CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplayer 2014

3 kommentarer

Det er alltid vanskelig å velge hvem som skal utmerkes. Det er så mange som er så flinke, så gode forbilder og som kan og deler så mye. Det er faktisk en god del som spiller inn, blant annet hvem vi får forslag om. Denne gangen ble det noen av dem som har blitt foreslått oftest, og som jeg selv har stor respekt for.

I år falt valget av Årets cosplayer på en gruppe som er en god representant for cosplay, de bringer glede og viser at dette lett kan være en familieaktivitet, noe som kanskje kan overbevise noen andre der ute som tenker de er for gamle,for unge osv. Det er sikkert noen som synes at gruppe burde være egen pris, og kanskje det i fremtiden blir det det,men i år er det slik jeg har valgt. For å parafrasere Bring it on, en film jeg muligens har sett et par ganger for  mye, dette er ikke et cos-krati, dette er et cos-tatur.

Gratulerer som årets cosplayer(e) 2014, Fandomily! Fandomilycosplay2
Fotografer: Nils Katla Photography , Fredrik Vatne /Desucon og Robin Røde Rosberg.

Kallenavn: Fandomily cosplay

Består av; Wenke (Wee) Miriam (Miir) Markus (Matty) Jenny (JC)

Alder: 12 – 41 år

Bosted: Haugesund og Trondheim

Familieforhold: Wenke og Jenny er søstre. Miriam og Markus er barna til Wenke.
Hjemmeside: http://fandomily.wordpress.com
Facebook: https://www.facebook.com/fandomily?fref=ts
Instagram: http://instagram.com/fandomily_cosplay

Når ble dere interessert i cosplay og hvorfor?

Jenny: Det hele begynte med at jeg hadde en venninne som tenkte seg på Torucon. Kvelden i forveien bestemte jeg meg for å invitere meg med, for man skal jo prøve så mangt her i livet! Jeg blåste støvet av en gammel og lite brukt symaskin, og tråklet i vei. Det gikk opp for meg at jeg i grunn var ganske god til å sy, for resultatet ble veldig respektabelt til å være et hastearbeid på en kveld. Og så var det himla gøy også!

Jeg har alltid hatt interesse for science fiction og fantasy litteratur, senere også RPG/Action spill. Samtidig har jeg alltid hatt en veldig trang etter å være kreativ og skape ting. Cosplay ble en måte for meg å leve ut begge disse sidene, samtidig som det brått ble et familieprosjekt for oss. Ikke sant, Wenke?

Wenke: Ja, Jenny fikk oss med på det første arrangementet vårt (Desucon: Fantasy) ved å forsikre oss om at det var mange Doctor Who fans der, og at hun tilbød seg å sy jakka (11th Doctor) til Markus. Da hadde vi ingen god grunn til å la være. Vi kom godt ut av det, da; Markus fikk tredjeplass i cosplaykonkurransen og ble kjent som Little Eleven etter sin fremføring i finalen.

Jeg har i lang tid vært en stor fan av den klassiske fantasysjangeren, og visste om at det fantes folk som drev med cosplay. Men i 2012 ”oppdaget” jeg to ting: Doctor Who og et bilde på Facebook av lillesøsteren min (Jenny) utkledd i selvlaget kostyme på et Torucon. Kombinasjonen av at jeg var en nyfødt fangirl og at noen jeg kjente turte å cosplaye, tente en kreativ gressbrann hos meg, og det var knapt noen vei tilbake.

10372194_717891074962826_8358010053875948777_n
Wenke som Carmelita Fox steampunked. Foto: Nils Katla Photography

Har dere noen cosplay dere er mest fornøyd med fra året som gikk? Eller en spesiell ting?

Jenny: Jeg har vært ganske fornøyd med en spesiell del ved alle mine kostymer, men skal jeg velge ett cosplay så må det være Sesshomaru. Det er kostymet som jeg alt i alt har vært mest stolt av i år. Det var det mest tidkrevende kostymet så langt, med enorme mengder detaljarbeid. Alt er håndmalt, inkludert mønstrene på tekstilene.

Wenke: Jeg er bare glad jeg klarte å lande galskapen jeg begynte på med Bowser…! Jeg syns ikke den ble så verst til slutt. Ingen cosplay har gitt meg så mange brannblemmer, fortvilelse og hodebry. Tilfredsstillelsen var derfor enorm da jeg til slutt kunne stå på Spillexpo-scenen med ham.

