CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer november

Legg igjen en kommentar

  10547933_344452202386556_3068457881577434529_o
Fotograf: Lotta Sörensen

Navn/kallenavn: Peter Beta Sörensen (Obsessive Creative Disorder)
Alder: 26
Bosted/er fra: Sandefjord, men opprinnelig Gøteborg
Evt hjemmeside/kanal: www.facebook.com/OCDcreations

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Jeg kom egentlig inn i cosplay på en litt uvanlig måte. Har egentlig aldri vært en stor fan av å trekke oppmerksomhet til meg selv, men jeg er også dreven å bygge ting. Obsessive creative disorder er ikke bare et moro navn, det er en veldig bra beskrivelse av min relasjon til å skape ting. Så cosplay, det var ikke fordi jeg så gjerne ville cosplaye, det var fordi jeg kunne. Ideen var der og jeg kunne gjennomføre det. Altså, sier min OCD, har jeg ikke noe valg. Jeg må. Og så begynte jeg. Jeg var ikke på noen cons, så ingen anime, hadde ikke lest en manga, jeg visste ikke engang at det var cosplay jeg drev med. Det var først når jeg faktisk var ferdig (eh, ja, man blir aldri ferdig…) som jeg fant ut av det, og det var fordi andre så det. «Åh, driver du med cosplay?» «Nei,gjør jeg vel ikke! Eller, hva? Gjør jeg?» Også drev jeg med cosplay, helt plutselig, uten å ha forstått det selv. Og det er en veldig grei måte å få skaperlysten ut av kroppen. Det fyller fort opp alle oppbevaringsplasser, men prosjektene blir lange og fulle av alle de små problemer jeg så gjerne løser. Samtidig blir resultatet noe jeg faktisk kan bruke og kan vise frem for andre som er interessert i samme ting.

Også er det jo det med å gjøre noe kult. Følelsen av å gå frem over entrégulvet, 2.25 høy, 1.10 brei, et vandrende grønt fjell av panser og smilende som en idiot under hjelmen. Å se folk faktisk bare gape. Å skyve grensen for hva som er mulig foran seg, vise hva som er mulig og inspirere andre til å nå nye høyder.
Og så fort jeg er lei av å posere og klemme og kamerablitzer, og føler meg introvert igjen, så er det bare (bare og bare, jah…) å ta seg ut av kostyme og være anonymt, normalt menneske igjen.

Hva var ditt første cosplay?
Jeg hater å fortelle dette. Men ja. Dette er mitt første kostyme.
Lotta_Sörensen_10525396_10204422830638971_5919120799 39963242_o
En Salamander Space Marine fra Warhammer 40k. Jeg har spilt figurspillet veldig mye, og egentlig hater jeg Space Marines lidenskapelig. De får alle de tøffe reglerne, det beste utstyret, den største fleksibiliteten og er mer power-fantasy enn hele Avengers-teamet til sammen. Men når tanken kom at «En sånn ville være kult å bygge. Det burde jeg klare» når kreativiteten var på i full blomst, så var det intet annet valg enn å gjøre det. Også var det bare å gå til JULA, kjøpe alle deres Yoga-matter og smeltlim og begynne. Jeg hadde ikke engang en plan på hva jeg ville gjøre når det var ferdig. Jeg visste bare at jeg ville bygge.

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
Jeg går mer fra gode idéer jeg har og finner noe jeg liker som ideen passer til. Så når jeg tenker «Så kunne man gjøre det.» tenker en annen del av hjernen «Da må du gjøre det.» Også må jeg bare finne en applikasjon. Da jeg liker Warhammer veldig mye har mange tanker vært deromkring. Å bare sy klær føles dessverre litt for enkelt etter Space Marinen. Men det ville ta mindre plass, det må jeg si. Jeg har noen gode idéer som kreativiteten har lagt på den altfor raskt voksende prioritetslisten over ting jeg skal lage, som involverer mest klær og litt props, men da er det spesialdesign, crossovers eller genderbends. En viktig ting for meg er det jo det med å lage noe unikt, også. Groot elsket jeg, men det vil jo være mange Grootkostymer med Guardians of the Galaxy’s popularitet. Jeg er heller på den andre siden av populæritetsskalaen og med noe der ikke ser ut som noen annens. Noe innovativt som folk vil huske, som den som kjenner  igjen vil elske og fansen vil forgude. Også er idéene der er helt vanvittige. Helt. Vanvittige. Ja. Ekstra armer, ekstra bein, ingen bein, lange stylter, motoriserte tentakler, flyvende props, helautomatiske pingpongballkanoner, you name it. Problemet er jo at hjernen vet at det er umulig. Men kreativiteten skjønner bare ikke hva ‘umulig’ betyr og bygger det allikevel.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Aaaargh! Slemt spørsmål!
Jeg liker det som jeg ikke har laget ennå best. For i mitt hode er det ingen problemer, ingen kompromisser, ikke noe vedlikehold og ikke noe som går i stykker, ingen svette eller lange bilturer alene fordi kostymet tar opp all annen plass i bilen (true story). Og alt arbeide er foran meg, som en gigantisk skål av is. Jeg har ikke blitt lei av smaken ennå, og har ikke vondt i magen fordi jeg spiste for mye på en gang. Og jeg har ikke betalt ICA for all is eller båret den hjem fra butikken for å finne at halvdelen er smeltet. I mitt hode er det fremdeles perfekt. En glimrende visjon av håndverk, smeltlim og magi. Når jeg har bygget det vil det ha blitt virkelighet, med alle de begrensninger virkeligheten har på ting. Det vil bli vanskelig, tungt, feil, stygt og fort også slitt. Men det er jo den eneste måten jeg kan dele den visjonen med andre.

