CosplayNorway

Cosplay til folket!

NärCon og NCC

Legg igjen en kommentar

Denne gangen har vi fått lov å poste et gjesteinnlegg, skrevet av Christina Erring Bårdsen. Innlegget kan også leses på engelsk på hennes egen blogg. 

Nordic Cosplay Championship (NCC)

Woah, Närcon and NCC er over, og jeg hadde en kjempebra tur. Jeg var med i Nordic Cosplay Championship konkurransen og jeg fikk tredje plass med Vi-kostymet mitt, omg! Dette er så stort, og denne konkurransen er definitivt den største jeg har vært med i. Gratulerer til førsteplassen Shinji Cosplay og til Riku-Risa for andre plassen, begge er fantastiske cosplayere fra Danmark.
Foto av: Joacim Schwartz

NCC
Hvis du ikke har hørt om NCC før, så la meg gi en kort introduksjon. I fjor arrangerte Närcon den første konkurransen hvor de samlet noen av de beste cosplayerne fra alle de nordiske landene for å konkurrere om den nordiske tittelen. Til forskjell fra den tradisjonelle konkurransen fokuserer denne konkurransen mer på sceneshow, og lar deltakerne bruke lys, musikk, video, props og assistenter for å lage et bra show.

Vinneren, danske Danish Shinji med noen av sine props i bagrunnen. Foto av Gustav Erik Borg/LordNerf

Kvalifisering
Hvert nordisk land, Norge, Sverige,Danmark og Finland, sender fire deltakere hver. Det var en ære å bli kjent med alle de talentfulle cosaplyerne fra de andre landene, se dette flickr albumet for fotografier av hver deltaker.

I Norge sender disse fire  en deltaker hver:

Jeg var representanten fra Banzaicon i år, hvor jeg vant førsteplassen med den første versjonen av Vi-kostymet mitt. Jeg hadde ikke tid til å lage noe nytt og awesome før NCC, så jeg brukte Vi igjen, men jeg oppgraderte den ganske mye.

Meg etter jeg vant på Banzaicon. Foto: Danarki

VIP

Jeg har funnet ut at jeg liker å bli behandlet som en dronning, og NCC deltakerne fikk VIP-behandling på Närcon. De betalte for reise og opphold, og vi hadde et rom dedikert til å oppbevare og fikse på kostymene våre. Av og til fikk vi til og med gratis mat og drikke.
Vi fikk også ta med en assistent som også fikk gratis inngang og VIP pass, for å hjelpe oss å få på kostymene, bære props og løpe rundt og være awesome hjelpere. Jeg var heldig som hadde Grethe Brandtzæg som min assistent, en av deltakerne fra i fjor, så hun visste veldig godt hva jeg burde være oppmerksom på når det gjelder showet.
Å lage et bra show
Selv med litt feilinformasjon endte vi opp med mange inmponerende show. Alle deltakerne fikk øve seg to ganger på scenen før konkurransen, for å være sikker på at alle detaljene er perfekte.
Som nevnt før, fikk vi mange muligheter til å lage et bra show på scenen i NCC. De fleste cons i Norge lar deg spille din egen musikk og kan kanskje dimme lysene for deg, men her kunne du lgge til en video i bakgrunnen og få lysteknikerne til å justere lyst etter dine spesifikasjoner. I andre land, spesielt Danmark, har de mer tradisjon for å bruke props, og da mener jeg skjerm bak, stoler og bord osv. Både første og andre plassen hadde masse som skjedde på scenen under deres opptreden.

Andreplassen Riku-Risa med mange av sine props i bakgrunnen. Foto: Daniel Ahlberg

Vi kunne ta med en assistent på scenen, noe jeg savner i de norske konkurransene, siden vi bare har lov å være en på scenen til enhver tid. Siden jeg gikk som Vi fikk jeg min gode venn Tine Marie Riis som Caitlyn til å hjelpe meg på scenen, «nice headshoot cupcake».
Tine som Caitlyn og Øyvind Krogsrud, NCC vinner fra Torucon, som Full Metal Jayce.
Min opptreden
Mitt show som Vi ble filmet, se her. Og jeg må nevnte at de norske deltagerne var de eneste som hadde dialog live på scenen, masse kred til Øyvind Krogsrud og Caroline Mikkelsen for deres opptredener.  I andre land er de mer vant til å lip synce til playback.
Ja, denne gangen, har jeg inkludert damp i hendene.
Alt i alt var det ekstremt gøy, og folk har gitt meg fantastisk feedback. Feedbacken fra dommerne var også et stort selvtillitsboost.

Dommerne ser på showet. Foto: Daniel Ahlberg

Hva dommerne synes:

  • Opptredenen var morsom og lett å følge selv om du ikke kjenner til figuren eller spillet.
  • God balanse mellom bruk av assistent på scenen – ikke for mye siden de dømte meg, ikke henne.
  • Om å være in character, jeg var in character hele tiden, til og med med intervjuet med dommerne – hvordan kunne jeg la være, de hadde et VIProm 😉
  • At jeg brukte mange teknikker: clay molding, wig styling, needle felting, make up (with face piercings) sewing and pattern making, worbla, card board and faux leather, lighting, soldering, foam, mechanical parts, thermo vacuuming  electronics and steam.(*)
  • De likte wigen.
  • Og malingen.
  • Og at jeg faktisk barberte øyenbrynene (dedikasjon)

Men man kan alltid forbedre seg. .

  • Bedre sømmer og sying. Dommerne var veldig gode på sømmer og stofftyper, og det er ikke min sterke side. Så jeg må kanskje ta et kurs i sying for å bli bedre. Hittil er alt selvlært.
  • Og det var litt for synlig at jeg hadde brukt papp på hanskene. Så enda mer fokus på detaljer og finishen på mine neste kostymer.

Priser
Førsteplassen vant en tur for til Japan (hadde ikke hatt noe i mot det), andreplassen fikk en iPad og jeg vant 1000,- SEK å shoppe for på en av butikkene på connet.

Men det jeg likte best var at alle deltakerne fikk innrammede bilder av kostymene deres fra fotoshooten på connet.

Mitt skal definitivt opp på veggen. Bildet er tatt av Joacim Schwartz

Foto: Joacim Schwart

— Tusen takk til Christina som deler med oss og fotografene.
*Siden jeg var litt usikker på norske oversettelser på noen av disse tingene, lot jeg det stå slik det var, så det ikke blir noe krøll.
Hvis det er noen av dere som har noe dere vil dele, skriv til oss.

-Marielle/Boss.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

