CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer mai – Ingrid Windsland

Legg igjen en kommentar

Takk til fotografene denne gang; Andreas Kinder, Maria Louise Try og Ingrid selv.

Tauriel Cosplay - Versjon 2

Navn/kallenavn: Ingrid Windsland/Ingridbeast
Alder: 31
Bosted/er fra: Oslo/Oslo
Evt hjemmeside/kanal: FacebookSide , Tumblr, og en syblogg.

Hvordan ble du først interessert i cosplay?
Jeg har alltid elsket å kle meg ut, helt siden jeg var liten, og så tidlig som i barnehagen fattet jeg en spesiell interesse for å kle meg ut som spesifikke karakterer. I motsetning til andre, sluttet jeg ikke å finne dette gøy etterhvert som jeg ble eldre. Jeg bare visste ikke at det jeg drev med het «Cosplay».

Kili

Hva var ditt første cosplay?
Rent teknisk sett var vel mitt første cosplay i barnehagen, da jeg fikk overbevist moren min til å hjelpe meg å lage et Fivel Musewitz-kostyme (fra American Tail) til barnehagens karneval, komplett med en genser jeg neste druknet i, store museører i papp og en skipperlue!

Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
For meg er det først og fremst viktigst at jeg har lyst til å cosplaye karakteren, men også at jeg føler at jeg kan gjøre en god cosplay og ha det gøy mens jeg gjør det. Jeg har dermed en tendens til å velge karakterer som har litt glimt i øyet og evne til å tøyse litt, fremfor dem som er gravalvorlige og veldig ordentlige av seg.

Tauriel Cosplay

Hva er den største utfordringen du har som cosplayer?
Å holde min indre perfeksjonist i sjakk! Jeg er en skikkelig perfeksjonist, og hater å inngå kompromiss med meg selv, og det kan ofte gjøre cosplay til en både dyr og svært tidkrevende hobby. Jeg blir for eksempel besatt av å finne det perfekte stoffet, eller lage de perfekte detaljene, bruke ekte lær osv. Også hater jeg parykker og trives best når jeg kan bruke mitt eget hår, så det har blitt en del farging og mishandling av håret mitt opp igjennom årene! (Jeg farget for eksempel håret mitt og klippet lugg midt oppi HobbitCon for å kunne gå fra en Tauriel-cosplay til Kili senere på kvelden.)

Tauriel Cosplay - Versjon 1

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Kili, desidert! Det er det kostymet jeg har brukt mest tid og resurser på, og som jeg trives veldig godt i. Det var i utgangspunktet laget til forloveden min for premieren på Desolation of Smaug, men så innså jeg før HobbitCon at det faktisk passet til meg, og nå har jeg blitt så glad i det at han aldri får det tilbake igjen!

Kili Cosplay

Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå, eller kommentarer til cosplaymiljøet generelt?
Alle starter et sted! Noen har masse erfaring med søm og design, eller andre nyttige håndtverk, and starter fra bunnen av og aner ikke hvordan man skifter nål på en symaskin. Det spiller ingen rolle, så lenge man synes det er gøy!

Ikke bli intimidert av at det er så mange fantastisk dyktige cosplayere der ute allerede, men fokuser istedet på å lære så mye som mulig, både gjennom prøving og feiling, og ting andre kan lære deg. La deg heller ikke holdes tilbake av kroppstypen din! Cosplay handler om å være kreativ og å ha det gøy, og det er ingen grunn til at man ikke kan lage en fantastisk cosplay selv om man er en litt annen kroppsbygning enn den karakteren man ønsker å cosplaye. Jeg synes det er mye viktigere at kostymet bærer preg av godt håndtverk og er sydd/laget slik at det sitter godt på personen som har det på, enn at personen inni kostymet har nøyaktig den samme kroppstypen som karakteren.

Noen bilder fra the making of Tauriel og Kili, som viser detaljene. Sjekk ut sybloggen hennes for langt fler detaljer!

H+Ñndlaget pynteb+Ñnd til Kili Kili Boots Tauriel Bracers

 

Takk til Ingrid, fotografene, og Outland som sponser oss med premiering av månedens cosplayer. Husk at du kan nominere noen, si gjerne hvorfor, nominer gjerne deg selv, bare send oss en melding!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

