CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer september – Daniel Lange

Legg igjen en kommentar

 Takk til fotografene som lar oss få bruke bildene deres! Fotografer denne gang:

Snorre Jøllanger Photography: https://www.facebook.com/FotografSnorreJollanger
Niew Photography: https://www.facebook.com/NiewPhotography
Nils Katla: https://www.facebook.com/KatlaPhoto
Robin Rosberg Amundsen
Wirat Johannessen
Herman Koch
Kim Li

PyramidHead_WiratJohannessen

Kratos_NilsKatla        

 

Navn/nick: Daniel Lange
Alder: 24
Bosted: Oslo
Blogg/hjemmeside/kanal: https://www.facebook.com/DanielLangeCosplayAndStream

Når begynte du å cosplaye? Hvordan begynte du/ble du interessert i cosplay?

Det var vel en gang i 2007 tror jeg. Da jeg ble introdusert til cosplay gjennom Rakel Cotino, en utrolig fantastisk cosplayer fra Stavanger, der jeg også er født og oppvokst.
Jeg var så heldig at jeg fikk vært statist i den norske filmen Mannen som elsket Yngve, og hun var også statist i den filmen. Så det var under en av scenene vi ble plassert ved siden av hverandre og begynte da naturligvis og skravle.
Jeg husker ikke helt hvordan vi kom innpå temaet, men hun begynte å snakke om at det var noe som het cosplay som hun drev på med sammen med noen andre, og jeg syntes dette hørtes meget interessant ut.
Så jeg tror det var i 2007.

Hva var ditt første cosplay? (gjerne bilde,om du har)

Jeg har dessverre ikke bilde av det, men jeg hadde sett noen episoder av Bleach og tok på meg noe som gjorde at jeg så ut som en shinigami, samt fikk låne et trenings sverd av kameraten min.

Hele kostymet var litt tilfeldig, og jeg hadde egentlig ikke kledd meg ut som en spesifikk karakter, men siden jeg er litt ginger så trodde folk at jeg naturligvis cosplayet Ichigo. 

Hvilke cosplay har du gjort – og hvilken er du mest fornøyd med?

Problemet mitt er vel at jeg har laget minimalt av cosplayene jeg har gjort, det er bare nå i nyere tid at jeg har begynt å lage mine egne kostymer.
Men til tross for det, så begynner det å bli et par faktisk, når jeg tenker meg om, jeg skal prøve å ta det i rekkefølge, eldst til nyest.

 

PeterPanRenoCosplay
Shinigami – Bleach
Cloud Strife – Final Fantasy Advent Children
Reno – Final Fantasy Advent Children
Peter Pan – Peter Pan

Russia – Hetalia
Light – Death Note
Ezio Auditore da Firenze – Assassin’s Creed 2

Kratos – God of War

Psycho Bandit – Borderlands
Tyson Rios – Army of two
Pyramid Head – Silent Hill
Dr. Manhattan – Watchmen
Kreig – Borderlands 2

Det kostymet jeg liker best av de er nok Ezio Auditore da Firenze, det er en karakter jeg liker ekstremt godt, og ikke nok med at jeg lignet veldig, så jobbet jeg et år med å få til stemmen hans.

Kostymet var laget av Mia Elvira Larence og er definitivt det mest avanserte og detaljerte kostymet jeg har, og kommer til å ha i en lang periode fremover. 

CloudStrife

Har du noe favorittfandom?
Det blir nok Assassin’s Creed universet, og alt som sentrerer seg rundt hovedkarakterene og all mystikken rundt måten de lever på.

 

Hvordan går du frem når du velger en chara? 

Jeg ser på hva som kan passe meg og hva jeg kan ligne på, jeg prøver å ikke ta en karakter som er spinkel eller tykk, samt en som jeg kan identifisere meg med (ihvertfall litt).
Så ser jeg hva jeg kan gjøre for å gå best mulig inn i rollen som denne, gjerne spille spill som karakteren er i, se filmer/serier om denne karakteren, prøve å få til stemmen til karakteren så godt som mulig. Dette var en stor utfordring for Kratos, fordi jeg og stemmeskuespilleren har så forskjellig stemme.

Jeg prøver også å velge karakterer som har litt muskler på seg, da jeg aktivt driver på med styrketrening og satser på å bygge på kroppen min enda mer.

EzioAuditore_KimLiKreigCosplay_HermanKoch

Har du noe drømmecosplay?

Jeg har veldig lyst å kunne perfeksjonere Ezio, lage de kostymene han har opp igjennom trilogien og tilogmed cosplaye han når jeg er 50 år gammel.

Hva er den største utfordringen med cosplay?

Alt egentlig. Jeg har ikke kunne gjort så mye rundt cosplay selv enda at jeg kan spesifisere en ting, men den største utfordringen for meg ligger vel i planlegging og research.

