CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer april – Robin ‘Røde’ Rosberg

Legg igjen en kommentar

bandit siting
Foto: http://jensaikidafoto.tumblr.com/

Takk til fotografene denne runden!

Navn/kallenavn: Robin «Røde» Rosberg
Alder: 22
Bosted/er fra: Bergen
Hjemmeside/kanalhttps://www.facebook.com/redgakucosplay

-Hvordan ble du først interessert i cosplay?

Heh, det kom som en overraskelse en dag når jeg hadde noen gode venner fra Bergen
på besøk. De snakket mye om et event som het Desucon. De forklarte det hele
kort og enkelt: kle deg ut, og ha det gøy. Jeg var ikke fullt så ivrig på å
kle meg ut og løpe rundt, men jeg ble nå med for moro skyld, for å se hva det
var, og dreide seg om. Ikke lenge etter så stod jeg nå der med mitt første
cosplay, som egentlig var utrolig flaks. Det viste seg nemlig at jeg lignet
på Black Mask fra Batman, noe jeg ikke visste noe om! Jeg fikk en flott svart maske av en venn, så jeg tok den på og gikk i mine helt vanlige klær på connet. Ikke lenge etter støtte man på noen ivrige jenter ved navn Rebekka og Lena som også cosplayet fra Batman. De hadde da sett meg som tydeligvis viste seg å være Black Mask. De dro meg bort til en gruppe hvor vi etter litt endte opp med å ta masse bilder å bare prate om alt mulig (som jeg ikke forstod mye av), deretter så googlet jeg denne karakteren de kalte «Black Mask». når jeg fant ut hvem det var, så prøvde jeg så godt jeg kunne å cosplaye ham. Det viste seg å fungere ganske fint, faktisk. Så det var vel der det hele startet for min del, har nok Lena og Rebekka å takke for at jeg er en cosplayer i dag. De viste meg hvor moro og sosialt det hele var, pluss at jeg fikk to utrolig gode venner som følge av det.

black mask round 1

Foto: Danarki

-Hva var ditt første cosplay?
vil si Black Mask, men den var ikke med vilje, så for min del var det nok Hisagi fra
serien Bleach. Grunnen til at jeg endte opp med Hisagi var fordi jeg ble kjent med Johan (Shookie) like etter mitt andre desucon, og vi ble utrolig gode venner etterhvert. Han spurte meg en dag om jeg ville bli med på east european comic con(EECC) i Romania, og ivirg som jeg var, sa ja med en gang! Da måtte jeg jo fikse meg noe jeg virkelig kunne cosplaye. Var ganske glad i Bleach og karakteren Hisagi, så da gjorde jeg mitt beste for å se ut som han når jeg reiste på mitt første utenlandske con med mitt første planlagte cosplay, noe som ble en suksess!

garu daniel 2
Foto: Daniel Lange

-Hva er viktig for deg når du velger et cosplay?
For meg er det vel om jeg har et fohold/relasjon til karakteren det viktigste. Det samtidig som at jeg må like personligheten til karakteren, at jeg passer karakteren utseendemessig er også en viktig del av mitt valg av cosplay. Trener også hardt så jeg kan cosplaye favorittene mine. Nå jobber jeg mot å bygge meg opp slik at jeg kan cosplaye Ryu Hayabusa fra Ninja Gaiden-serien, men frem til jeg når det målet, så har jeg mange andre cosplayplaner. Akkurat nå ønsker
jeg å gjøre Jack Skellington fra filmen The Nightmare Before Christmas. Det satser jeg på å få ferdig i april en gang. Så for meg er det personlighet, utseende og matchende fysikk/kroppsfasong som er det viktigste til valg av cosplay.

-Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv?
Er utrolig glad i Borderlands-cosplayet mitt (Psycho), men akkurat nå er det nok
Garu fra Pucca & Garu ettersom det er mitt aller første selvlagde cosplay, lagd fra scratch. Det er også mitt første forsøk med å jobbe med tekstil, sying o.l. i det hele tatt. noe jeg ikke akkurat kan skryte av.. men alt til sin tid! Lærer litt og litt som tiden går. Lager man mer og mer selv, jo mer lærer man. Så har jeg også noen utrolig gode venner som hjelper meg der jeg måtte trenge hjelp. Uten dem hadde jeg nok ikke kommet like langt i dag. Så ja, folk må ikke være redd for å spørre om hjelp av venner og familie. ingen kan alt, men vi kan plukke opp ganske mye på veien. 😉

robin psycho m+Ñnedens cospalyer
Foto: Csanadi Zoltan

-Har du noen råd til nye cosplayere, eller folk som ikke har turt ennå?
Grip dagen og ta sjansen! Det er så utrolig mye å se og oppleve, det er innmari sosialt, det er så utrolig mange fantastiske mennesker å treffe på. Noen av de kan til og med ende opp med å bli blant dine beste venner… jeg var iallefall så heldig å treffe på 3 personer som i dag er blant de aller viktigste personene i livet mitt. Vi deler til og med leilighet sammen!  Og om det er noe som iallefall gjør con-opplevelsene enda mer fantastisk, så er det når du har med deg venner eller
møter gamle venner på (og etter) connet. Om du er en av de litt eldre, så er det veldig nice å samle folket for å avslutte en convention med tur til byen.

1557407_665369590173338_711828312_o
Gustav, Mona og Robin i Romania.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

