CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplayer 2013 -Karin Olava Pettersen

1 kommentar

      _MG_2301

Navn / Kallenavn: Karin Olava Pettersen / Karin Olava
Alder: 26
Bosted: Oslo
Hjemmeside: www.facebook.com/karinolavaeffects
Twitter: @karinolava
Instagram: @karinolava

– Gratulerer med å bli valgt som årets cosplayer! Du har utmerket deg i cosplaymiljøet, men kanskje ikke alltid har gjort så mye ut av deg, og vi vil gjerne gi deg litt ekstra heder og ære.

Dette var veldig uforventet, men utrolig hyggelig! Tusen takk!

– Når ble du interessert i cosplay, og hvorfor?

Kommer vel fra av å ha hatt stor interesse av å skape ting fra jeg var liten. Begge mine foreldre er håndverkere, så jeg har vokst opp meg verktøy og maling – som nok bidro til at jeg startet med å lage kostymer og deretter cosplay.
Første cosplayet jeg lagde var en anime karakter i 2007, men det var ikke før et par år senere da jeg traff 501st Legion at jeg virkelig ble interessert i kostymer og cosplay. Første skikkelig cosplayet var Darth Talon i 2010, og året etter ble det Stormtrooper.

IMG_2854

– Har hørt at du er med i Nordic Garrison, fortell gjerne litt om det, og hva dere driver med? Stormtooper Aiwei Su og Karin Olava. Photo - Even Ellingsen
Aiwei Su og Karin Olava. Foto: Even Ellingsen

Det stemmer det. Jeg trooper som en Stormtrooper og Juno Eclipse i 501st Legion, Nordic Garrison. 501st er en veldedig organisasjon som legger vekt på å samle inn penger til god saker som hjelper spesielt barn ved å kle oss opp i Star Wars kostymer.
I 501st er det høyt fokus på nøyaktighet for å oppnå en så stor likhet som til filmene. Noe som nok at gjort at jeg er veldig detalj fokusert i cosplayene mine.

– Hvilke materialer foretrekker du å bruke, og hvor får du tak i disse?

Jeg er veldig glad i å bruke holdbare materialer. Dvs, jeg liker å bygge kostymene mine til å holde gjennom mye opp og nedpakkning, forkjellige events og messer. Dette henger vel igjen fra å være med i NG. Men det gjør jo ofte at kostymene mine blir litt dyre, så det blir kanskje ikke så mange kostymer på et år.  Liker også å bruke tunge stoffer med mye tekstur.

Akkurat nå liker jeg veldig godt å arbeide med worbla (kanskje ikke overraskende da mange cosplayere bruker dette) til å lage armor. Og er nok noe jeg kommer til å bruke en del på mitt neste kostyme.

Worbla bestiller jeg fra England eller Tyskland, mens det aller meste ellers finner jeg hos Biltema, Maxbo eller Clas Ohlson.

– Hva er det som får deg til å velge akkurat den karakteren eller velge akkurat det cosplayet?

Oi, det kan være så mangt. Noen ganger kan det være historien basert rundt karakteren. Andre ganger er kan det være noen quotes som gir meg driven til å lage akkurat det kostymet. Men generelt tiltrekkes jeg av mer badass og “renegade” karakterer.
Jeg vil si det er en kombinasjon av 40% personlighet og forkjærlighet for spillet/filmen/serien, og 60% hvor mye jeg er forelsket i designet.

Harley 2012. Photo - Sara Boncza-Odzowska

– Fortell litt om din beste con-opplevelse.

Det må vel være å bli invitert samme med Chrix Design (Christina Erring Bårdsen) til Gamex i Stockholm nå i høst av EA/Bioware til å promotere Dragon Age Inquisition som kommer vår/vinter 2014. Det ble vist pre alfa photage fra spillet og vi hadde en signing session i EA sin booth med meg som The Inquisitor og Chrix som Morrigan.
Både jeg og Chrix er stor fan av Bioware sine titler, så dette var helt sinnsykt gøy!

Og ikke con relatert.. intervjuet om Destiny Hunteren min på Bungie.net. Utrolig å bli kontaktet av de ang en community focus artikkel.

Gamex 2013, signing with Bioware-EA - KO.FX-ChrixDragon Age Inquisition med Chrix Design

– Har du noen tips og triks til folk som gjerne ønsker å begynne med cosplay?

Vel, jeg kan jo si litt om hvordan jeg går frem. Skaff deg mange og gode referanser. Selv liker jeg å ta notater og skissere for å få en bedre grunnlag for hvordan jeg skal gå frem med de forskjellige delene. Ofte kan det være en god ide å starte den delen av kostymet som fikk deg til å ville lage den karakteren. For eks med Shep lagde jeg først chest delen med N7 logoen, det gav meg litt ekstra driv til å lage resten.
Og ikke vær redd for å ikke få til noe. Se på tutorials, prøv deg frem med materialer og finn ut hva du synes er gøy å jobbe med. For cosplay skal først og fremst være gøy!

IMG_2690

IMG_3720 (1)
Makeup/applikations/foto: Karin Olava, modell: Sara Boncza-Ozdowska

 – Har du noen spesielle planer for cosplay i år?

Jeg la nettopp inn en bestilling på en god del worbla, så en armored karakter står vel som neste på lista. Men hvilken er jeg litt usikker på enda. Det blir nok lagt frem en liten liste når jeg har fastsatt noe. Utenom det, blir det nok å oppgradere Commander Shepard og The Inquisitor utover våren 🙂

koyimateil03

Takk til Karin Olava, fotografene for lån av bilder, og Outland som sponser en liten oppmerksomhet.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

One thought on “Årets cosplayer 2013 -Karin Olava Pettersen

  1. Du er utrolig flink Karin! Så moro 🙂

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

