert i medier, skravling, skriving og generelt det å utøve kreativitet. Jeg er utdannet illlustratør av yrke og studerer medievitenskap og estetikk, så alt henger sammen på et vis. Det jeg liker best med blogging og podcasting er at jeg kan snakke med gode venninner hver eneste Søndag, jeg får møte nye spennende mennesker og jeg lærer noe nytt hele tiden. 

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
-Cosplay er en hobby som kan være årsaken til mye hodebry og frustrasjon, men den er også enormt givende og tilfredstillende. Den er kreativ, morsom, utfordrende og sosial. Det norske cosplaymiljøet er også imøtekommende og varmt. Man får en følelse av å være del av en stor, nerdete og fantastisk gruppe mennesker som mer enn gjerne hjelper til når man trenger det. De som nettopp har begynt eller som ikke har turt å begynne ennå burde bare hoppe i det, fordi det er kjempegøy og alle er velkomne.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

