CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer oktober: Martine Engeset

2 kommentarer

Denne gang kan vi takke disse fotografene for lån av bilder:

Danarki, aka Dan Michael Løvdal. Savage studios aka Ståle Gismervik. Nils Katla. Silvia Müller.

29jun2013_0851edit

Navn/nick: Grotesque Kawaii (Martine Engeset)

Alder: 18

Bosted: Eidsvoll

Blogg/hjemmeside/kanal: www.facebook.com/GrotesqueKawaii

Jeg skal etter beste evne dele med dere min kjærlighet for cosplay. Jeg er ikke den som er flinkest på skolebenken eller til å skrive, men min måte å hevde meg på er nettopp gjennom kunsten min; cosplay!

Når begynte du å cosplaye? Hvordan begynte du/ble du interessert i cosplay?
Jeg har kledd meg ut og laget kostymer fra tidlig barndom. Interessen for å kle seg ut kom ut i full blomst da jeg oppdaget cosplay gjennom Anime og Japanforum på nett, jeg var da ca 10 år. Jeg deltok i mitt første cosplay arrangement på Desucon 4. Da var jeg utkledd som en Decora jente med kledning sydd av bamser.. *knis*

Hva var ditt første cosplay?
Mitt første ordentlige selvlagde kostymet var dette ”herlige” Decora outfitet. Hehe.. Jeg har så lenge jeg kan huske vært betatt av Japan og den japanske kulturen, og alle de fantastiske Harajuku fenomenene. Dette var en av mine mange måter å hedre nettopp dem på, jeg laget alt sammen selv. Noe jeg er opptatt av når jeg lager kostymer er gjenbruk, jeg har veldig lite penger og må derfor bruke alt jeg kommer over (det er også viktig å passe på miljøet!). Dette kostymet er satt sammen av en haug gamle bamser som skulle kastes (noe som ikke skjer her i hus.) Håret er laget av alle slags mulige rester; ull, plast, ekstensjons, parykker osv.

Gammelkostymet1

Hvilke cosplay har du gjort – og hvilken er du mest fornøyd med?
Jeg har for det meste cosplayet karakterer jeg har laget selv.Jeg er stolt av over alle kostymene jeg har laget, av karakterene jeg har laget selv er Steampunk Sommerfugl Alven den er jeg mest stolt av.

IMG_8015

Kort fortalt: Hun er gal forsker som er besatt av sommerfugler. Besettelsen hennes går så langt at hun begir seg ut på å faktisk bli en sommerfugl. Hun er i gang med å konstruere vinger drevet av urverk på ryggen (ettersom hun er midt i prosessen har hun bare en vinge) Hennes venner er også alle sommerfugler, som virrer rundt på klærne og i håret hennes.

522103_10151863207720072_1979356526_n
Liten funfact: Vingen hennes er faktisk laget av to nylonstrømper! Igjen så er gjenbruk en stor faktor i dette kostymet. Parykken er også gjenbruk, en gammel stygg parykk fikk nytt unikt liv med lange søte dreads. Skjørtet er sydd og malt med tekstilmaling, dreienøkkelen på ryggen er utskåret i tre og er festet til et gammelt urverk. (urverket spinner faktisk når man snur på den!) Sommerfuglene er blomsterdekorasjoner som er malt og festet på kostymet. Ørene er laget av formgummi. Jeg elsker dette kostymet fordi jeg syns karakteren er bare så søt! 

Årets cosplay var mitt første ordentlige character based cosplay.

I år cosplayet jeg en egendesignet Draenei Frost Death Knight fra det ever så populære World Of Warcraft.
Det er det kostymet jeg er aller mest stolt av rent teknisk. Det var helt ufattelig utfordrende å lage, både ved tanke på penger, tid og evner. Etter 7 uker (inkludert skole), hvorav de tre siste innebar kun tre timer søvn i gjennomsnitt og mye redbull.
Det gikk med mye blod, svette og tårer (bokstavelig talt).
Da jeg møtte opp på Desucon 8 hadde jeg faktisk ikke sett kostymet på meg selv enda, fordi jeg hadde ikke tid til å prøve det! Men det er følelsen av å se det ferdig som gjør alt verdt det!

Hele rustningen består av hardplast materialet Worbla som kan formes ved bruk av varme.
Mange lurer på hva disse krystallene er laget av, det er faktisk noe så enkelt som lamineringsplast og litt hokus pokus.
Øynene og alle lysene i kostymet er ledpærer som drives av batterier og måtte loddes sammen i et evig virrvarr av ledninger. Hadde ikke pappa kunne bistått med litt lodding den siste kvelden hadde jeg ikke rukket det!
Huden er også malt mørk grå for virkelig å understreke mørket over figuren.
Føttene er også laget selv, utgangspunktet var vanlige støvler, avkappet hel, bygget opp med hover i front så jeg balanserer bokstavelig talt kun på tærne. Jeg kan ikke si det var spesielt behagelig..

IMG_3819
Jeg må si jeg er veldig stolt over dette kostymet, fordi jeg hadde aldri trodd jeg skulle klare å i det hele tatt lage det. Her er tross alt hver eneste lille bit av kostymet laget for hånd, fra bunn av..! Jeg er gal. Hadde jeg hatt råd hadde jeg så veldig gjerne dratt på mange flere cons med dette kostymet!! Tilbakemeldingene var også helt utrolige, det føles så bra å ha en mulighet til å vise frem hva jeg kan, selv om det er et så begrenset publikum! ❤

1005429_191793297651477_715370506_n
Har du noe favorittfandom?
Jeg har ingen spesifikk fandom, men jeg er veldig glad i spill (i hovedsak fantasy, rollespill og onlinespill) Som for eksempel Tera, WOW, Aion osv. 

