CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer desember: Rebekka Walle

Legg igjen en kommentar

Navn/nick: Rebekka Walle/RebbKatt
Alder: 17
Bosted: Moss
Blogg/hjemmeside/kanal: www.facebook.com/rebbkatt
Når begynte du å cosplaye? Hvordan begynte du/ble du interessert i cosplay? 
Jeg begynte å cosplaye sommeren 2012, på Desucon 7. Jeg har elsket spill og tegneserier siden jeg var ganske liten, mye på grunn av min eldre bror, så jeg har mye å takke ham for! Etterhvert som jeg fikk egne spillkonsoller og begynte å spille mer på egenhånd og sånt ble jeg forelsket i spill/film/tegneseriekulturen og tilbrakte mesteparten av tiden min klistret til skjermen. På nett fant jeg bilder av folk som hadde kledd seg ut som spillkarakterer og liknende og lurte på hva dette var! Jeg synes konseptet «cosplay» virket kjempekult og ville prøve det selv! En venninne av meg hadde også fortalt meg om noe som het «Desucon» inne i Oslo, som jeg visstnok MÅTTE være med henne på, selv om jeg var ganske nervøs for det. Så jeg skulle egentlig dratt på Desucon 6, men da var jeg for syk og nervøs til å dra. Heldigvis fikk jeg dratt året etter!
Å dra på Desucon 7 er noe av det beste jeg har gjort!
Hva var ditt første cosplay? 
Mitt første cosplay var et design jeg selv hadde laget av Catwoman fra Batman på Desucon 7. Jeg hadde sydd hele drakten selv, med litt hjelp fra moren min, og var veeeeldig spent og temmelig nervøs for å vise den frem!
Jeg hadde også laget en pisk av en avkappet håv og en lang remse med svart latex som jeg hadde flettet rundt den. Første dagen av Desucon hadde jeg ingenting på hodet, men jeg hadde klippet håret mitt kort og farget det mørkt så jeg tenkte jeg kanskje kunne likne litt på henne allikevel. Senere lagde jeg en maske og kjøpte goggles for å fullføre kostymet.
Foto: Nils Katla Photography
Hvilke cosplay har du gjort – og hvilken er du mest fornøyd med? 
Catwoman, 2012
603470_10151952796440333_1566806088_n

 Foto: Sara Boncza-Ozdowska

 
 Black Widow, Desucon; Cosplay, 2012
 
400648_337599293028725_853898134_n

 Foto: Nils Katla Photography

 
Poison Ivy, 2013 (Arkham Asylum and Steampunk-inspired)
904183_10151632218702806_1541623018_o
Foto: Danarki
1273532_662855417065796_1163955477_o
Foto: Nils Katla Photography
 
Red Card Katarina, 2013
944172_10151664594142069_139087271_n
Foto: Robin Rosberg
Demon fra The Mortal Instruments; City of Bones i anledning filmens premiere, 2013
579041_10153161649340594_720254792_n
Foto: Daniel Lange
Neko fra anime’en «K» 
De aller siste er «Female Borderlands Psycho» fra Borerlands og Dark Nurse fra Silent Hill på Spill Expo 2013
736194_416839101771410_1606040388_o
Foto: Nils Katla Photography og Tom-Arne Paulsen
Å velge hvilket av cosplayene mine jeg liker best eller er mest fornøyd med føles nesten litt som å velge ett favorittbarn i en søskenflokk. Jeg har lagt mye tid og arbeid i dem, noen mer enn andre, og jeg synes alle har vært morsomme å leve seg inn i, og jeg har lært mye av å lage dem.
Når det kommer til det utseende-messige liker jeg «Steampunk Ivy» cosplayet best, mye på grunn av all tiden jeg har brukt på å utvikle det, men Dark Nurse var morsomst å leve seg inn i fordi jeg kunne skremme folk! (Mohaha!) …Selv om jeg også har hatt mye moro med Catwoman, som mitt første cosplay. Det var cosplayet som fikk meg inn i det herlige miljøet som jeg nå føler meg som et stolt medlem av, cosplay-miljøet. Så… om jeg MÅ velge ett cosplay blir det nok Catwoman. 🙂
Har du noe favorittfandom?
Tjaaaa, det er nok ingen spesiell fandom jeg er spesielt del av selv om jeg er en fan av mange forskjellige ting!
Supernatural fandomen er alltid morsom, og jeg er en dedikert fan av LOTR og The Hobbit, men utenom det er jeg en mer inadvendt fan av mye annet. Jeg ELSKER også Bioware sine spillserier «Mass Effect» og «Dragon Age». Andre spill jeg liker er Super Smash Bros spillene (all the good memories!), Skyrim, Mirrors Edge, Heavy Rain og sånne spill. Det går mest i 1-player RPGs og sånt til vanlig utenom at jeg spiller litt League of Legends.
Så er det jo også tegneserier, og jeg mener jeg kan anse meg som en stolt Batman fan! Jeg liker både DC og Marvel, men det jeg kan mest om er nok Batman! Så selv om jeg ikke har noen konkret favorittfandom eller tar mye del i fandoms så er jeg en entusiastisk fan av mange ting! 🙂
 