Miriam: Jeg er spesielt fornøyd med kjolen til Rin som var den første jeg laget helt selv fra bunn av, inkludert å tegne kjolemønsteret.

10721007_10152330491366854_943089195_n
Jenny som Sesshomaru fra Inuyasha. Foto: Hanne Nordskag

Hva gjorde at dere valgte å bli en gruppe og ikke cosplaye hver for dere?

Jenny: Det var mitt forslag å starte som gruppe. Årsaken var vel den at det som gir meg mest glede ved å cosplaye er at det har ført meg mye nærmere Wenke og tantebarna mine. Vi så hverandre sjelden og vi hadde lite felles som kunne gjøre at vi holdt kontakten på tvers av halve Norge, men cosplay har knyttet oss sammen på en måte jeg ikke kunne sett for meg før vi begynte. Å ha en felles cosplaygruppe ble derfor helt naturlig.

Det var Miriam som kom opp med navnet Fandomily, en kombinasjon av ordene fandom og family10157318_710372345651913_1413576151_n
Miriam som Aang fra Avatar. Foto: Hanne Nordskag

Med denne gruppa ønsker vi å være ambassadører for norsk cosplay og fremme de individene som er med på å skape dette fantastiske miljøet. Vi kommer dessuten fra en familie som er scenevante og glad i å underholde andre. Hvis det er noe vi ønsker at Fandomily cosplay skal forbindes med, så er det disse to elementene: At vi sprer cosplayglede og fremmer norsk cosplaymiljø, samt at vi er underholdende og kan gi publikum både gåsehud og latter. skyrim1
Markus som Dovahkiin fra Skyrim. Foto/Edit: Fandomily cosplay

Noen cosplayere spesialiserer seg på èn ting, selv om de er jevnt gode på det meste. Har dere noen slike spesialiteter?

Jenny: Jeg har en jernvilje til å ville mestre alle områder, men innser vel at min styrke ligger i å sy klær og detaljarbeid (maling, brodering, utsmykninger). Jeg håper jeg skal få laget en del mer rustninger og våpen i 2015/2016.

Wenke: Jeg tror ikke jeg har bevisst spesialisert meg på noe. Jeg gjør det jeg synes ser gøy ut og som jeg føler passer for meg. I begynnelsen prøvde jeg i størst mulig grad å unngå krevende sømarbeid. Det var for eksempel derfor jeg var tidlig ute med å lage Weeping angel, for jeg ville heller male enn å sy. Men etter at jeg lyktes ganske bra med kjolen til Aurora (Miriam), overkom jeg den mentale sperren som sa at jeg ikke kunne sy.

10472867_772138189475328_7635485866078427614_n
Miriam som Aurora fra filmen Maleficent. Foto: Hanne Nordskag

Hva er det som får dere til å velge akkurat den karakteren eller akkurat det cosplayet?

Jenny: Jeg må føle noe for karakteren jeg skal cosplaye. Det første cosplayet jeg valgte var Sheik fra Zelda: Ocarina of time. Det var et selvfølgelig valg ettersom dette var det første spillet som virkelig gjorde inntrykk på meg og vekte min interesse for TV-spill. Siden den gang har jeg fortsatt å velge karakterer ut fra de som har gjort et inntrykk hos meg, og som jeg derfor ønsker å ”gi videre” til andre. Da jeg bestemte meg for å cosplaye Maleficent var det nettopp dette som drev meg – jeg synes filmen og karakteren var helt fantastisk rørende, og det ville jeg videreformidle.

I tillegg til å være en interessant karakter, bør kostymet også ha noen deler som krever at jeg må lære noe nytt. Jeg liker utfordringen i å mestre noe jeg aldri har gjort før. Jeg syns også underholdningsaspektet ved cosplay er veldig spennende å utforme. Det er sjelden jeg lager et kostyme uten at jeg ser for meg hvordan innslaget mitt i en cosplaykonkurranse skulle sett ut. Og har jeg ideer til et kult show så gjør det meg supermotivert for å fullføre kostymet.