Hvordan går du frem når du velger en chara?
Jeg har i hovedsak laget karakterene mine selv. Når jeg lager en karakter starter jeg som regel med det estetiske, ta for eksempel Steampunk kostymet: Når jeg startet dette prosjektet hadde jeg tre ting i tankene: Steampunk, alv og Monarch sommerfugl. Og ut ifra de tre tingene satte jeg i gang å tenke og skape.
Det er veldig viktig for meg at ting er estetisk, at det skal være harmoni, en rød tråd og helhet i kostymene mine. Jeg vil gjerne også at de skal fortelle en historie, en nypolert flott rustning er imponerende å se på, men bulker, slag og møkk gjør det med en gang mer interessant syns jeg. Jeg prøvde å skape en følelse av nettopp dette med Death Knight rustningen min, og jeg ble så glad når jeg fikk tilbakemelding på akkurat det! At kostymet mitt fortalte en historie, at jeg bar preg av å ha vært i kamp.

Har du noe drømmecosplay?
MANGE! Jeg drømmer om å lage flere armour cosplays, større cosplays, bedre cosplays.. Det eneste som stopper meg er økonomien min.. *herm* Jeg har også drømmer om å dra på andre cons, og cons i utlandet! Særlig blizzcon..

Hva er den største utfordringen med cosplay?
Penger, penger, penger, penger…!!!!!!

Hva er ditt neste cosplay?
Jeg har veldig lyst til å cosplaye noe som heter Elin fra spillet Tera i full armor. Hun minner meg mye om meg selv, jeg er søt i stilen, men hard og tøff samtidig. (derfor Grotesque Kawaii) Jeg bare elsker disse supersøte små jentene i full heavy rustning og fluffy ører! Men så er det disse pengene.. Jeg har ikke råd til å lage dette kostymet slik det er nå. *sob*

pk3 elin_512a7ee1ddf2b33fe17857a1

Hvilke con har du vært på, er det noe forskjell i stemningen, har du et favorittcon?
Siden jeg ikke har råd til å reise på så mange Cons, så har jeg kun deltatt på Desucon. Desucon 4 var mitt første, og jeg har vært vitne til hvordan det vokser for hvert år, og det blir flere og flere aktiviteter! Ikke minst deltakere!
Desucon har også berømmet meg med Outfit prisen 3 år på rad, noe som har vært utrolig hyggelig og gøy!
I år ble jeg beæret med Beste Hall cosplay, ble utrolig glad for dette så klart!
Det som er det morsomste er bare å få stå på scenen og vise frem det du har jobbet og slitt med i lang tid før arrangementet og bare nyte det.
Får mange henvendelser fra folk som vil ha meg med på flere cons, det er utrolig hyggelig og hadde jeg hatt råd til det hadde jeg helt klart deltatt! 😀

Hva synes du ellers om cosplaymiljøet i Norge, på godt og vondt?
Helt fra første stund har det vært helt fantastisk hyggelig! Så mange fine mennesker, det er like overveldende hvert år. Det er så utrolig gøy å få berømmelse for det man arbeider med og elsker å gjøre, og ikke minst se andre fantastiske kreasjoner! Nivået på cosplayerene blir høyere for hvert år. Gleder meg alltid til å se hva folk har laget. Jeg føler at cosplayerene i Norge er som en eneste stor vennegjeng som møtes igjen og igjen under forskjellige sammenhenger. Gleder meg igjen og igjen hvert år til desucon, det er høydepunktet i året for meg! Også er jeg så ekstremt takknemlig for all selvtilliten og gleden alle gir meg, det er så overveldende mye positivt og vennlig!

Jeg vil takke alle som følge meg og støtter meg i arbeidet mitt, det betyr så inderlig mye!
For mer bilder, og ikke minst progressbilder kan dere følge facebook siden min!

Gratulerer med seier i Cosplay Championship på Desu! Hvordan føles det? Hvor lang tid har du brukt på det cosplayet?

Tusen takk! Jeg ble veldig sjokkert, jeg har drømt om at «en gang i fremtiden» håper jeg å kunne representere Norge.. Så ble det nå! Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til å dra til London, det blir fantastisk! Jeg har brukt 7 uker inkludert skole på hele kostymet, og 4 dager (nå rett før Desucon; Cosplay Japan) på Sverdet mitt.

555936_713432325339611_1647701769_n 1374990_713432275339616_1153340984_n
Bildet av sverdet er tatt av meg

1383935_606107592768722_588058689_n

(noen bilder av eldre random kostymer, tidligere Priser)
Shaman versjon 1
Outfit vinner Desucon 5

 

180196_184534038253578_100000909488114_426721_2972298_n

 

Shaman versjon 2
Outfit vinner Desucon 6

 

264674_10150663878945072_879145071_19416312_960957_n

 

268760_10150216584421496_579396495_7585600_2276547_n
Steampunk sommerfugl
Outfit vinner Desucon 7

 

196098_378735628856978_1988560923_n

 

Draenei Frost Death Knight
Beste hall cosplay vinner Desucon 8

 

29jun2013_0851edit

 

Da takker vi Martine for det – og husk at maskotkonkurransen er veldig nær deadline. Om dere har forslag til årets cosplayer og månedens, grupper eller andre ting. Kontakt oss gjerne for å dele info om et cosplayrelatert event eller en tutorial du vil dele osv. God helg!

 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

2 thoughts on “Månedens cosplayer oktober: Martine Engeset

  1. Åh. Det DK-kostymet var EPISK.

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

