CosplayNorway

Cosplay til folket!

Debatt: Desucons nye fotoregler (oppdatert 02.10. 21:00)

5 kommentarer

Dette blogginnlegget av Danarki har spredd seg ganske kjapt i cosplaymiljøet i dag – skjermdumpet fra danarki.net, lenket HER. Legger ved skjermdumper av blogginnlegget, av desu.no sine regler, og litt av diskusjonen som fulgte på danarki sin facebookside.dan2

desudumpdan2bdan2cdan3 dan3b

Nå har det kommet et mer oppklarende blogginnlegg fra Desucons prosjektleder, Alejandro Decap, HER på desucon backstageblogg. Skjermdump følger.

des2 des2a

Det har vært en del reaksjoner på diverse forum og grupper, vil gjerne høre fra dere hva dere synes. Er dette noe dere vil etterfølge, er i mot, for? Ut med språket 🙂

Oppdatert:

Får i en oppfølgerkommentar fra desucon her:

 Dette er ikke fotoregler, det har faktisk ingenting om fotoregler å gjøre. Kun kommersiell virksomhet.

Dette er er bare om kommersielle aktører, og erstatningskravet handler ene og alene om hvis vi blir påført tap. -Alejandro Decap

«

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

5 thoughts on “Debatt: Desucons nye fotoregler (oppdatert 02.10. 21:00)

  1. Da jeg har vært fast bruker av Danarki for å vise den beste siden av mine cosplays, blir det ganske uheldig for meg hvis han plutselig blir utestengt fra Desucons arrangementer. Jeg hadde håpet på at han kunne hjelpe meg med å foto-dokumentere min «cosplay-karriere» da større arrangementer som Desucon og Torucon er de arrangementene hvor jeg drar frem de beste kostymene jeg har jobbet med i løpet av året, og det er som oftest disse arrangementene hvor han pleier å være på. Dette er meget synd, og jeg begynner å tvile på om jeg faktisk gidder å dra på CosCon i det hele tatt… 😦
    En ting er sikkert; hvis noen fra DesuCrew kommer opp til meg med kamera, gjett hva svaret kommer til å bli.

    Lik

  2. @Skoveng77: Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen! Jeg foretrekker uansett å ta bilder på utsiden, så du finner meg nok rett over veien fra kongressenteret under Desucon: Cosplay 🙂

    Når det kommer til oppklaringen er Desucon dessverre fortsatt i aller høyeste grad på kant med loven. De har ingen hjemmel til å kreve erstatning for et forhold de ikke er part i. Det er fint at de ønsker å få unna useriøse aktører, men det er dumt om de gjør seg selv til en i prosessen.

    For fotografer (og andre) er det viktig at vi ikke løper noen risiko når vi benytter oss av de lovfestede rettighetene vi har til å selge bilder både til enkeltpersoner og til tredjeparter. Dette er ikke noe Forward Motion eller Desucon har mulighet til å legge seg bort med. Useriøse sminkører eller fotografer må håndteres på en måte som ikke strider mot Norsk lov, som for eksempel ved bortvisning.

    Jeg har ingen avtale med Desucon, og kommer heller ikke til å gå med noe badge for eller fra dem uten at de har betalt for mine tjenester.

    Hilsen,
    Danarki.

    Lik

  3. Jeg havner litt imellom sidene her.

    På ene siden står jeg for åndsverksloven, og at fotografer har ansvaret selv med å innhente tillatelser, og at kunden står for sine egne rettigheter.

    På den andre siden, forstår jeg Desucons bekymring med useriøse fotoaktører, som kommer for å ta bilder av cosplayere, og så selger dem, uten kontrakt eller tillatelse fra den fotograferte.

    Dessuten er Desucon er privat arrangement, og de har lov til å sette retningslinjer for hvordan aktivitet skal foregå på arrangementsområdet. Jeg er med på at de ikke har grunnlag for å be om erstatning, det er en sak mellom fotografen og «kunden», men de har lov til å begrense fotografivirksomhet på arrangementet sitt. (Hvis jeg ikke tar veldig feil her.)

    Lik

    • De har selvfølgelig lov til å begrense fotovirksomhet på sine arrangementer. Det kan de gjøre det f.eks ved å si at man ikke slipper inn folk med «proffutstyr», slik som en del konsertarrangører gjør, men det er en veldig flytende grense som blir vanskelig å hpndheve konsekvent (jeg kan f.eks ta nesten like gode bilder med et forbrukerkamera, er jeg noe mindre «fotograf» om jeg låner et billig kamera for dagen, eller tar bilder med ipadden min?) – og det er ingen garanti for at det får unna de useriøse aktørene. De kan imidlertid ikke begrense de som tar bilder sine rettigheter ved å si at bildene ikke kan selges.

      Med Norsk lov som utgangspunkt kan de egentlig ikke gjøre annet enn å bortvise folk som bryter de retningslinjene arrangøren har satt. Men det de kunne gjort er å invitert folk fra sminke- og fotobransjen til å holde kurs/workshops der man vektlegger cosplayeres rettigheter i forhold til kommersielle aktører som vil selge dem ting. Folkene bak Torucon inviterte meg til å holde et foredrag tidligere i høst der jeg tok med en runde om fotovett og det var noe jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på 🙂

      Lik

  4. Jeg undres hvordan de har tenkt å håndheve dette, da igjen spesifikt med tanke på fotografering ettersom dette virker å i det minste være en av grunnene til at Desucon har reagert slik. For all del noen som setter seg til et sted med den hensikt å selge en vare utenfor etablerte rammer inne på arrangementet må de gjøre som de vil med. Men opphavsretten på bilder?

    Det er en gang slik at man eier de bildene man tar. Så lenge Desucon spesifikt ikke tvinger deg til å frasi deg alle rettigheter til bilder du tar inne på deres arrangement når man går inn døra kan man gjøre som man vil i etterkant. Har drevet med en god del fotografering opp igjennom årene selv, de få gangene en kommersiell aktør har dukket opp lar jeg da vitterlig ikke de gjøre som de vil med bildene, ei heller gratis, bare fordi de ikke ble tatt med profitt i tankene når jeg tok dem. De er mine bilder.

    Vil man fra nå av risikere å bli kastet ut eller svartelistet bare ved å fremstå som en profesjonell som gjør greiene sine rundt om gulvet til tross for at ingen bilder taes med eksplisitt utgangspunkt i at man skal tjene penger på dem? For.. man vet jo aldri!

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