 

Hva er ditt neste cosplay?

Oliver Queen fra TV-serien Arrow, basert på DC-comics Green Arrow. Jeg har hørt av et par at det er et cosplay jeg _må_ gjøre, og jeg gleder meg. Det kommer muligens til å være det beste cosplayet jeg noen sinne kommer til å gjøre, likheten mellom meg og skuespilleren i serien er nokså stor selv om det er mye som gjør at man ser forskjell.
Karakteren i TV-serien driver på med Parkour noe jeg også gjør, og det vil skape en mer autentisk opplevelse for publikum som ser meg på fremtidlige conventions.

Kostymet hans i seg selv er sinnssykt avansert å gjøre for en person som meg, og vil kreve en-to måneder å gjennomføre, men jeg skal lykkes og jeg kommer ikke til å gi opp.

 

Hvilke con har du vært på, er det noe forskjell i stemningen, har du et favorittcon?

Jeg har vært på en del, og begynte med Free Comic Book Day i Stavanger.

Videre har jeg deltatt på flere forskjellige conventions under Desucon navnet, og mindre cons som Metrocon, Banzaicon, to Final Fantasy treff i Oslo, Aicon, Askimcon, Kaplah, og nå sist Närcon i Sverige.
Det er stor forskjell i stemningene på de forskjellige conventionsene, con som Desucon har uheldigvis føltes nokså tomme i forhold til de mindre og mer intime consene som Banzaicon/Metrocon, også fordi Desucon er blitt så stort i forskjell. Men, selv om Desucon er stort, så var Närcon større, og stemningen på dette var ubeskrivelig. Selv om det var ekstremt stort, og mange folk så føltes det fortsatt koselig og intimt, det har vært det desidert beste connet jeg har vært på til nå, og jeg håper og ønsker virkelig at Norske cons kan ta og lære av dette. Det var så vanvittig mye å gjøre og så vanvittig mye å se, pluss at det var døgnåpent, noe som er et EKSTREMT pluss.
Så favorittconnet mitt er Närcon, det var så mange folk der, og alle var superkoselige!

 

Du har jo gjort noen iøyenfallende cosplay, kanskje det mest iøyenfallende som Dr. Manhattan, hvordan føles det å gå rundt i et så avslørende cosplay? Det har jo vært en del fokus utenlands på dårlig oppførsel blant folk på cons, mot cosplayere med avslørende cosplays  – merket du noe til det?Dr.Manhattan

Dr.Manhattan

Det føltes utrolig bra ut faktisk, jeg er en person som sitter med minimalt klær på når jeg er hjemme, og klær er noe som nesten er ikkeeksisterende i klesskapet mitt for å sette det litt på kanten.

Det jeg kan skryte på meg er jo at jeg ikke er spinkel og tynn, men heller har brukt syv år av livet mitt på å trene meg opp til slik jeg er nå, ikke noe juksing men heller ikke så hard trening som jeg kanskje skulle ha ønsket selv.
Så det er jo da naturlig at jeg har lyst å skryte litt av kroppen min, og folk ser ikke ut til å ha noe stort imot det. Ihvertfall ikke når jeg var på Närcon som Dr. Manhattan og Banzaicon som Kratos.
Det ble tatt en godt over 50 bilder av meg som Kratos, og godt over hundre bilder av meg som Dr. Manhattan, det var tilogmed folk som stoppet bilene sine for å gå ut og ta bilder av meg eller med meg da jeg gikk til og fra hotellet i LindköpingUheldigvis ser det ut som at Desucon ikke liker dette så mye, gutter med lite klær på seg er fy-fy, tabu og nesten ikke akseptert, det er ihvertfall mitt inntrykk de siste årene, og uheldigvis virker det nesten som at de har noe imot meg personlig siden jeg går rundt og «briefer» med overkroppen min.
Jeg fikk en kommentar slengt mot meg da jeg deltok på Desucon: Fantasy nå tidligere i år, av et av crew medlemmene som gikk noe som dette: «Jaha, du ja, det kunne jo ikke vært noen andre» det ble sagt med en negativ ladet tone, og personen rynket på nesen og så en annen vei.
Man kan vel heller se på det som sjalusi, at jeg har brukt nærmere 2000 timer, om ikke mer, av livet mitt på treningsstudio i løpet av de syv årene jeg har trent, og har noe de ikke har.
Så sånt sett kan man vel heller se på det som noe positivt. Sjalusi er jo på en måte en form for folk å formidle at de skulle ønske de var der du er nå, eller har lyst på det du har. Så jeg prøver bare å se på det som noe positivt og lar ikke det sette en stopper for at flere andre liker det jeg gjør, og de cosplayene jeg gjør. Det er dette som driver meg, det er dette som får meg til å ha lyst å fortsette, men jeg er dessverre usikker på hvordan Desucon kommer til å ta det dersom jeg dukker opp som Dr. Manhattan, blir jeg sendt hjem igjen? Vi får vente og se 😉

 Jeg merket ikke noe stort som Dr. Manhattan, heller tvert imot, så ufin oppførsel tror jeg dessverre er mer rettet til jenter som har på seg utfordrende kostymer, og jeg synes ikke noe om det. Jeg har vært heldig og ikke lagt merke til noe rundt dette, men dersom det skjer og jeg er tilstede så kommer jeg ikke til å holde meg stille.

