CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer juni – Øyvind Krogsrud

Legg igjen en kommentar

Bilder: Henrik Møller,Danarki,egne. Takk til fotografene som lar oss låne!

13okt2012_1760


Navn / Kallenavn: Øyvind Krogsrud

Alder: 22

Bosted: Trondheim

Evt blogg/facebookside: https://www.facebook.com/KroforceCosplay

Hvordan ble du interessert i cosplay, og når begynte du med det?

Startet med cosplay for 2 år siden, etter at jeg var ferdig på folkehøyskole. Det var der alt startet da jeg ble kjent med Aslak Sødal. Han hadde jo drevet med dette en stund og da han viste frem ODST-drakten sin fra Halo serien falt jeg nesten av stolen. Tenkte først at dette var jo helt sykt, at det går an å lage noe slik! Vi prata en del og jeg leste utrolig mye på nettet, spesielt på 405th.com. Det er et stort forum spesielt dedikert til Halo kostymer, her deles erfaringer fra alle over hele verden. Så jeg tenkte at siden det er så mange andre som klarer dette, så hvorfor kan ikke jeg klare det?

 Det var da jeg startet med å lære meg basic pepakura, startet med en liten skulder som siden ble til 2 og 3 stk. Deretter gikk jeg over på en hjelm, så ble det triksing og feiling med resin og glassfiber. Mengder med sparkel og timevis med pussing. Etter noen måneder hadde jeg da ferdig mitt første kostyme, en Halo drakt fra spillet Halo:Reach. Det var vel helt ok, men jeg var ikke fornøyd. Noen ting var for store i forhold til andre osv, en del mangler og annet som måtte fikses så jeg fortsatte med denne drakten. Jobbet på den totalt i 1år før jeg sa meg ferdig, viste den da frem på Desucon sommeren 2012 hvor jeg vant en 2.plass. 

 

Har du noe favorittfandom?

Det må vel bli Halo serien med Master Chief og Cortana. Jeg eide aldri Halo 1 eller 2 selv, men spilte masse hos kompiser, da 3ern kom kjøpte jeg alt som måtte til og har rundt 3000 kamper online i det i dag. Siden har jeg bare fortsatt med Halo og da webserien «Forward Unto Dawn» kom på tampen av 2012 tok det litt av. Nå går jeg bare å gleder meg til neste «Live action serie» med selveste Spielberg som regissør.

Halo står meg nært, men det som står meg enda nærmere må vel være Donald Duck. Han har vært med meg opp gjennom hele barndommen og alt av blader og pocketer står fortsatt fremme i hylla på gutterommet hos mamma og pappa. Lucky Luke og Asterix & Obelix må også nevnes, tegneseriene vel å merke.

Hva var ditt første cosplay? Hva gjorde at det var akkurat det som ble det  første?

Mitt første kostyme var jo Jun fra Halo:Reach. Grunnen til at det ble dette var fordi jeg hadde lyst på et kostyme fra Halo, men ikke Master Chief siden han hadde alle andre laget så mange av før (kanskje ikke i Norge, men på verdensbasis). Derfor falt valget på Jun som vandrer rundt med en enorm rifle og noen 50.cal kuler på skulderen. Hele drakten falt veldig i smak og det var utfra mye googling bare en annen som hadde laget denne drakten før, og den hadde store forbedringspotensiale. Da startet jeg på en skulder, som ble en hjelm og endte opp med en hel drakt til slutt. Læringskurven var lang og bratt, men det var veldig gøy å bygge, så jeg har jo fortsatt i ettertid.

SONY DSC

Hvilke andre cosplay har du gjort? Har du en favoritt blant dem? 

Jeg har jo ikke drevet med dette så veldig lenge og har derfor ikke rukket å lage så veldig mange kostymer enda. Derfor har jeg bare Jun og Shepard som er ferdig. For meg er Jun mye bedre laget, mye mer detaljer og svært lik originalen, men det er også noen ulemper med kostymet. Det er varmt, tungt, svært ubehagelig å ha på, vanskelig/umulig å sitte og noen tur på toalettet kan man se langt etter. Commander Shepard kostymet er ikke like detaljert og perfeksjonert i mine øyne, men det er svært lett, behagelig, litt varmt, men lett å ta av og på. Dermed er do besøk noe jeg klarer på egenhånd da påkledningen er veldig enkel og delvis rask.

