CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer oktober – Ronja Slettås

Legg igjen en kommentar

kurumi1 ron3
Kurumi Tokisaki fra Date A Live.

Navn/kallenavn: Ronja Slettås/Rirukuo
Alder: 21 år
Bosted/er fra: Trondheim
Evt hjemmeside/kanal: https://www.facebook.com/Rirukuo

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
I 2008 spilte jeg og bestevenninnen “Bleach: Shattered Blade” på Wii for første gang, og vi elsket det! Noen dager senere får vi vite at spillet kommer fra en japansk tegnefilmserie, og dermed begynte vi å se Bleach med en gang! Jeg så nesten 200 episoder en uke da jeg var syk og hjemme fra skolen, og etter det var jeg helt hekta! Men når man søker opp forskjellige anime serier kommer det alltid opp bilder av folk i kostymer fra disse seriene. Jeg har alltid vært interessert i kostymer, utkledning og sminke, så jeg fortsatte å lese om denne snodige hobbyen og ble bare mer og mer interessert. På Halloween 2008 lagde jeg mitt første cosplay! Jeg fikk også høre om en butikk kalt Outland, og at i Mai var det noe som het Free Comic Book Day hvor folk kom for å vise seg fram i cosplay og møte likesinnede. Noen måneder senere hadde jeg lagd mitt andre cosplay! Nå, 5 år senere, har jeg lagd 34 cosplays, og jeg lærer noe nytt hver dag! CIMG1114

Hva var ditt første cosplay?
Mitt første cosplay var Grimmjow i hans released form, Pantera. Jeg hadde ett bilde av dette kostymet, men det forsvant da min gamle pc døde… Men dere går ikke akkurat glipp av noe stort xD Mitt neste cosplay var også fra Bleach, men denne gangen var det en av samme kjønn, Halibel. Dette var litt vanskeligere siden jeg sydde alt fra bunnen av, og jeg hadde aldri sydd før. Jeg dro på Free Comic Book Day stolt som en hane over mitt nye cosplay, og møtte faktisk en person som kjente meg igjen, og det var stort! Ihvertfall med tanke på at jeg hadde sprayfarget håret mitt gult (så godt jeg og mine venner klarte) og et kostyme lagd av gammelt sengetøy xD

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
Jeg kan ofte falle for et design og tenke at dette må jeg bare cosplaye! Og så spiller jeg spillet eller ser animen og finner ut at “nope, dette er ikke noe for meg”. Designet kan være så vakkert det bare vil, men om jeg ikke liker karakteren gir det meg ingen motivasjon til å jobbe med kostymet. Derfor vil jeg si at det er karakteren, personligheten og spillet/animen som er viktigst for meg når jeg skal velge et cosplay. Jeg faller veldig lett for tsundere og yandere karakterer, og selv om jeg kanskje ikke liker designet ved første øyekast så tiltrekkes jeg så utrolig mye av karakteren at designet blir helt nydelig uansett. Det er også utrolig mye lettere å være in character når man cosplayer en karakter man liker og kan relatere seg til!

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Dette er faktisk et veldig vanskelig spørsmål. Til dags dato har jeg enda ikke laget et kostyme jeg er 100% fornøyd med, og dette er utrolig irriterende, for innerst inne så vet jeg at det jeg har laget er bra nokk! De cosplayene jeg er mest fornøyd med Asuna Yuki (undinde ver.) fra Sword Art Online, Kurumi Tokisaki fra Date A Live eller Elsa (coronation ver.) fra Frozen. Jeg tror førsteplassen går til Elsa, på grunn av opplevelsene jeg hadde da jeg cosplayet henne i borgertoget på 17. Mai her i Trondheim. Det var så utrolig mange små gutter og jenter som smilte til meg, ville ta meg i hånden eller stoppet meg for å snakke. Flere trodde faktisk at jeg VAR Elsa, og det ga meg så utrolig mye inspirasjon og glede! Derfor vil jeg si at Elsa et favoritten!

IMG_9072smallelsa2small
Foto: ACE cosplay 

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Til de som ikke har turt å starte enda så vil jeg bare si at dere må ikke være redd! Ikke vær redd for hva andre kommer til å si om deg. Ikke vær redd for at du ikke er god nok, pen nok eller flink nok, for det er du! Heller ikke vær redd for å spørre andre cosplayere om tips, jeg står i alle fall til deres disposisjon om det er noe jeg kan hjelpe med, og det gjør mange andre også. Noe av det viktigste for nye cosplayere er å få kunnskap om hvordan man gjør ditt og datt, og da er andre cosplayere de beste å spørre! Sjekk også forum som cosplay.com, denne siden er helt uvurderlig. Søk opp tutorials på alt! Skal du glatte ut en parykk men ikke vet hvordan man gjør det? Søk det opp! Skal du sy et foldeskjørt for første gang? Søk det opp. Det er tutorials på nesten alt du kan tenke deg! Jeg er sikker på at jeg har bruk flere måneder av livet mitt bare på å lese eller se tutorials og gjøre research, og selv om det kanskje virker unyttig der og da, så får du garantert bruk for det senere. Vi starter en plass alle sammen, noen bruker et år på å lage sitt første cosplay og lærer på å prøve å feile på det ene perfekte kostyme, mens andre lager mange cosplays som kanskje ikke er helt topp til å begynne med, men blir bare bedre og bedre med tid. Finn ut hva som føles riktig for deg, og bare gjør det! sao2sao4
Asuna Yuki fra Sword art Online, med Mirakan og Ekame fra Mercas cosplay.

Vi takker som vanlig Outland for sponsing, fotografer for lån av bilder, og dere flotte folk som fortsetter å foreslå cosplayere så vi snart har dekket hele 2016. Dere er supre! God helg, alle sammen!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

