CosplayNorway

Cosplay til folket!

Banzaicon Online 2015

Legg igjen en kommentar

Kanuto cosplay. Foto: Janne Rekevik.

Kanuto cosplay. Foto: Janne Rekevik.

Vi har fått en personlig oppsummering fra Banzaicon Online fra en av våre følgere.

Helt siden jeg besøkte Banzaicon i Larvik for første gang i 2013 har jeg alltid gledet meg til å dra. For meg som med sikkert mange andre er det en helg hvor man får koble av og ikke bare dyrke hobbyene sine, men også dyrke helt spesielle sider av seg selv. Det er sjeldent det er så lett å slå av en prat med folk man ikke kjenner og treffe likesinnede. For mange er det også en mulighet til å se igjen venner man ikke treffer halvparten så ofte man skulle ønske. Det siste ringer ganske høyt hos meg, så det er ikke uten grunn at jeg var spent.

Og ekstra spennende skulle det bli da jeg to uker i forveien fant ut at det var gjort en feil hos lånekassa og at jeg skulle ha ekstra lite å leve for denne måneden. Heldigvis hadde jeg allerede betalt for reise og opphold. Jeg skulle jobbe på en av workshopene så alt det praktiske var i boks. Pengene jeg hadde igjen måtte gå til mat. Men jeg hadde jo også hatt planer om å kjøpe inn ting til kostyme. Gode råd ble bokstavelig talt dyre. Jeg lette i skapet og fant en stor, rufsete og svart parykk jeg hadde brukt en gang jeg skulle kle meg ut som Eric Carr fra bandet Kiss,  og etter en kjapp telefon til en kompis for å høre om jeg kunne låne en amerikansk fotball fant jeg ut at jeg kanskje kunne få til å være Tommy Wiseaus karakter fra den spektakulært dårlige, men underholdende kultfilmen The Room.

Jaja, det er bedre enn ingenting, tenkte jeg. Jeg har aldri vært den mest ambisiøse eller ivrige cosplayeren. Jeg er ikke han dere ser stå på scenen i fantastisk livaktige gjengivelser av karakterer fra Mass Effect, World of Warcraft, DC/Marvel-universene, Sailor Moon eller Pokémon. For det første, kan jeg ikke en gang sy. Allikevel synes jeg det er moro å cosplaye, nettopp fordi det gir en noe å presentere seg selv med for de andre deltakerne. Det gir en noe med seg selv en kan by på. En måte å være med på moroa. Og til tross for at cosplayet mitt til syvende og sist ble slengt sammen «fort og gæli» stoppet det meg ikke fra å bli invitert til å slå meg ned ved bordet til fremmede som siterte filmen med meg.

Banzaicon 2015 gikk for meg over alle forventninger. Med et utgangspunkt hvor jeg lurte på om hvordan dette i det hele tatt skulle gå utviklet seg til å få deltatt i spillturneringer, danset utover natta, en fullstappet fandub-workshop, fantastiske forestillinger, paneler, slippe bekymringene og hygge meg i lag med mennesker jeg ikke får sett halvparten så ofte som jeg skulle ønsket. Jeg gleder meg til å dra igjen.

Vinneren av Cosplay konkurransen på Banzaicon var Kanuto Cosplay, 2. plass Cosplayer Lena Pedersen og 3. plass Fabian KT fra Danmark.

Cosplayer Lena Pedersen // Fabian KT. Foto: Rojano  Photo

Cosplayer Lena Pedersen // Fabian KT. Foto: Rojano Photo

Sjekk ut bildegalleriet til Danarki og Rojano for flere fantastiske bilder fra Banzaicon!

Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

Legg gjerne igjen en kommentar

