CosplayNorway

Cosplay til folket!

Halloween – et hat/elsk-forhold

2 kommentarer

Jeg har hatt et litt av og på-forhold til Halloween, men nå har det gått over til elsk. For det meste. Jeg liker å skjære ut gresskar, jeg liker å pynte med «skumle» ting, skumle filmer og alt sånt er knaseknæsj, som de sier i en tegnefilm kidsa har sett for mange ganger.

Men så er det kostymene. Jeg er jo en forkjemper for at alle skal kose seg med utkledning, at det skal være lavterskel, men jeg får likevel litt irritasjonsvibber når jeg ser kostymene i katalogene som kommer. Elendige parykker, kostymer som ikke stemmer overens med rollefiguren og så klart, seksualiserte kostymer som stort sett er for voksne,(heldigvis). Jeg er ikke overbegeistret for det – det er ikke min greie – men om folk har lyst, har de lov. Uansett kroppsform,farge,høyde og alt det der, for øvrig. Folk har forskjellige grenser og det må man respektere.

Men det som faktisk irriterer meg er de som ser på cosplayere som freaks resten av året, som går mann av huse for å få tak i «det perfekte kostymet» før Halloween. det er faktisk ikke en fake geek-irritasjon heller, mer en «å ja, nå er det bra nok?» basert på egne, ikke så hyggelige erfaringer. Jeg er dog veldig glad for at nye cosplayere har en dag de og kan våge seg ut på uten at det er for mye stress – det kan jo bli litt mye for noen og enhver å cosplaydebutere på et stort con.

Hva er deres syn på halloween og utkledning? Send oss gjerne bilder av ditt Halloween-antrekk om du skal kle deg ut i dag – eller kanskje dere har skjært ut et fancy gresskar? Send inn, send inn. Siste frist av maskotkonkurransen er ved midnatt – tvi tvi!

Posten er inspirert av blant annet av en facebookdebatt, og Molly McIsaac sin post på iFanboy, som du kan finne her.

Slenger med mitt eget gresskar, rett og slett fordi jeg er fornøyd med det. HappyHalloween! -Bosshalloween

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

2 thoughts on “Halloween – et hat/elsk-forhold

  1. Jeg har lenge vært fan av Halloween. Før jeg startet med cosplay så ble dette en av få muligheter til å være kreativ med sminke og kostyme, og jeg har lenge elkset gørr og blod. Nå er det morro fordi jeg kan kle meg ut med den gjengen som ikke er med på dette til vanlig (les barndomsvenner som ikke har falt for cosplay), og det synes jeg er flott. Min søster har i år konkludert med å feire Halloween som en sesong, og har kledd seg ut som zombie regelmessig i flere uker allerede 😉

    Ang mitt kostyme i år så ble det dette (selv om disse bildene er fra i går) http://chrixdesign.blogspot.no/2013/10/happy-halloween-billy-puppet-makeup-saw.html

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