Men for å være litt snill mot CosplayNorway og dere, kjære lesere, så her er et kostyme jeg er veldig fornøyd med. En Techpriest Engineseer fra Warhammer 40k, den også. Forestill deg at fundamentalistiske katolske ingeniører bygger en verdensomspennende kirke og begynner å erstatte kroppsdeler med maskindeler.
DSC_0110s
Dette var også en fiks idé. «Hmm, man burde kunne bygge armer som rører seg slik» ble til «Åh, jeg skal bygge fungerende mekaniske armer man kan styre selv!» Og så var det bare Doc Oc og en Techpriest å velge mellom. Da Doc’s armer har litt for mange ledd ble det en Techpriest. Den har fire bevegelige armer som beveger seg i to eller tre ledd hver. Hvert ledd blir styrt av en bøyesensor som sitter langs fingrene mine. Så gjennom å bøye på fingrene så rører armene seg. Jeg måtte designe armene og strukturmekanikken, lære meg å programmere, å lodde, hvordan et servo fungerer, hvordan en symaskin fungerer og bygge i flere måneder før jeg faktisk kunne prøve om det virkelig fungerte.

Hvorfor er jeg så fornøyd? Fordi ingen har bygget noe sånt her før. (Tror jeg.) Og fordi det virker. Og fordi jeg kan gi folk klemmer med seks armer på en gang! Fordi folk ikke tror det er sant. Fordi jeg klarte å sy en kappe! Fordi det ser så bra ut! Fordi jeg tok en tanke, en visjon, og lagde den om til virkelighet!

Ser du skal være dommer på Desucon Cosplay og Japan; Hva kommer du til å vektlegge? Har du vært dommer for sånne ting før?
Heh, ja, litt inside info kan jeg vel by på. Jeg liker kjærlighet, entusiasme og innovasjon. Hvis jeg kan se din kjærlighet, entusiasme og evne til å realisere og representere vanskelige ting så vil du score høyt hos meg. Ambisjon og ferdigheter spiller også inn, da du trenger det for å realisere din visjon. Så du trenger ikke være en fotorealistisk kopi av et karakter, du trenger å ta en fiktiv person og gjøre den til virklighet! Equal parts Costume and Roleplay! 🙂 Men jeg må jo si det er første gang jeg dømmer i en cosplaykonkurranse. Jeg lar nok de andre to se på sømmer, da jeg er bedre på å evaluere props.

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Infrastruktur. Det er så viktig. Det er ikke bare å gjøre det man elsker, man må bygge det opp på en fungerende grunnmur så man har frokost i kjøleskapet, venner igjen etter prosjektet, og ikke glemmer å spise middag (igjen…) fordi man var opptatt med å bygge dampdrevne potetkanoner. For å kunne være riktig produktiv så kreves at det ikke er noen andre problemer som distraherer deg. Cosplay er dyrt og tar mye tid. Er det for dyrt, så enten finn en måte å tjene de penger du trenger eller hvordan du skal bygge på et budsjett. Men gjør det før du begynner. Løs problemene imens de er små, så vil du aldri ha store problem.

Også er det jo det med hva man elsker. Jeg elsker å bygge ting. Spiller mindre rolle hva det er, eller om publikum vil like det. Tenk på hvor mye arbeid du vil legge ned i det. Er det arbeidet eller resultatet som lokker? Vil andre dømme deg? Vil du være best, mest populær og kjappest?
Jeg finner det lettest å ta alle de spørsmålene og bare la dem være. Fordi, hva er Fame, Fortune & Facebook-likes egentlig? Gjør hva du vil. Spiller egentlig ikke så mye rolle hva det er du gjør, så lenge du faktisk gjør det. Livet er kort og det ville jo være synd å ikke gjøre noe du gjerne vil.

Og husk!
Hvis du vil bygge et slott, da må du elske å legge en sten på en annen.
Lotta_Sörensen_10446132_10204422917081132_6581196728 081526368_o
Takk til fotograf, Peter selv, og alle som fortsetter å sende inn forslag om månedens cosplayere. 

 

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

