CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer Mai: Katrine Dankertsen

Legg igjen en kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografer:  Karina Sørensen  Silje Førland Mina Jørgensen & Julie Nøttveit

magic_snow_by_n1njag1rl-d60vmj3

Navn / Kallenavn :Katrine Dankertsen / N1njaG1rl
Alder: 20
Bosted: Hamar

Youtube : http://www.youtube.com/user/N1njaG1rl

Når og hvorfor begynte du med cosplay?

– Jeg begynte med cosplay i 2009, da jeg først begynte på videregående i Stavanger. Jeg hadde aldri hørt om cosplay før, og hadde såvidt begynt og lese litt manga. Det var da en venn tok meg med inn på Outlandbutikken i sentrum, hvor jeg aldri hadde vert før, at hun som jobbet der spurte om vi ville være med på en cosplay event de skulle ha til helgen. Jeg ante jo ikke hva dette gikk ut på, så hun forklarte så godt som hun kunne og jeg syntes det hørtes utrolig spennende ut. Så jeg bestemte meg for og sette sammen et Misa Amane cosplay med ting jeg fant i skape mitt, og bli med.
Den dagen ble jeg kjent med mange av de vennene jeg har i dag, og jeg syns det var så utrolig gøy å cosplaye at jeg bestemte meg for å fortsette med det.

Hvilke cosplay har du gjort, og hvilke er du mest fornøyd med?
– Til nå så har jeg gjort en del cosplay, både fra perioden hvor jeg kjøpte og fra når jeg begynte og lage dem selv.
– Naruto – Naruto

-Tsunade – Naruto- Sasori – Naruto

-Pein – Naruto

– Temari – Naruto

– Ichigo – Bleach

hollow_ichigo_final_form_by_n1njag1rl-d4st0wl

– Hollow Ichigo Final Form – Bleach

– Harry Potter – Harry Potter

– Miku Hatsune – Vocaloid

– Ruka – Vampire Knight

– Luffy – Opne Piece

– Sanji – One Piece

-Axel – Kingdom Hearts

– Roxas – Kingdom Hearts

– Inu Yasha – Inu Yasha

mistery_ally_by_n1njag1rl-d4mfbno

– TinTin – TinTin

– Alice – Alice in the contry of hearts

– Stocking – Panty and Stocking with Gartherbelt

– Rin okumura – Ao No Exorcist

demon_by_n1njag1rl-d4xgmh4

– Germany – Hetalia

– Loki – The Avengers

– Tony Stark – The Avengers

– Yui – K-ON!

– Kaburagi Kotetsu – Tiger & Bunny

hero_pose_by_n1njag1rl-d5kdnsm

– Jack Frost – Rise of the Guardians

– Pinkie Pie – MLP Friendship is Magic

– 11 Doctor – Doctor Who

Men de jeg er mest fornøyd med til nå er : Loki, Jack Frost, Kotetsu og Tony Stark. Loki fordi det er det mest detaljerte og avanserte jeg noen gang har laget, og jeg ble veldig fornøyd med det. Det var også utrolig gøy og gå med og være in character, selv om det var utrolig varmt og ubehagelig med alt det falske læret. Jack Frost, Tony Stark og Kotetsu er blant favorittene mine fordi de er noen av de mest behagelige cosplayene jeg har til å gå i. Og fordi til tross for at de egentlig er ganske enkle cosplay, så føler jeg at jeg har fått dem bra til. Noen ganger føler jeg det er de enkle cosplayene som er de vanskeligste og få til,  siden de er så enkle så må du få dem så nøyaktige som mulig for at det skal ligne på karakteren.

burdened_with_glorious_purpose_by_n1njag1rl-d5hzi6n

Hva er viktig for deg når du velger ut en karakter?

– Det varier ganske ofte. Noen ganger velger jeg karakterer fordi jeg syns de virker interessante eller jeg syns de er kule. Jeg har lyst til å kunne være denne karakteren, fordi jeg liker den så godt. Andre ganger har jeg bare kommet over noen design til karakterer jeg ikke aner hvem er, men jeg syns de har et fint design. Jeg begynner å spille spillet, se animeen, lese mangaen eller se filmen, bare for å kunne cosplaye karakteren. Men det viktigste jeg vurderer er at jeg skal kunne bevege meg lett i det, og at det skal være behagelig og gå i. Selvfølgelig er det en del ganger jeg har glemt denne lille regelen min, og angret ekstremt. Men samtidig så har det vert verdt det.

Du lager en del av kostymene dine, hvordan går du frem når du starter på et nytt kostyme?

– Det første jeg begynner med er og samle inn en haug med referanse bilder av karakteren jeg skal cosplaye. Om det er bilder fra hoveddesignet eller andre som har laget cosplayet før spiller ingen rolle, alt går og funker bra når du skal vurdere hvordan du skal lage det selv. Etter det pleier jeg og føre en liste over alt materialer jeg trenger for og lage kostymet, siden det er ganske lett å glemme ting som glidelåser, knapper og strikk når du går til butikken for og handle inn det du trenger. Det er også lurt å ha god oversikt over alt dette, slik at en slipper å gå flere ganger til stoffbutikken. Når jeg har alt jeg trenger begynner jeg alltid med å tenke ut nøyaktig hvordan jeg skal lage kostymet, og hvordan det skal bli satt sammen før jeg begynner å sy. På denne måten slipper jeg å innse ting jeg kunne gjort annerledes eller ting jeg nå har gjort feil under syingen. Dette har spart meg for mange feil som kunne ha skapt store forsinkelser.
Siden jeg bare fikk en symaskin i fanget, og ingen som jeg kjente kunne sy, er jeg selvlært når det kommer til kostymelaging. Hvis noen som kan sy ordentlig så arbeidsprosessen min hadde de sikkert begynt å grine. For når jeg så skal begynne å sy kostyme så lager jeg nemlig egne mønster etter slik jeg ser for meg at kostyme skal fungere, syr det inn og legger til former på det etter hvert som jeg jobber med det. Det er kanskje en rotete måte å gjøre det på, men det er det som funker for meg, og til nå har det funket helt fint.

