CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer mai: ChrisCos

Legg igjen en kommentar

.294376_10150430331185792_927120063_n..

Navn/kallenavn: Christine / Kikki
Alder: 26
Bosted/er fra: Trondheim
Evt hjemmeside/kanal:
Facebookside
DeviantArt
Etsy

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
For litt over ti år siden ble jeg interessert i japansk pop/rockmusikk, samt Gothic Lolita-stilen. På den tiden syns jeg kanskje cosplay var litt merkelig, ikke helt min greie. Cosplayere var litt sære folk, ikke sant? Hehe.
Men de siste årene har jeg bare blitt mer og mer slukt inn i cosplayverdenen gjennom venner og internett, og har lagt mange planer for framtidige cons.. Er avhengighetsdannende!

Hva var ditt første cosplay?
Mitt første cosplay var jeg ikke klar over engang. Var en alternativ klubb i Trondheim kalt Hellfire, som arrangerte en «Villains Night», og jeg hadde kjøpt et Harley Quinn-kostyme for anledningen.
Det var skikkelig billig og dårlig kvalitet, sømmene raknet og «ørene» på hetten var ikke fylt med noe, så de hang bare rett ned. Men jeg hadde allerede en del års erfaring med kostymer og søm, så jeg fikset det lett. Var en utrolig gøy kveld! Noen år senere lagde jeg et Harley Quinn-lignende kostyme til halloween, selv om jeg ikke så på det som et cosplay fikk jeg mange kommentarer, og spørsmål om hvor jokeren min var, hehe. 28557_435811346070_1167585_n

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
For min egen del er det først og fremst viktig å vite hvem karakteren er, selvfølgelig. Jeg har for eksempel kjempelyst til å cosplaye Jinx fra LoL, men jeg har aldri spilt det, så føler det kan bli litt kleint. Ellers ser jeg ofte på kroppstype, ansiktsform, slike ting. De karakterene jeg har cosplayet, og de jeg har planlagt framover har ganske sterke personligheter, og har gjerne litt attitude. En av mine planlagte cosplay er Kuvira fra Legend of Korra. Attitude i mengder, for å si det sånn. Gleder meg til å sprade rundt og skule på folk.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Det er litt todelt. Det ene er vel være mitt første selvlagde cosplay, San fra Prinsesse Mononoke, som jeg lagde til en halloweenfeiring i 2012. Jeg hadde laget alt selv, der det å lage gipsmasken og montere masse pels på den var den største utfordringen.
387847_10151277337061071_777918743_n
Det andre, er Shae fra Game of Thrones, som jeg cosplayet til Torucon i 2014. Mitt første cosplay på et con. Jeg er fornøyd med dette rett og slett fordi jeg løste mønster- og sømproblem superraskt, og syns resultatet ble kjempebra! Brukte en dag på kjolen, og to dager på å lage og brodere beltet. 20140808_182930Shae Cosplay By Christine Photo by Danarki
Foto: Danarki

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Ikke bit over for mye i starten.Om du ikke kan å sy, se etter klær du kan modifisere. Om du ikke har særlig god råd, ebay og loppemarked er din venn. Om du er veldig sjenert, velg en karakter som har litt nedtonet antrekk. Les/se tutorials på nettet, og søk opp problemstillinger andre har hatt med det samme kostymet. Lær av andres feil 😉
Ellers, ikke vær redd for å hoppe ut i det! Ut ifra det jeg har skjønt og opplevd, så er cosplaymiljøet i Norge superkoselig og imøtekommende!

Takk til fotografer, Outland og dere som foreslår!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