 

 

henrik_moeller_masseffect_distancexplosion

 

Hvordan går du frem når du velger en figur? 

Jun drakten ble valgt fordi den var kul og en «oppskrift» var tilgjengelig. Shepard ble valgt fordi jeg ble mast på av venner å lage den, da vi skulle lage kostymer sammen. Nye valg av kostymer går i grunn på hva jeg synes er kult, men jeg tar også med hvor mulig det er å oppnå. Enkelte ting er mer eller mindre umulig å lage, så det må tas med i betraktningen når man velger kostyme. Jeg synes det er veldig gøy å leke med nettopp det å se for meg hvordan jeg skal lage et kostyme og hvilke materialer jeg skal bruke. Det er mest hvordan karakteren ser ut jeg går etter, jeg er ikke så veldig inn i dette med å spille karakteren. Rollespill er ikke helt min ting, ihvertfall ikke enda og dermed blir kostymene deretter. Men det kan være veldig lurt å velge en karakter som faktisk sier noe om man har lyst til å delta på konkurranser eller slikt. I Jun drakten var det veldig lite jeg kunne gjøre som var spesifikt for den karakteren, siden man bare løper rundt og dreper romvesener i Halo-spillet og Jun har bare noen får korte replikker i hele spillet.

Har du et drømmecosplay, isåfall hvorfor akkurat det? 

Uff, dette er vanskelig å svare på, hm. Må kanskje gå med General RAAM fra Gears of War, rett og slett fordi den karakteren er så utrolig badass. Eller Armored Kantus også fra Gears of War. Begge karakterene er utrolig kule men også svært utfordrende å lage, kanskje mest med tanke på at mitt arbeidsrom også er soverommet mitt og gaming bule på hele 12kvm. Studentlivet kan være en utfordring når man liker å lage store rustninger, men man må være fantasifull så går det meste. Skal også nevnes at Master Chief er på listen over drømme og evt framtidige kostymer, men vi får se hva tiden bringer.

Hvis du liker å gå på con, hvilke har du vært på og hvilket liker du best?

Veldig gøy å gå på con, er fortsatt ny til dette og har bare vært med på noen få. Banzaicon 2012, Desucon 2012, Torucon 2012, Desucon:cosplay 2012, var også med på spillexpo 2012 og TG 2013 selv om dette ikke er et con. Veldig vanskelig å velge et spesifikt som er best, det blomstrer opp med cons i Norge om dagen og alle gjør en veldig bra jobb. Skal jeg ha noen mulighet til å velge så må det bli siden når jeg har opplevd flere cons.

Er det noen i cosplaymiljøet du ser opp til?

Så absolutt! Her er det flere som kan nevnes blant annet Aslak Sødal som fikk meg til å starte med det hele og en fantastisk god kar med et øye for detaljer. Utrolig flink til å lage i grunn alt mulig og en herlig fantasi. Rakel Cotino må nevnes, utrolig flink til å lage hva det måtte være også en av de som har vært med på dette veldig lenge. Christina Erring Bårdsen, Tine Marie Riis, Kake Yamamura er bare noen som kan nevnes, det er så mange flinke cosplayere i Norge. Nivået er i rask stigning totalt sett noe som byr på en veldig spennende fremtid.

Hva er det vanskeligste med å cosplaye?

Bestemme seg for hva man skal lage. Lage det mobilt og behagelig er ofte en utfordring. Det er mange utfordringer ved det å lage et cosplay, men hva som er vanskeligst varierer fra kostyme til kostyme.

Hva er ditt neste cosplay? 

Jayce fra Leauge of Legends, men med «skinnet» Full Metal Jayce.

2013-07-14 22.05.39

 

Ellers, har du noe du liker/misliker med cosplaymiljøet i Norge?

Miljøet i Norge er ikke sånn superstort enda, ikke er vi så mange mennesker her i landet heller så det blir fort til at de som er med på con ofte blir godt kjent. Dette er jo positivt og bare bra, veldig kult at det er så mange som har lyst til å lage kostymene selv også. Har i grunn ikke noe negativt som jeg kommer på.

Da sier vi takk til Øyvind som månedens for juni, og husk at du kan melde på deg selv eller andre som kandidat til månedens (og årets) cosplayer her. Vil du være med i CN, se her.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

