CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplayer 2012 – Johan «Shookie» Rasmus

Legg igjen en kommentar

 

Navn / Kallenavn: Johan Rasmus / «Shookie»
Alder: 29
Bosted: Karasjok (Finnmark, også kjent som Sameland;)
Hjemmeside: http://www.ShookieMonster.com / http://www.facebook.com/shookiecosplay
***

aaretscosplayer

Først må vi jo gratulere med å bli valgt til Årets cosplayer 2012. Vi valgte deg fordi du er en inspirasjon for andre, fordi du er flink til å dele cosplaygleden rundt om og fordi du er veldig flink til det du gjør – åpenbart.
Takketakker så meget for det! Det er måpende gledelig og ærefullt for meg at jeg har vunnet denne prisen! Samtidig er dette en pris jeg har fått på grunn av de dedikerte og gode personlighetene i cosplaymiljøet jeg har møtt som faktisk har gjort det her mulig for meg. Jeg kjenner meg beæret, glad og er samtidig ekstra motivert for å fortsette med det jeg brenner så mye for! Smilet mitt på vinnerbildet sier vel det meste om hvor glad jeg er for det her!

Det mest naturlige er å starte med begynnelsen. Når begynte du med cosplay? Hvordan ble du interessert i cosplay til å begynne med?
Det begynte i 2009 etter jeg flyttet til Bergen, hadde sett fenomenet før det også, men cosplay for mange handler mye om førsteinntrykk, og når jeg fikk et dårlig førsteinntrykk ble det bare med at jeg tenkte «det der er jo bare teit og merkelig.» Men så tok Kake meg med på Raptus i Bergen, og det var vel der det begynte. Noe av det mest smilerike og gledelige jeg har tatt del i! Husker oppelevelsen så veldig godt den dag i dag jeg. Sjelden man har tatt så feil, altså…

Du har hittil kun cosplayet Cookie / Shookie Monster, men du jobber med flere nå?
Ja, jobber med Monkey D. Luffy (timeskip-versjonene) fra One Piece og Flynn Rider fra filmen «Tangled».

shookiepresentation2

Hva fikk deg til å velge akkurat kakemonsteret / Shookie Monster?
Jeg trengte et kostyme til Halloween! Haha. Vi var ute og gikk på Halloween og fikk veldig god respons, var veldig mange som ville ha bilde eller en klem. Det var jo veldig gøy! Det første connet mitt var Desucon 4 i 2009, da var jeg litt nervøs. Cosplay er jo et østlig fenomen, følte jeg, og Cookie Monster er jo en vestlig figur, noe som førte til at jeg følte meg usikker på hvordan ting ville bli. Men Kake dro meg med og det gikk jo mer enn veldig bra og responsen var overveldende, for å si det MILDT! Shookie Monster fikk jeg fra min gode venn Ida fra Stavanger som mente at jeg bør bruke mitt alias, som på den tiden var «Shoo», til å lage en alter ego av Cookie Monster, og da mente hun at jeg kunne kalle meg for SHOOkie Monster, og vips, så var DET gjort! Når jeg ikke cosplayer Shookie Monster, bruker jeg bare «Shookie» som mitt cosplaynavn.

Du har jo vært Shookie Monster ganske lenge nå, hvor mange ganger har du oppdatert drakten? Gjør du det selv?
Den har blitt oppdatert tre ganger hittil, blir fire nå. Jeg kan ikke sy, så det får jeg hjelp til, men ideen og designet er det jeg som har.

Du har over 7000 fans på facebook, hvordan føles det?
Det føles selvfølgelig veldig gledelig, det er jo utrolig hyggelig å ha så mange folk som støtter en og legger igjen hyggelige kommentarer og holder ting gående. Når det er sagt, så er det jo ikke bare folk som liker alt man gjør heller, man får jo kritikk og. Det er en ting jeg ikke liker, og det er usaklig kritikk. Jeg har fått kritikk av folk, noe som er helt greit, så lenge det er konstruktivt. De påpeker ting jeg kan forbedre og så videre, så det er bare flotters. Men det er sånn på cons også, for eksempel på mitt første con i London, der var det en del negative kommentarer man fikk, men man kan ikke forvente å dra på et sånt con med så mange mennesker (ca. 50000) og bare forvente ros heller, selv om all rosen overgikk kritikken da. Det er en tilvenningssak, men samtidig er det viktig å ha beina plantet i bakken. Jeg syns det er fantastisk å kunne bruke sosiale medier til å spre cosplay og conventions. De fleste blir nysgjerrige på det jeg deler, eller ser at noen deler noe på min vegg og så videre, og så finner de kanskje ut mer om cosplay og så sprer det videre til andre.

