CosplayNorway

Cosplay til folket!

Historien om Space Marine Power Armour

Legg igjen en kommentar

Dette gjesteinnlegget er skrevet av Peter Beta Sørensen, redigert og fornorsket av Marielle. Tusen takk, Peter!

Space Marine Power Armour

They shall be my finest warriors, these men who give of themselves to me. Like clay I shall mould them, and in the furnace of war forge them. They will be of iron will and steely muscle. In great armour shall I clad them and with the mightiest guns will they be armed. They will be untouched by plague or disease, no sickness will blight them. They will have tactics, strategies and machines so that no foe can best them in battle. They are my bulwark against the Terror. They are the Defenders of Humanity. They are my Space Marines and they shall know no fear.

  • The God-Emperor of Mankind on the Creation of the Space Marines.

squad02-bg
Jeg har lenge vært fan av Warhammer Fantasy og 40 000,spilt og samlet figurer i sikkert 10 år nå. Jeg har sikkert over 1000 håndmalte figurer i ulike størrelser og farger. Så en dag slo det meg. Jeg skal bygge meg en Space Marine armour. Cosplaye Space Marine. Da visste jeg ikke så mye om cosplay, bare at jeg skulle bygge noe kjempesvært. Så jeg begynte med et våpen. Naturligvis ble det ikke bare en prop, men den kunne skyte ping-pong baller også. Når kreativiteten og ambisjonen er litt for sterke, så skjer sånne ting. Jeg kan ikke hjelpe for det…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men derfra gikk det bare utover. Det var ikke lenge før jeg fant meg selv under en haug av treningsmatter, smeltelim og akrylmasse. Og ting tok form. Først var det hjelmen. Jeg hadde funnet fire treningsmatter i en container jeg gikk forbi og da de ikke var altfor skadde tok jeg dem med hjem. For å få proporsjonene brukte jeg en 3D-modell fra PC spillet Space Marine og skar alle biter ut av matten.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg sa til meg selv, ”Jeg kan ha den på veggen. Jeg kan slutte når jeg vil.” Men det var umulig å stoppe.

Prosjektet overtok meg og jeg var, som den kreative misbruker jeg er, fast.

En Space Marine er normalt 2.50 høy, en supersoldat kledd i det hardeste panseret, en ustoppelig, dødbringende krigsmaskin. Selv er jeg 1.90 og samme kroppsbygning som en stumtjener. Hvordan ville jeg klare den overgangen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hvordan skal jeg fylle disse skoene?

Jeg innså også at det kom til å bli et problem at den var for vanskelig til å prøve alene. For å kunne gjøre justeringer måtte jeg ha noen til å kle på meg, men da kunne jeg jo ikke se hvordan ting fungerte…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Feeling lucky, punk?

Jeg hadde også høydeproblemet. Armlengde kunne jeg ikke gjøre så mye med, jeg vil gjerne bruke mine egne hender, ellers kunne jag ha brukt proteser. Eller operert meg, men det var det ikke plass til i studentbudsjettet..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hmm, disse buksene føles litt store…

Bena kunne jeg ihvertfall løse med 30cm isopor i de store skoene. Det ble plutselig veldig vanskelig å gå gjennom dører og på steder som nå plutselig var trange for mine halvmeterføtter. Og formen på delene kunne jeg få til, men hvordan skal alt henge sammen og bevege seg sånn som jeg vil? Mye måtte prøves, demontert, omgjøres og prøves igjen. Men etter noen måneder kunne jeg en dag for første gang faktisk prøve alt sammen på en gang.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var varmt, tungt, vanskelig og utmattende å røre seg i. Men følelsen da jeg så dette bildet er ubeskrivelig.

For å gjøre illusjonen av gigantisk kamppanser mer realistisk kjøpte jeg en Mega Stomp Panic fra thinkgeek.com. Det er en duppedings som lager lyd når man beveger seg. Zombie, ridder, cowboy eller f.eks. gigantisk robot. Med litt kreativ lodding og en ekstern høyttalere hadde jeg plutselig også lydeffekt syncet til bevegelsene i drakta!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og så er det jo detaljene. På en 28mm figur er det så mange detaljer man godt kan få med, men når man har en 2500mm figur er det så mange flere! Lysende øyne, vifter for luftsirkulasjon, lyd, kappe, belte, generatoren på ryggen, dekorasjon og chaptertilhørighet. Og alt trengte sparkel og grunnarbeid og jeg trengte å flytte til Norge av alle steder!

Men en dag, da sto han der. Jeg bygde et stativ til drakten, fordi den tar altfor mye plass når den ikke er montert, og det var knapt den fikk plass mellom tak og gulv.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den natta sov jeg på badet.

Og så var det bare å begynne med malingen. Nå var den så svær og hadde så mange deler at man måtte dele den opp i omganger for å ha plass til å arbeide. Den fylte hele hybelen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sofa, bord, gulv og hele sjefens bil. Der er ingen god måte å frakte Power Armour på, hvis man ikke har det på. Og da vil du ikke komme lengre enn den første trappen du møter. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men på en eller annen tidspunkt ble den faktisk klar. Og i tide. Så med en fører og en søster dro vi til slutt avsted mot Sci-fi-messen i Stockholm. Hvert hump i veien var som en kniv i hjertet. Hvert lyd fra baksetet var mitt barn som døde. Men vi kom frem relativt intakt. Ihvertfall drakten.

Og så var det jo det med hvordan man får det på…
DSC_0186

Det tar noen minutter før alle deler er på (korrekt) plass, og så skal man få på de store romunderbuksene, ta på de kjempesvære beina, få torsoen over hodet og begge skuldrer med armer kroket på. Også hjelmen. Men etterpå er det bare å gjøre…
DSC_0202
Du-du-du-du-dun-du-du-dudu-dun-dun-dun

…entré.

DSC_0539

Stats

Høyde: 2.25m

Bredde: 1.10m

Vekt: 20-25 kg

Påkledningstid: ca 8 min

Skremmebonus: +12

Agilitybonus: -10

Byggetid: Bolter 1 måned, Armour 5 måned, Power Sword 3 uker

Kostnad: ca 6000 NOK

Våpen: Goodwyn pattern bolter, Power sword, Thunder hammer

Foam crafting

Pepakura-foam-sparkel-male

Hvordan bygger man da av treningsmatter? Her er hvordan jeg gjorde det!

Først, finn en god CADmodell eller bygg din egen hvis du har design du gjerne vil bygge selv.

Pepakura er egentlig en papirmetode, for å skape 3D-objekter af papir.

Storm trooper helmet
Hva Pepakura bygger på er at alle former kan bygges sammen gjennom å ta papirformer og sette dem sammen. Pepakura viewer eller Pepakura designer kan ta en 3D-modell og flate den ut til noe  som kan printes ut. Malen kan deretter føres over på treningsmatte.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når alle kanter limes sammen igjen får man (forhåpentligvis) en 3D-form som er den samme som den på pcen. Men man må tenke seg godt om før man begynner å skjære, for det er ingen bruksanvisning eller legomodell.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mange deler som passer sammen som 3D-overflater gjør det ikke som skum eller kartong.

Detaljer og former kan justeres når basisformen er sammensatt og skarver kan spakles med akrylmasse eller lignende.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så er det bare å male din nye tingest! Jeg brukte Lady Vegg 10, fordi den er vannbasert og ikke blir termoplastisk, så den kleber ikke sammen med andre malte overflater.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå kan du endelig ta selfies med stil!

Vil du se mer? Følg Obsessive Creative Disorder på facebook!

www.facebook.com/OCDcreations

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