 

Hva synes du ellers om cosplaymiljøet i Norge, på godt og vondt?

Cosplay miljøet i Norge er fortsatt i utvikling, og vi ser ekstremt mange personer som har dukket opp i nyere tid med fantastiske kostymer blant både nye cosplayere og de som har vært med en stund, folk er så vanvittig hjelpsomme og koselige at jeg kan ikke gjøre noe annet enn å elske miljøet vårt, det går ikke en dag uten at jeg chatter eller snakker med en eller annen cosplayer. Mye av grunnen til mye skravling er jo fordi jeg faktisk bor sammen med Johan Rasmus Eira, Robin Rosberg Amundsen og Mona Dahlberg, tre av de koseligste personene i cosplaymiljøet.
Jeg tror ikke det er så mye negativt å si om miljøet i Norge, men jeg kan nevne noe helt på slutten her om meg selv, jeg kan kanskje virke veldig overlegen når jeg går rundt i kostyme, samt veldig lukket.
Dette er fordi jeg automatisk blir meget «awkward» i kostyme, det er vanskelig og forklare og jeg aner ikke hvorfor. Det er mange som har prøvd å holde samtaler med meg når jeg er på cons og det er mange som kommer opp til meg for å prate, men jeg klarer å lukke meg inni min egne lille boble, jeg har ikke aspergers, men det kan fort virke som jeg har det. Og jeg synes det er så kjipt, jeg vil snakke tilbake, men jeg tror jeg har denne irriterende og dårlige fremstillingen om at jeg ikke kan prate med noen, jeg må bare holde fokus på å være «in-character», jeg har heldigvis i nyere tid klart å dimme dette ned, og forhåpentligvis klart å være den utadvendte personen jeg egentlig er. Så dette tror jeg også gjelder veldig mange andre cosplayere, vi blir skikkelig «awkwarde», og kan virke overlegne. Dette tror jeg er langt fra sannheten, men det er så og si det eneste negative jeg kan si om miljøet. 
Mange av oss prøver å dedikere så mye som mulig til cosplaying, og det er mange som strekker seg så langt at de blir til denne karakteren når de er i det kostymet de er i, og om karakteren er skikkelig drittsekk kan det gå utover andre, på godt og på vondt.Til slutt vil jeg si tusen takk for at jeg ble utnevnt som månedens cosplayer, og håper jeg kanskje har inspirert noen til å fortsette å brenne hardt for det de gjør 🙂

Parkourbilde

Du driver jo også med parkour – kan du fortelle litt om det? Har det noen likheter med cosplay (lekenhet etc.) ?
Parkour i seg selv handler om å komme seg mest mulig effektivt fra punkt B til punkt B ved å bruke omgivelsene rundt deg som hjelpemiddel. Er det en to meters høy vegg i veien, da kommer man seg over den.
Tar man et steg fra Parkour har man FreeRunning, det går hovedsaklig ut på det samme men er åpent for mye mer lek, som involverer saltoer og diverse andre akrobatiske teknikker.
Det å bruke Parkour i Cosplay sammenheng gir en fordel, og åpner for mye mer bevegelighet dersom man skal kle seg ut som en karakter som Nathan Drake fra Uncharted, eller for eksempel prinsen i Prince of Persia.
Men det hjelper dessverre ikke på posering for bilder, her må man fortsatt stå foran et speil og finne ut hva som ser kult ut.
Vi leker oss veldig mye når vi er ute og spretter, blant annet så leker vi veldig mye «Bakken er lava» og det er alltid like gøy som da vi var 5-6 år gamle. Pluss at dersom jeg er i et kostyme og vil komme meg over et simpelt gjerde, så er det aldri et problem. Personlig har jeg 6 år med Parkour erfaring, og er en av de mest erfarne Parkour utøverne i Norge.

Parkourbilde2

Om du ønsker å bli månedens cosplayer eller vet om noen som du synes bør bli det – send oss en melding. Om du vil være med i crew og skrive, eller gjesteskrive – så er det alltid rom for flere! Takk til Outland som sponser premier. 

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

