CosplayNorway

Cosplay til folket!

NCC oppsummering (kort)

Legg igjen en kommentar

Notatene er skrevet i the heat of the moment, beklager om det kommer noen feil jeg ikke fikk med meg! – Vel, det var det jeg skrev til å begynne med, for ca en måned siden, når jeg begynte å skrive dette innlegget – det er ganske begredelig at det enda ikke er ferdig, og jeg må si det, dette er så ferdig som det blir. Jeg sleit med tekniske problemer om og om og om igjen, og ærlig talt, de fleste som vil vite hvem som vant, vet det nå. Jeg skrev inn info med sider og linker til alle cosplayerne, og screenshots, og pcen har klikka,wordpress har klikka,office har klikka og dropbox klikka- så jeg legger ut denne halvferdige snutten fordi jeg er lei av å ha det i drafts, og etter alt for mange timer med dette ene innlegget vil jeg ha det ut av verden. ~Boss

Om du vil se programmet, uten spoilere, så er lenken til programmet på SvT sin nettside her. Om du ikke har tid eller lyst til å streame, les videre, så skal jeg summere så godt jeg kan. Alle bilder er screenshots fra programmet.

Petter Sjöstrand er programleder, som under cosplay-SM i februar.
Han snakker med først med et par homestuck cosplayere, og Erik Pettersson, som er programlederens sidekick denne gangen. Pettersson er blant annet arrangør av KultCon og har deltatt i SverigeMesterskapet i Cosplay.
narcon1n4
En liten snutt fra con-området, så kommer æresgjest Alodia Gosiengfiao (27) fra Filippinene. Hun er cosplayer, skuespiller, modell, sanger,og kunstnerblant annet, og kom utkledd som Go Go Tomago fra Big Hero 6. Alodia har vært cosplayer i 12 år, og cosplay-dommer i 9 år. Han snakker også med Andrew Modig, som har cosplayet siden 2011. n3

Deltakerne har før konkurransen blitt pre-judged, altså at hver deltaker kom inn til dommerne, slik at dommerne får se på alle detaljer og spørre om ting de lurer på – prosesser etc. Dette brukte dommerne 7 timer på, dagen før konkurransen. De dømmes utifra tre kriterier; Håndtverk (craftmanship), opptreden (performance), likhet/karaktersyntesen, som hver for seg gir 15,10 eller 5 poeng. De viser også hvordan en før-dømming foregår, noe jeg syns var veldig fint. Over hele fjøla gjør SvT en god figur i å gjøre cosplay tilgjengelig for folk flest. Det må noteres at Närcon er veldig flinke på å fokusere på håndtverk vs utseende, likheten er ikke basert på din kropp, hudfarge eller utseende generelt, men hvor bra du klarer å bringe characteren til live.
n5
Dommerne i år er Maija Härkönen (FI), Martina Edsman (SE), Ragnhildur Bjørk Johansdottir (ISL), Shinji (DK), Martine Tufte (NO), og Alodia Gosiengfiao (PH)

n6Introshowet begynner med noe som bringer tårer til enhver browncoats øyne, Ballad of Serenity, og fortsetter med en sci-fi kavalkade med en Xenomorph og Ripley fra Alien og LeeLoo fra the 5th element, Starlord fra Guardians of the Galaxy, og commander Shephard fra Mass Effect,før den ble avslutta med en gruppedans av noe jeg ikke har klart å kjenne igjen eller google meg frem til. Olivia Pontén og Sang Isacson er konferansierer. Hver deltaker får 1,5 – 3 minutter på seg til en opptreden. Først ut er Teddy (som for øvrig var månedens cosplayer november 2013)  …og det får dere se om dere trykker i linken øverst.

Beklager! Alle deltakerne var imponerende på forskjellige vis, jeg måpte og lo og snufset og i det hele tatt – detaljnivået var rett og slett fantastisk.

I ettertid har Närcon og SvT fått en god del kritikk fra forskjellige deltakere, noe vi håper de tar til seg, selvfølgelig. Nok en gang, beklager så mye for denne litt (veldig) avkorta oppsummeringen.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