Hvordan er det å crossdresse og hvorfor har du valgt å crossplaye?

– Jeg har valgt å crossplaye av mange forskjellige grunner. En av dem fordi mannlige karakterer i alle serier, spill og filmer har som regel de stiligste designene syns jeg. Og da har jeg mer lyst til å lage den mannlige skurken sin kompliserte lær- og rustingdesign enn den kvinnelige helten sin enkle stramme catsuit. Men en av hovedgrunnene til at jeg liker å cosplaye mannlige karakterer bedre en kvinnelige er forde de kvinnelige karakterene som regel har ganske tettsittende klær, korte skjørt eller bikini topper og lignende. Og jeg har virkelig ikke formene til det, så jeg føler meg mer behagelig i cosplay hvor jeg kan dekke til magen min og gå med bukser. Og da blir det mest mannlige karakterer som jeg cosplayer. Noe som er ganske merkelig siden jeg selv syns at folk skal kunne cosplaye hvem de vil uavhengig av hva slags former de har.
Uansett så liker jeg også og crossplaye fordi jeg syns det er mer behagelig å gå med en chest binder enn med BH, og fordi det er morsomt og se hvor sjokka folk blir når de finner ut at jeg ikke er en gutt. En annen ting er at jeg kan ikke fordra lange parykker, det er utrolig stressende og gå en hel dag og bare greie på parykken for at den ikke skal se ut som om en albatross har laget et reir i den. Så jeg foretrekker de korte parykkene, for de er også mye lettere og bevege seg i.

11_doctor_by_n1njag1rl-d63bso3

Hva er dine sterke sider når det gjelder cosplay?

– Selv føler jeg at jeg ikke har noen sterke sider når det kommer til cosplay. Jeg kan liksom like mye om alt. Når det kommer til parykker, sying, sminke, og armour, så føler jeg at jeg kan like mye om de forskjellige tingene til og kunne lage det jeg vil. Men i det siste så har jeg blitt bedre på å lage props, så kanskje det kan være en av mine sterke sider.

Du er også med i en cosplaygruppe, fortell litt om den og hva dere gjør?

– Vi kaller oss PON-Cosplay, vi er en gjeng i Stavanger som nesten alltid har cosplayet sammen, og laget cosplay videoer og skits. Så til slutt fant vi bare ut at vi kunne kalle oss for PON-Cosplay, siden vi hadde ikke kalt oss noe før. Men i det siste så cosplayet vi mer og mer sammen, så vi syns det var på tide med et navn. Noe av det vi gjør er at som regel til hvert con vi vet alle eller noen av oss skal på, så planlegger vi et gruppecosplay. Hvor alle velger hver sitt cosplay fra samme serie, manga, film eller spill, slik at vi cosplayer sammen. Da pleier vi også og planlegge enten en musikkvideo eller en skit som vi kan filme og laste opp på Youtube channelen vår. Vi har også group photoshoots, det er utrolig gøy og cosplaye noe sammen med andre fra den samme serien. Spesielt når vi er så mange, og alle trives i hverandres selskap. Vi er egentlig bare en stor vennegjeng som hjelper hverandre med cosplay, og lager videoer, og har det gøy sammen.

Hva er ditt neste kostymeprosjekt?

– Det er faktisk 3 kostymer jeg planlegger å begynne på nå i sommer, som jeg planlegger og bruke på Metrocon i Stavanger og London Expo. Det første er Kid Loki fra Journey into mystery : Fear Itself, andre er Alice fra spillet Alice Madness Returns og sist Lux fra Leage of Legends.
Men jeg begynner nok først på Kid Loki siden jeg allerede har alt materialet jeg trenger for å lage det.

Hva er det beste med å være en cosplayer og det beste med cosplaymiljøet?

– Noe av det beste med å være en cosplayer, syns jeg er at du lærer alltid nye ting. Når det kommer til hvordan du kan lage kostymer, style parykker, bygge props. Det er en utrolig kreativ hobby. Du får også kle deg ut som karakterer som inspirerer deg eller som du syns er kule, uten at noen dømmer deg for det. Du kan være hvem du vil og folk aksepterer deg. Cosplay miljøet er noe av det beste som har skjedd meg, det var når jeg begynte og cosplaye at jeg først begynte å få venner. Det reddet meg fra en ekstrem mørk periode i livet mitt, og jeg har det bedre nå enn noen gang.
En annen ting som er fantastisk med cosplay miljøet er at du kan reise til en convention alene, og du vil fremdeles ha en fantastisk opplevelse. For folkene er så utrolig hyggelige , og har som regel ingenting imot om du kommer opp og begynner og snakke med dem. Spesielt hvis du cosplayer noe fra den samme serien som dem, for de har som regel de samme interessene som deg. Så cosplaymiljøet er egentlig bare en stor gruppe hvor folk med like mye lidenskap for de samme tingene har samlet seg.

Husk at dere kan når som helst sende oss en mail, melding via facebook eller her på bloggen om noen dere synes fortjener månedens cosplayer. Takk til velvillige fotografer som lar oss bruke bilder!
Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

Legg gjerne igjen en kommentar