10513318_749654811723666_860367096742865387_n
Wenke som River Song fra Doctor Who. Foto: Fandomily cosplay

Wenke: Når jeg cosplayer River Song er det fordi jeg bare DIGGER henne. Andre karakterer har jeg valgt fordi jeg føler de passer for meg i stil, alder eller personlighet (Jenny ler: Hvilken av disse har du felles med en Weeping angel? Stilen, alderen eller personligheten?) Men mest av alt liker jeg å cosplaye karakterer få andre har gjort.

10444564_701534966577041_8211549376420525163_n
Jenny som Maleficent fra filmen ved samme navn. Foto/edit: Danarki

Har dere noen con- eller cosplayopplevelser som har vært spesielt bra/rare/etc.?

Jenny: Å vinne Metrocon i år og kvalifisere til Nordisk mesterskap kom som et kjempesjokk. Jeg satt på Gardermoen og ventet på flyet mitt da jeg så den første gratulasjonen på facebook. Jeg ble så forskrekket at jeg ropte høyt som om mobilen min plutselig ble forvandlet til en slange i hendene mine. Heldigvis fikk jeg bare noen skjeve blikk og ble ikke nektet adgang til flyet etter det…

Wenke: Det var utrolig gøy å gå ute på Youngstorget under Desucon som Weeping angel når turistene stoppet meg gjentatte ganger for å ta bilde med meg! Og så var det den gangen jeg sa til kollegaene mine at jeg ville gå i River Song cosplay en hel dag på jobb, hvorpå 12 av kollegaene fulgte opp og kledde seg ut på jobb dagen etter de også.

10150599_711497115539436_4686795802292175559_n
Wenke som Weeping angel fra Doctor Who. Foto: Hanne Nordskag

Har dere noen tips og triks til folk som gjerne ønsker å begynne med cosplay? Hvor vil dere anbefale folk å begynne?

Om vi kan gi et råd til de som har lyst til å begynne med cosplay så er det følgende: Aldri tenk at du er for gammel, for stor, for bleik, for kort, for uerfaren eller for grønn til å cosplaye det du vil. Cosplay handler først og fremst om skaperglede, entusiasme, fellesskap og å ha det gøy. Ferdigheter og kunnskap kommer gjennom gjentatt prøving og feiling, og det finnes flere veier for å nå et mål.

Kom deg på et cosplayarrangement enten i kostyme eller sivil, og kjenn litt på stemningen. Vær åpen og interessert i å prate med nye folk, gjerne noen som går i kostymer du gjenkjenner eller som du syns er imponerende. Spør hvordan de har laget det, prat om hva de tenker om karakteren og kostymet – de aller fleste man møter på et cosplayarrangement vil mer enn gjerne fortelle og forklare, svare på spørsmål og inkludere deg i interessen sin. Det er et godt sted å begynne for den som er nysgjerrige på cosplay og vil få inspirasjon til å komme i gang.

mg_8011
Jenny som gijinka Ninetales fra Pokemon. Foto: Danarki

 Jenny: Jeg hadde hørt om cosplay en stund før jeg debuterte selv, men tenkte at det var for sent for meg. Jeg var for gammel til å holde på med sånt. Da venninna mi, som bare er året yngre enn meg, skulle på Torucon så tenkte jeg likevel skitt au. Jeg tror alle har godt av å tenke skitt au en gang iblant.

Det jeg oppdaget var at selv om jeg lå et par hakk over gjennomsnittsalderen på mitt første arrangement, så var det flere enn meg som hadde passert 25 år. I etterkant ble jeg nysgjerrig på om det fantes flere ”gamlinger”, så jeg opprettet gruppen ”Cosplayere 25+” på Facebook og inviterte de tre menneskene jeg visste hadde passert grensa. Det tok ikke lang tid før vi passerte 100 medlemmer. Gjennom denne gruppa har flere av oss knyttet vennskap på tvers av landet, og vi forsøker å møtes innimellom med strikketøyet og gebisskostene våre 😉

Wenke: Den gruppa har flere ganger gitt meg halmstrået som jeg kunne klamre meg til for ikke å gi opp et prosjekt når det føltes for krevende.

I dag finnes det en haug av håndbøker, veiledninger, videodemonstrasjoner og oppskrifter til hvordan man kan lage all verdens kostymedeler. Mye er produsert av cosplayere over hele verden og er tilgjengelig gratis for alle på nett. Ulike materialer for å lage kostymer av har også blitt stadig mer tilgjengelig og gunstig.

