CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplaynavn 2014

Legg igjen en kommentar

Først litt om prisen; Årets cosplaynavn ble til fordi selv om cosplayerne får skryt og sånn, så hadde ikke vi cosplayere kunnet deltatt på cons, vi hadde ikke fått så mange bra bilder og så videre, og så videre uten et velsmurt maskineri i bakgrunnen. Et velsmurt maskineri trenger crew, hjelpere og administrative folk. Den tildeles til en som gjennom året har vært viktig i cosplaymiljøet uten å nødvendigvis være en cosplayer selv. Det er mange gode hjelpere der ute som fortjener skryt for at de får hjulene til å gå rundt i cosplayNorge – og vi vil gjerne sette fokus på dem også. Denne prisen er til for å feire alle de som gjør alle de tingene vi kanskje ikke tenker over, men som vi bør være takknemlige for. Vi er i alle fall utrolig takknemlige for denne karen; gratulerer som årets cosplaynavn 2014 Dan aka Danarki!
741239_10152609055453373_6580999707422396888_o
Foto: Robin Røde 

I dette tilfelle fordi vi aldri kunne laget alle de blogginnleggene uten blant annet hans hjelp. Det setter vi uendelig pris på. Selvfølgelig har vi andre fotografer å takke også, men ser man igjennom, ser man at overvekten av bilder er hans, og hadde vi ikke fått låne dem, hadde artiklene blitt litt stusslige.

Jeg lurer på hva er det som gjør at du liker å holde på med det du gjør?

Åh. Det er så mye jeg liker med det jeg gjør. I cosplaymiljøet har jeg en arena der jeg både kan være meg selv, med folk som ser på de samme seriene, ler av de samme tingene og spiller de samme spillene som meg. Jeg tror det er mange som ville vært sjalu på en ‘arbeidsplass’ som det, selv om Danarki Photography strengt tatt går i minus hvert år. Men jeg tror det som virkelig driver meg er følelsen av at jeg faktisk gjør en forskjell for dem jeg tar bilder av.

Jeg husker spesielt godt en historie fra når jeg først startet med cosplayfoto, før jeg i det hele tatt visste at dette var noe jeg kunne tenke meg å holde på med. Jeg hadde ikke like mye guts som jeg har i dag til å rett ut spørre folk om å få ta bilde av dem, men det satt ei jente på trappa utenfor kongressenteret (dette var under Desucon 6), og jeg liker å tro at jeg var ganske høflig når jeg spurte om å få ta et bilde av henne. Hun sa ja, og bildet ble mer enn fint nok til at jeg valgte å publisere det. I fjor sommer, tre år senere, fortalte hun hvor mye dette hadde betydd for henne, for selvbildet hennes og hvordan hun følte seg foran kamera. Noen hadde sett henne, og det gjorde en forskjell.
Jeg tror denne følelsen av å bli sett er så utrolig viktig for oss alle, og hvis jeg kan bidra til at bare en person ser seg selv i et litt mer positivt lys, da vet jeg at jeg gjør noe riktig.
Det merkes, gjennom hvordan du gjør ting på! Når begynte du med foto/cosplayfoto?

Jeg kjøpte mitt første kamera, en Canon EOS 550D vinteren 2010/2011 en gang, og før jeg begynte å ta bilder på conventions tok jeg for det meste konsert- og arrangementsbilder. Mitt første convention var Desucon 6 et halvt år senere og det var egentlig helt tilfeldig at jeg endte opp der. Ei venninne ringte meg samme dag, og inviterte meg ned, ba meg ta med kamera. Responsen på bildene i etterkant av arrangementet var så god at jeg bestemte meg for å dra på Torucon i september, og Coscon i oktober, og plutselig var jeg han fyren som tar bilder på conventions.

Har du noen tips til de som skal bli tatt bilde av – hva er lurt å tenke på?

Her kunne jeg sagt mye, veldig mye, men hvis vi snakker enkle portretter så er det å finne et sted med godt lys kanskje det viktigste. Conventions har som regel spotlights i taket og det blir det aldri fine bilder av. Ikke vær redd for å gå litt rundt for å finne gode steder å ta og bli tatt bilde av. Gjerne et sted der du slipper å ha en rotete bakgrunn.
Holdning har også utrolig mye å si for hvordan et bilde blir. Jeg har møtt mange som sier «ingen klarer å ta gode bilder av meg», men som blir kjempeoverrasket over hvor bra bildene blir når de bare retter seg opp litt. Så hvis du vil få gode bilder av deg selv er det viktig å være litt bevisst på hvordan du står. Rett deg i ryggen, stram magemusklene og trekk et godt pust inn. Det hjelper mer enn du tror.
Gode råd! Har du noen kostymer du har lyst til å ta bilder av, som du ikke har fått sett enda?

Både ja og nei. Jeg er mer opptatt av at bøkene jeg leser, og spillene jeg spiller, har gode karakterer enn at antrekkene deres gjør seg godt som cosplay. Jeg skulle veldig gjerne sett noen gjøre en gruppe av The Endless fra Neil Gaimans «The Sandman», det hadde vært skikkelig kult. Andre karakterer jeg har savnet er Minsc og Boo fra Baldurs Gate serien, The Nameless One fra Planescape: Torment og Spawn, men dette er nok serier og navn mange yngre cosplayere aldri har kommet over.

Vi takker for hans tid, og håper det blir mange flere år med bilder.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

