CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer juni: Maria Magdalèna Ly Auraaen

Legg igjen en kommentar

10703709_370648019759078_5097663790745746333_n
Chara: Crimson Viper  – Street fighter.
Foto: Leon Marbl

Navn/kallenavn: Maria Magdaléna Ly Auraaen
Alder: 20
Bosted/er fra: Porsgrunn, Telemark
Facebook: Cosplayer: Maria Magdaléna – Lyaxx
Youtube: darktwinofme

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Min interesse for manga og anime begynte da jeg gikk på ungdomsskolen. Biblioteket på Stridsklev hadde tatt inn mangaserier, og den første jeg leste var Love Hina. Så ble jeg helt hekta, så kom lillebroren min hjem med Dragon Ball-mangaen og jeg startet å lese den. Action og detaljerte kamper var noe nytt for meg, men jeg elsket det, så jeg startet å lese Dragon Ball Z også. Interessen vokste, og jeg fant ut av at disse seriene fantes i animert versjon, og startet å se. Interessen vokste, flere manga serier og flere anime serier ble sett. Og jeg idoliserte de forskjellige karakterene som snakket til meg mest, bare personligheten, hva de gjorde, hvordan de så ut.
Jeg startet å ordne håret slik, og prøve å føle at jeg var litt nærmere noe jeg følte jeg hadde tilhørighet i. Jeg følte at jeg tilhørte en plass. Jeg er ikke vokst opp med så mange venner, men da jeg fant andre med samme interesse fikk jeg mange venner og bekjente. De ville ta meg med på et con, på den tiden visste jeg ikke hva det var, men jeg ble med uansett. Det var fantastisk! Verden ble plutselig mye større, og jeg møtte utrolig koselige mennesker!
Det jeg ble mest overrasket av, var at alle godtok alle og snakket med hverandre på samme nivå, uansett hvor kjent man var, eller uansett hvilke meninger man hadde. Takket være det ble jeg trygg nok på meg selv til å ville cosplaye. Jeg har også alltid vært interessert i spill som Street Fighter og andre old school stuff, men det var ikke det som trigget cosplay interessen – men det trigget lysten til å spille video spill. Tetris er mitt yndlingsspill of all time.
Det er miljøet og interessen som holder oss sammen, og jeg vil takke alle som har bidratt til å få dette til.

Hva var ditt første cosplay?
Jinx fra League of Legends. Jeg elsker karakteren, og hun er svært lik meg! Det er deilig å kunne spille seg selv, ikke noe mer komfortabelt enn å være seg selv!Jeg syntes det er så kult at jeg fikk til noe så stort i mine øyne, Jinx cosplayet mitt har en stor plass i hjertet mitt.10438922_655963571159223_8711578292778436267_n
Chara:Jinx – League of Legends
Foto: Nils Katla 

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
Det må snakke til meg, jeg må føle at det tilhører meg, Jeg blir så hooked i en karakter at jeg t.o.m. går helt inn i karakteren, leser alt om karakteren for å forsikre meg om at jeg ikke skal glemme noe – bli ett med karakteren! Det er det som er mest viktig for meg. Det er så gøy å få høre «Kan du ikke si en quote fra karakteren!!» og jeg faktisk kan det! Det er en så god følelse.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Det må være Jinx. Det er mitt første cosplay, og jeg trodde aldri at jeg kunne få til noe slikt! Det å måtte lære å sy fra scratch, og lage en massiv stor Rocket Launcher i en svært uvanlig fasong for første gang, og finne ut hvordan man gjør noe slikt fra bunn var en utfordring. Til å være mitt første cosplay er jeg overlykkelig og svært fornøyd. Mestringsfølelsen man får, gjør at man vil lage flere cosplay. Jeg har ikke så mange cosplay pga et stramt budsjett, men nå har jeg fått en fast jobb, så da er det rett tilbake til cosplaybordet!10476403_10152634550919683_8782578322938632742_n
Foto: Thor Mok Undset

Du hadde nylig et veldig åpent intervju om cosplay i avisen. Har du fått noen reaksjoner på det?
(
Lenke til intervjuet)
Ja, masse gode kommentarer. Alle likte intervjuet! Det føltes godt at folk godtar cosplay samfunnet mer og mer.

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Jeg er ikke noen stor cosplayer, og man vet virkelig ikke hva man kan før man prøver. Det er utrolig kult hva ett menneske kan klare,så ikke vær redd for å tøye grensene dine. Hvis man virkelig har interessen der, og virkelig har lyst er det bare å prøve. Om du feiler er det bare å prøve igjen, og om du kjenner noen er det aldri feil å få hjelp! Jeg har lese- og skrivevansker, så jeg har fått hjelp med elektrisiteten av kjæresten min i Fishbones (Rocketlauncher til Jinx). Det er ikke flaut å si at man trenger hjelp, og det styrker vennskap å samarbeide om noe når man har felles interesser. Aldri vær redd for å gjøre noe du virkelig vil! Det er verre å angre på det man ikke fikk gjort, enn det man fikk gjort- lykke til!

10421377_370700869753793_380241311703231728_n
Foto: UiA

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