Hvordan går du frem når du velger en chara? 
Jeg velger mine charas fra serier/spill/tegneserier/etc som jeg liker og som jeg gjerne blir kjent med og fascinert av en spesiell karakter fra. Jeg får lyst til å hedre den serien/spillet/comic’en eller kanskje bare karakteren i seg selv ved å bringe det til liv og ha det gøy med å rekreere det håndtverks- og designmessig. Å cosplaye er for meg å hedre det jeg liker, så jeg prøver alltid å gjøre det så godt jeg kan, innlevelsesmessig og estetisk.
 
Har du noe drømmecosplay? 
Hmm… Det er ett cosplay jeg drømmer om å gjøre og som jeg har bestemt meg for å prøve å få til, det er Samara fra Mass Effect 2/3. Jeg er veldig fascinert av hennes karakter, utseende og bakgrunnshistorie og jeg håper jeg en dag kan få til å cosplayet henne! 🙂 Jeg har også lenge drømt om å cosplaye FemShep og enten Hawke fra Dragon Age 2 eller Morrigan fra Dragon Age; Origins/Inquisition.
Vi får se hva fremtiden bringer! 😀
 
Hva er den største utfordringen med cosplay?
Å bruke tiden riktig! Jeg tror mange andre cosplayere kan si seg enig i at cosplay er tidkrevende og det er fort gjort å ende opp med å måtte fullføre alt på en kveld eller to rett før connet! Flere av mine cosplays er «last-minute projects» som jeg har måttet «slenge sammen» på veldig kort tid, enten fordi jeg ikke har brukt tiden godt tidligere eller fordi jeg PLUTSELIG bestemmer meg for å lage ett nytt kostyme! Det er jo moro det, å bare kunne kaste seg over ett prosjekt og fordype seg i det, men det hadde nok vært lurt å venne seg til å jobbe litt mer strukturert over tid, selv om det bare er en hobby.
 
Hva er ditt neste cosplay?
Mitt neste cosplay er til premieren av «The Hobbit; Desolation of Smaug». Jeg skal være Tauriel sammen med venninnen min Ronja Lakso som skal være dvergen Kili! xD Gleder meg allerede!
Jeg sikter på å ha 3 (om ikke det plutselig blir flere) nye cosplays ferdige til Banzaicon/Desucon Fantasy våren 2014! Mer info om kommende cosplays har jeg på Facebook siden min. 🙂
 
Har du noen andre hobbyer som er nyttige i forbindelse med cosplay?
Jeg driver med mye kunstnerisk, kreativt arbeid ettersom jeg går VG2 studiespesiakisering med formgiving, og det har jo ett par fordeler når det kommer til Cosplay, i tillegg til at jeg har Scenografi og Kostyme som valgfag! Jeg har også holdt mye på med musikk og teater som jeg håper på å få nytte av i sketcher og sånt i fremtiden! 🙂
Jeg er også veldig fascinert av parkour og sånt. Vennene mine har blandt annet kalt meg «ekornet» fordi jeg er veldig rastløs, hopper og klatrer mye rundt og generelt kan være veldig energisk, og det har faktisk resultert i ett par kule bilder her og der!
 
Hvilke con har du vært på, er det noe forskjell i stemningen, har du et favorittcon?
Jeg har vært på Desucon 7, Desucon:Cosplay, Banzaicon 4, Desucon: Fantasy og Desucon 8 (og SpillExpo, selv om det kanskje ikke gjelds?) og synes alle var bra, selv om noen var litt bedre enn andre. Kvaliteten på et con, etter min mening, kommer veldig ann på hvem du er sammen med og hva som skjer. Banzaicon var for meg den beste opplevelsen, men jeg må nok dra på noen flere cons før jeg får meg ett favorittcon! 🙂
 
Hva synes du ellers om cosplaymiljøet i Norge, på godt og vondt?
Jeg synes cosplaymiljøet i Norge er bra! Nå har jeg jo ikke så mye å sammenlikne det med ettersom det er det eneste jeg har opplevd, men jeg opplever det som et varmt og hyggelig miljø. 🙂
Det er mange trivelige folk og som en relativt fersk cosplayer føler jeg meg godt tatt imot.
En ting jeg merker meg, som kanskje ikke inngår under «cosplaymiljøet», men mer «folk som tar bilder på conventions» er at folk ikke må være redde for å spørre om å ta bilder av eller med meg. Synes det er hyggelig om folk vil ta bilder og det er bare gøy å møte nye folk! 🙂 Er ikke nødvendig å snik-fotografere! 😉 Det vet jeg flere andre cosplayere også synes!
 
Takk til fotografene for utlån av bilder, og til Outland som sponsor!
Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

