CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer september – Matser of disguise

Legg igjen en kommentar

Character/Fra: Green Arrow - DC Comics Foto: Danarki

Character/Fra: Green Arrow – DC Comics Foto: Danarki

 Navn/kallenavn: Mats Hansen
Alder: 31
Bosted/er fra: Tønsberg
Evt hjemmeside/kanal:
Matser of disguise – Facebook
Matser of disguise – deviantart

Rojano photo

Character/fra: Green Arrow – DC. Foto: RojanoPhoto


Hvordan ble du først interessert i cosplay?

Jeg ble introdusert til cons i 2010 da jeg tilfeldigvis ble med ei venninne på Aicon i Oslo. Der møtte jeg en kamerat som jeg ikke var klar over dreiv med cosplay, og vi begynte å henge mer sammen, møtes på flere conventions, og hang mye på fritiden. Jeg ble gjennom han og noen felles venner introdusert for Banzaicon i 2011 og har siden det vært med som både gjest, crew, og sitter nå som sponsoransvarlig i ledergruppa.
Conventions har vært en fin måte for meg å finne venner med felles interesser. Jeg har kunnet bidra til å skape ett fellesskap der jeg føler alle er imøtekommende og oppriktig interessert i hverandres opplevelser. Og det har gitt meg mange spennende reiser både i Norge, Sverige og England som jeg håper på å utvide til andre land etter hvert. Det er en setting jeg trives godt med da jeg anser meg selv som sosial, og foretrekker å være blant venner og potensielle venner mer enn noe annet.

Hva var ditt første cosplay?
Mitt første cosplay var ett cosplay jeg lånte av ei venninne, jeg cosplaya Kimimaro fra Naruto på Coscon i 2010. Det finnes dessverre ingen brukbare bilder av dette cosplayet. Etter dette skaffa jeg mitt første egne cosplay, som også er det jeg har brukt mest, Riddler fra DC-Comics. Dette er vel også det cosplayet folk flest kjenner meg igjen i.

6

Foto: KotowaruCosplay Med på bildet: ArchersCosplay 

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
Jeg velger cosplay mye basert på design, hvor mye jeg liker karakteren og hvor bra jeg føler jeg kan passe cosplayet.
Gruppecosplay velger jeg etter behov i gruppa og skal derfor etter hvert cosplaye Eight fra Final fantasy type O med en gruppe selv om jeg ennå ikke har spilt spillet.
Jeg velger også noen cosplay med tanke på sesongen og komfort.

2

Fra: Organisation XIII Foto: Rojano Photo

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Hvis jeg skal velge det jeg er mest fornøyd med er antakelig det min egenskapte karakter som er ett steampunk cosplay. Der har jeg laget en fotograf, Warren, som har blitt plukket opp fra sin kjedelige jobb med familien som portrettfotograf av en professor, Nathaniel Crawford, som vil avdekke eksistensen av drager. Dette er staten veldig i mot og vi blir derfor forfulgt og forsøk sabotert.
Gruppa vår består av flere cosplayere fra det norske cosplaymiljøet.
Vi har hatt mye moro med bakgrunnshistorie på karakterene, og bygger gradvis på cosplayene etter hvert som vi bruker dem. Jeg har blant annet gått fra å gå kun iført vanlige klær, til å bli brannskadet og bandasjert på armen, etter ett uheldig møte med en drage, og har videreutviklet ett kjølesystem festet på armen som motvirker skadene. Dette er noe jeg fortsatt jobber med og oppgraderer, så forvent nye design og oppgraderinger i fremtiden. Jeg har også ett eget fotoalbum med bilder av drager som en prop jeg har med meg når jeg ikke tar med kameraet mitt. I tillegg til dette skriver jeg en journal tilhørende karakteren, men det er mer en privat greie for å skape mer bakgrunnshistorie å kunne spille på.

Character: OC – Warren. Foto: Danarki

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Det kan være skremmende å tre inn i et godt etablert miljø, som det nå begynner å bli i Norge, for første gang. Men de aller fleste er imøtekommende, vennlige mennesker som kun vil dele kunnskap, glede og erfaringer med ferske cosplayere. Ta kontakt med oss, spør om tips og råd. Husk at de fleste cosplayere setter pris på om dere kommer bort og snakker med dem, vi er ikke så skumle som vi kanskje kan virke for de som er helt nye i denne settingen.
Det er også viktig å ikke være redd for å prøve og feile. Alle starter ett sted, og alle har vært nybegynnere innen cosplay. Det er helt greit å bruke kjøpte cosplay, ikke alle lager sine egne. Selv har jeg lagd fåtallet av mine kostymer, men jeg jobber mer og mer på egenhånd, med god hjelp og støtte fra andre cosplayere. Jo mer vi deler jo bedre blir vi sammen. Og det er det cosplaymiljøet dreier seg mye om, samhold! Dette er en hobby for alle oss med like spesielle interesser, og det er en fin måte å møtes og å bli inkludert på.

4

Characters/fandom: Sharrkan, Sinbad & Ja’Far fra Magi. Foto: Danarki Med på bildet: Saache,Eirik Lie Reiersen,Mats.

Takk til alle som har foreslått, fortsett med det, så vi kan vise frem alle de flotte cosplayerne vi har – takk til fotografer for lån av bilder, og takk til Outland!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

