CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer februar – Erik Tiller

Legg igjen en kommentar

11001425_10153104401938373_793732359_o
Character; Thorin Oakenshield, Hobbiten. Fotograf: Danarki
Navn/kallenavn: Erik Aune Tiller
Alder: 26
Bosted/er fra: Trondheim
Evt hjemmeside/kanal: Tillers Cosplayhjørne

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Det å sprade rundt i ulike kostymer var ikke helt ukjent for meg før jeg begynte med cosplay. Da jeg begynte hadde jeg alt drevet med levende rollespill (laiv) i en god del år. Selv om det er en god del forskjeller mellom de to hobbyene, er det samtidig såpass mange likheter at det ble en enkel og nesten naturlig overgang. Så da Torucon kom til byen for første gang satte jeg sammen et cosplay av det jeg hadde, og hadde det forferdelig morsomt. Jeg ble heller ikke mindre hektet av at scenebasillen bet seg fast igjen, like hardt som i revydagene på skolen. 10917384_888245991209647_137676911302873310_n
Character: Jayne Cobb, Firefly. Fotograf: Thomas Jergel

Hva var ditt første cosplay?
Trolljegeren, type Otto Jespersen. Hvorfor Trolljegeren? Idéen ble gitt til meg etter at noen venner av meg i Oslo hadde vært og sett Trolljegeren på kino, og bestemte seg for å informere meg via SMS om at jeg var prikk lik. Midt på natta. Så da Torucon kom til byen, bestemte jeg meg for å sette sammen et cosplay av Trolljegeren. Pussig nok møter jeg fremdeles folk på con som husker den lille informasjonskampanjen fra TST jeg dro på scenen om introduserte arter som internettroll og hvordan man best blir kvitt dem. 10403019_914684955232417_4307662410612116548_n
Character: Hans, Trolljegeren. Foto: Torucon

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?

Jeg er veldig glad i selve mekkeaspektet av hobbyen, så jeg heller i større og større grad mot kostymer som krever litt tid og innsats. Masochisme tror jeg det kalles. Det er heller ingen ulempe om kostymet krever teknikker eller materialer jeg aldri har jobbet med før, siden det er en god unnskyldning for å lære seg noe nytt. I tillegg er en viktig faktor at det skal være mulig å gjøre noe på scenen med karakteren som også involverer publikum. Det føles mye mer givende når publikum er med i fremførelsen. Enten indirekte via improvisasjon som jeg gjorde med Trolljegeren, eller ved allsang som jeg gjorde med Thorin. Muligheten til å gjøre slike ting er tungtveiende når jeg velger hva jeg skal cosplaye.
10417720_888247097876203_1811620045901408152_n
Character: Ser Jorah Mormont, Game of Thrones. Fotograf: Danarki.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Thorin Oakenshield. Selv om det var fryktelig, fryktelig varmt å gå med. Det var ikke tatt med i betraktningen at det ville være tett opp mot 30 grader når jeg skulle gå med det. Dette var også et særdeles tidkrevende kostyme, siden rustningen hadde så mange deler. Ett enkelt erme kom fort opp i 80+ deler. Jeg sverget dyrt og hellig på at jeg aldri skulle lage noe med scales igjen, et løfte som varte helt til neste cosplay. Likevel, mitt soleklare favorittkostyme. Ikke bare for utseendets skyld, men også fordi det ga meg muligheten til å få hele salen på Torucon med på å synge Misty Mountains. Et øyeblikk som føltes ufattelig godt, og samtidig dritskummelt. 10406585_888243594543220_1947796179315122342_n
Character: Thorin Oakenshield, Hobbiten. Fotograf: DRportrait

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Det er en ting som går igjen når jeg prater med nye cosplayere eller folk som vurderer å begynne, nemlig at de ikke kan lage bestemte cosplay fordi de ikke kan de teknikkene som kreves. Det rådet jeg pleier å gi da er at man ikke bør tenke at man ikke kan. I stedet bør man heller tenke at man ikke kan det enda. Som nevnt over, er ethvert cosplay også en mulighet til å lære seg nye teknikker og ny materialbruk. Dette kan selvfølgelig ta tid og kreve en del prøving og feiling, noe som selvfølgelig må tas med i planleggingen. Så ikke tenk at du ikke kan få til et cosplay fordi du ikke kan å sy, jobbe med foam eller style parykker. Tenk heller at dette er ting du kan lære deg, og når du først har lært deg det har du et langt større utvalg av potensielle cosplay enn du hadde i utgangspunktet.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

