CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer Januar

Legg igjen en kommentar

Red Hood

Navn: Chris André
Nick: Archer
Alder: 26, om dette blir lagt ut etter 19 januar så 27 😛
Bosted: Kvelde, Larvik
Kanal: http://lonelyriku.deviantart.com/ og http://www.facebook.com/Archerscosplay

Når begynte du å cosplaye?
I løpet av 2008 en gang.

Zombie1404711_10201751387259630_354724713_o


Hvordan begynte du/ble du interessert i cosplay?
Interessen min stammer nok fra min interesse for teater og skuespill. Har holdt med med amatørteater i snart 17 år og gjennom det så møtte jeg Martine Tufte, som sa at jeg bør sjekke ut Desucon som var i Oslo. Jeg hadde hørt om cosplay og sånn, men aldri vært i noe miljø som har holdt på med det. Så derfra blei jeg med til Desucon i mitt første cosplay, syns det var veldig interessant, ikke helt overbevist, men hadde det gøy. Så blei jeg invitert til å være med til Uppcon i Uppsala i Sverige og være med en stor cosplay gruppe der. Og etter det så skjøt interessen i været.The Crow

Hva var ditt første cosplay?
Mitt første cosplay var Riku fra Kingdom Hearts 2.

Riku

Hvilke cosplay har du gjort – og hvilken er du mest fornøyd med?

Ash Williams
Oj, ja kan vel bare starte å lage en liste da:
Riku fra Kingdom Hearts 2
Kefka fra Final Fantasy 6
Pshyco fra Borderlands 2
Mikage fra 07 Ghost
Masakaki fra The Money of Soul and Possibility Control
Cloud fra Final Fantasy 7 Advent Children
Red Hood fra Batman
The Crow fra The crow
Ash Williams fra Evild Dead
Hibiki fra Devil Survivor 2 the animation
Shiki fra Togainu No Chi
Jelall fra Fairy Tail
Ichigo fra Bleach
Van fra GunXSword
Kaito fra Vocaloid
Diverse Zombier og jeg har en egen Steampunk-karakter ved navn Nathanial Crawford.IMG_9231IMG_9302Nathanial Crawford

De kostymene jeg er mest fornøyd med må i grunn være enten Pshyco kostymet mitt eller Kefka.
Kefka brukte vi mye tid på å komme på hvordan vi skulle lage de forskjellige tingene. Og jeg var veldig nøye på at denne skal bli så nøyaktig som mulig. Uten tvil en av mine favoritt kostymer.

kefka_will_show_you_true_power_and_chaosIMG_20131110_130310

Psycho
Har du noe favorittfandom?
Ikke egentlig. Jeg er litt overalt. Men skal jo si at jeg har store interesser innenfor Zelda verdenen. Den har alltid fascinert meg. Og har en god samling med effekter,og jeg ser mye anime med blant annet One Piece og Fullmetal Alchemist på toppen. Men er i grunn veldig allround 😛

Hvordan går du frem når du velger en figur?
Veldig godt spørmål i grunn. Et kriterium er at jeg skal ha sett/spilt det som den kommer fra. Ofte velger jeg karakterer som kan minne litt om min egen personlighet, en jeg vil like å bruke å gå rundt med.

Har du noen drømmecosplay?
Alt for mange, men det har vi jo alle. Har 4 på min toppliste:
Big Sister fra Bioshock 2
Tron Riku fra Kingdom Hearts Dream Drop Distance
Jack Skellington fra Nightmare Before Christmas
Legion fra Mass Effect

Hva er den største utfordringen med cosplay?
Det må nok være det å finne de rette materialene eller teknikkene for å få ting til å se riktig ut. Jeg har en tendens til å bli litt pirkete, så blitt litt mye jobb noen ganger. Sy-delen er heller ikke noe som jeg har veldig greie på, skal lære meg nå, og prøve å sy litt. Så det er jo en utfordring.Shiki

Hva er ditt neste cosplay?
Der har jeg 3:
Jean fra Attack on Titan med complett 3D Manuvering Gear
Hououin Kyouma fra Steins Gate
Shinya Kōgami fra Psycho-Pass

Har du noen andre hobbyer som er nyttig i forbindelse med cosplay?
Det må være skuespillerhobbyen min det da.
Har holdt på med det snart i 17 år, så har litt teken på det å spille en karakter.
Spiller og ser mye anime også, så for research sin del så er jo dette veldig nyttig 😛

Ichigo

Hvilke con har du vært på, er det noe forskjell i stemningen, har du et favorittcon?
Det har blitt en del con over årene, gjennomsnittlig så er jeg på 5-8 con i året.
De vanlige hvert år er:
Banzaicon i Larvik
Desucon i Oslo
ConFusion i Gøteborg
Närcon i Linkoping
Alcon i leicester
Metrocon i Stavanger
Uppcon i Uppsala (Desverre så har disse sluttet nå)
Kitacon i Birmingham

Det er i grunn veldig forskjellig fra con til con, siden de er plassert over forskjellig tider av året, og det er variert hvem som er der.
Så hvert con har sin egen stemning. Har to favorittcon, Närcon som er mitt sommer con i Sverige og Alcon som er mitt Høst con i England.

Hva syns du ellers om cosplaymiljøet i Norge, på godt og vondt?
Helhetlig så er det veldig godt i Norge. Folk er veldig aksepterende og er veldig villig til å hjelpe til der det trengs. Og nye mennesker vil alltid være velkommen inn, folk smiler, er glade og har det gøy.Du vil alltid få ulemper med masse folk på et sted. Men det er derfor vi har høyt fokus på at » Cosplay is Not consent» – og at folk må vite at selv om man er i kostyme så betyr ikke det at man er et åpent marked. Men fortsatt et menneske som ønsker respekt!

Bilder tatt av
Dan Michael Løvdahl https://www.facebook.com/danarki.net
Erica Skog https://www.facebook.com/Mimixum
Hanne Nordskag https://www.facebook.com/ookamicos
Herman Koch
Pål Andersen

Masakaki 1 Masakaki

Da takker vi Outland som sender en oppmerksomhet i posten, og fotografene som har gitt oss lov til å låne bildene, og ikke minst til Chris for tiden hans. Husk at om du vil foreslå månedens cosplayer, er det bare ta kontakt!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