Jeg fant mye inspirasjon til å begynne hos andre norske cosplayere på deres facebooksider og blogger. Spesielt Christina Bårdsen (Chrix design) har vært en stor inspirasjon for meg helt fra starten av. Ikke bare fordi hun er en dyktig kostymemaker, men også fordi hun er vanvittig flink til å spre kunnskap og å vise hvordan man kan lage stort ved å begynne smått. Hennes måte å tenke om cosplay på har vært retningsgivende for hvordan jeg ønsker å drive cosplay. Det vil si å bidra til å drive norsk cosplay videre i en positiv retning gjennom åpenhet, inkludering og å inspirere andre.

10414597_717891471629453_688661809716985313_n
Jenny som Tifa Lockhart fra Final Fantasy: Advent Children. Her sammen med Katrine Johnsen (Cissi’s forge and cosplays) som Reno the Turk. Foto: Nils Katla Photography

Hvordan vil dere anbefale folk å gå frem for å danne en gruppe?

Jenny: Det er ikke verre enn at man finner noen man vil cosplaye med og danner en gruppe. Skal man ha en gruppe som varer er det selvfølgelig en fordel om man har en bindende relasjon med den eller disse personene, enten man er bestevenner, familie eller har cosplayet sammen en rekke ganger.

Jeg tror at vi hadde cosplayet sammen og samarbeidet like mye om vi ikke hadde startet Fandomily cosplay, men det at vi valgte å gjøre en gruppe ut av det har gitt oss enda et felles fokus og styrket fellesskapet oss imellom. Det er mye støtte, samarbeid og glede i å jobbe så tett med noen. Og så er det deilig hvis en person (les: Wenke) ikke er ferdig med et kostyme dagen før et con, og en annen (les: Jenny) kan stille opp og gjøre klar de siste detaljene =) Ofte sitter både jeg og Wenke med de siste delen av kostymene våre kvelden før et arrangement. Det er de mest overtrøtte, intime og festlige samtalene vi har i løpet av året.

Malle-1
Miriam som Aurora og Jenny som Maleficent. Foto: Nils Katla Photography. Edit: Fandomily cosplay

Har dere noen planer for cosplay i 2015?

Jenny: Jeg hadde flere planer, men så endte jeg opp med en plass i Nordic Cosplay Championship som har gjort at alle planene raste sammen. Jeg skal lage noe nytt til NCC så fokuset mitt kommer til å ligge der fremover.

Wenke: Jeg bare MÅ cosplaye Missy (Doctor who). I tillegg har jeg noen tanker om å lage Red fra Once upon a time og Jadis (White witch) fra Narnia.

Miriam: Noe av det jeg har lyst til er å gjøre en Mey Rin fra Kuroshitsuji eller Chibi Italy fra Hetalia. Det er flere ideer jeg har lyst til å gjøre, men jeg har ingen bestemte planer.

Markus: Jeg har ingen spesielle planer for neste år, men skal delta i et gruppecosplay på Desucon: Fantasy.

10353001_763838470305300_5830531947299629419_n
Verdens kuleste mamma? Wenke, Miriam og Markus i steampunk under innspillingen til HG Mockingjay parodi (Regi: Ida Vesterelv /Starbit cosplay)

1462959_10151955522806854_1979693445_n
Sibling cosplayers have the most fun.

Wenke som Weeping angel og Jenny som Rose Tyler fra Doctor Who. Foto: Hanne Nordskag

shaecospay
Jenny som Shae fra Game of Thrones. Foto: Fandomily cosplay

10552372_10152661554727069_2269556331294921901_n
Jenny som kvinnelig George RR Martin. Foto: Robin Røde Rosberg

Takk til alle som har foreslått årets cosplayer – og til vår sponsor Outland. Vi håper å se mer fra Fandomily i 2015, og kanskje det kommer flere familiegrupper? Spennende blir det uansett, vi gratulerer!

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

3 thoughts on “Årets cosplayer 2014

  1. Tilbaketråkk: Fandomily is cosplayer of the year 2014 | Fandomily cosplay

  2. Gratulerer så mye til alle fire!! Dere er fabelaktige!! 😀

    Likt av 1 person

  3. Tilbaketråkk: Nyheter #20 | CosplayNorway

Legg gjerne igjen en kommentar

