CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer: Mars – Ann Catrin

Legg igjen en kommentar

bella000700

Navn / kallenavn: Ann Catrin / The Norwegian Bella Swan.

Alder: 29

Hvor du kommer fra: Ålesund

Facebookside: The Norwegian Bella Swan
Blog: http://bellacosplay.blogspot.no/

Når startet du med cosplay og hvorfor? 
Jeg har alltid likt å kle meg ut og elsker Halloween. Jeg oppdaget cosplay i forbindelse med at jeg begynte å samle på klær fra Twilight filmene. Jeg hadde etter hvert mange kostymer fra filmene. Da fant jeg ut at det var folk rundt om i verden som kledde seg ut som karakteren Bella Swan og tok bilder. Da visste jeg ikke engang hva cosplay var og måtte google det. Når jeg fant ut hva det var, syntes jeg virket kjempegøy og ville starte med det selv.

edward4

Hva var ditt første cosplay?
Det var i begynnelsen av 2012. Mitt første cosplay var Bella Swan fra den første Twilight filmen. Jeg ville kopiere noen bilder av Kristen Stewart fra promoteringen av Twilightfilmen. Jeg hadde klart å få tak i en replica topp fra filmen. Den originale toppen var helt umulig å få tak i, så jeg var glad for at jeg fant et godt alternativ Jeg hadde også kjøpt hair extensions til 3000 kr! Jeg ble kjempefornøyd med bildene. Det var en venninne av meg som tok bildene.

bella0001

Hvordan går du frem for å velge karakter?
Jeg foretrekker sterke kvinnekarakterer, karakterer som jeg ser opp til. Andre karakterer som jeg har kledd meg ut som, er Catwoman fra The Dark Knight Rises, Padme fra Star Wars og Snow White fra Snow White & The Huntsman. Jeg har planer om å lage noen cosplaybilder som Lara Croft og Arwen, så snart jeg får tak i noen gode kostymer.

kostyme7

Hva syns du er det beste med å være cosplayer? 
Å kunne være en karakter som man beundrer og å ta del i en historie som man vil drømme seg bort i. Jeg er også svært glad i prosessen med photoshoot og redigere bilder med photoshop. Jeg synes det er mest spennende å redigere bildene og se resultatet. Jeg liker også at andre setter pris på det jeg driver med, og at jeg kan inspirere andre til å starte med cosplay. Jeg har møtt så mange fantastiske mennesker fra hele verden som også driver med cosplay. I 2012 reiste jeg til Forks i Washington for å delta på Stephenie Meyer day, som er en Twilight convention. Der deltok jeg i cosplaykonkurranse og kom på 2. plass.

bellabd3

Du virker veldig interessert i Twilight, hvorfor akkurat Twilight?
Jeg har alltid elsket vampyrer, og er noe helt spesielt med den boken. Jeg vet at mange kaller det for romantisk kliss osv., men det er noe spesielt med historien, siden den blir fortalt gjennom Bellas øyne. Man identifiserer seg med en gang med hennes karakter. Jeg tror det er derfor det er så populært å samle på klær/smykker fra filmene og mange vil være den karakteren.

newmoon1

Hva syns du er vanskelig når det gjelder cosplay?
Det er enormt vanskelig å få tak i kostymer fra Twilight filmene. Selv om man er heldig å finne et plagg på ebay, koster det veldig mye! Jeg har betalt opp til 1300 kr + frakt for en brukt genser. Til gjengjeld er denne genseren umulig å få tak i og jeg er en av de få heldige i verden som har den. Jeg vet at mange cosplayere lager sine egne kostymer, men innenfor Twilight-verdenen er det om å gjøre å kjøpe de originale klærne fra filmene. Det vil si, ikke de samme klærne som skuespillerne brukte, men klær av samme type og merke.
En annen utfordring ved cosplay, er å møte mennesker med fordommer. Mange vil kalle cosplay for barslig og idiotisk. Jeg synes at det er mer som en kunstform.

swath005

Hvilke conventions går du på, eller har tenkt å delta på?
Jeg har enda ikke vært på convention, men har veldig lyst til det! Jeg har planer om å reise på Desucon fantasy. Da vil jeg kle meg ut som Arwen fra LOTR.

Gratulerer så mye!
Og takk til Outland for sponser gaver til vinnerene.

Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

Legg gjerne igjen en kommentar