Hva liker du best med å være i cosplay?
Det beste er å se hvordan folk reagerer, være random samt spre gleden. Folk kommer å sier hyggelige ting, vil ha klem og bilder, og det er gøy å få bruke personligheten samt energien min til å spre glede til folk, og ikke minst å få spre ordet om cosplay!

Hvilket con skal du på neste gang?
Det neste er EECC / East-European Comic-Con i Romania (slutten av mars), hvor jeg også skal være konferansier, faktisk… Deretter følger det tett opp med Banzaicon i Larvik, Desucon: Fantasy i Oslo og Animefest i Tsjekkia.

Apropos con, har du noen favorittcon?
Må liste opp flere da det er flere der ute man har et ekstra godt forhold til. I Norge er det Banzai, hmm, Uppcon i Sverige var en favorittene men som nå er nedlagt, NärCon i Sverige, Animefest i Tsjekkia, NijiKon i Romania og Abunaicon i Nederland. Det er noe helt eget og unikt med de kongressene der. Desucon har også en spesiell plass da det var mitt aller første con. Abunaicon dro jeg til helt alene, kjente ingen der, men etter noen minutter var jeg i full samtale med noen. Veldig hyggelig atmosfære, folk er hyggelige og ikke slitsomme.
Jeg drar jo på det jeg kan av con, og det stortrives jeg med, selv om det koster en del. Har noen steder jeg drar til flere ganger i året, blant annet til Øst-Europa og Sverige. I Ungarn var det ikke så lett, fordi det er mange som ikke kan engelsk, og jeg kan ikke ungarsk, mens i Romania var det motsatt; bare et par stykker som IKKE kunne engelsk. Ellers liker jeg å dra på cons generelt, da jeg er veldig sosial og synes det er både hyggelig og spennende med det. Også er jeg ambassadør for både NärCon og Banzaicon.

Karasjok er jo ikke et veldig stort sted, hvordan er det å være cosplayer her?
Jeg har ikke cosplayet her, cosplay er jo en veldig urban greie, selv om det har vokst sykt de seneste årene, og som på andre små steder blir man sett litt rart på om man skiller seg ut og er annerledes, selv om jeg elsker å være nettopp det. Selvfølgelig er det jo bare å ha et åpent sinn og prøve å lære om noe nytt, men det er ikke alle som vil og kan det heller. Også er det ikke spesielt praktisk heller, kaldt og mørkt og mye sne er ikke akkurat ideelle cosplaytilstander for mange…

Som årets cosplayer, har du noen råd til de som akkurat har begynt, eller som tenker at de er for sjenerte til å prøve?

Ah, det spørsmålet liker jeg, for jeg sjelden har det samme svaret! Det jeg svarer oftest er vel; «Man har intet å tape på ved å cosplaye!» Hvis man er sjenert og usikker, drar på con og tenker «dette går ikke bra, jeg tør ikke snakke med noen» så usynliggjør man seg selv, og da blir det vanskelig. Istedet, forsøk å gå bort til noen med et cosplay du liker og syns er bra, eller en karakter du kjenner igjen, og si det til vedkommende. Cosplayere blir i de fleste tilfellene veldig glad for det, og om de ikke vil snakke med deg, ok, da går du videre. Slike personer er som regel ikke verdt bryet. Har hendt meg flere ganger det, så det er jo bare å forsøke med noen andre da. Det er kanskje ikke alle som er snille/vennligsinnet, men de fleste er faktisk det! Så ja, du har intet å tape! Cosplay er tross alt et inkluderende samfunn.

Hva er det vanligste folk som ikke cosplayer spør om?
De fleste spør om hvorfor jeg gjør det jeg gjør og hvordan jeg får råd til å reise så mye… Og svaret er enkelt nok; Fordi jeg elsker å drive på med cosplay og cons da det gir meg og andre SÅ mye, som f.eks enormt glede, man omgås stort sett med folk som har fellesinteresser, det er høyst sosialt, man får reist masse, man får ulike erfaringer, det er lærerikt og man får opplevd enormt mye! Det gir meg muligheten å ha et særdeles interessant og travel hverdag. Jeg får reist såppas mye takket være gode venner som jeg bor hos (sparer penger på hotell) og som støtter meg, fordi jeg har spart opp midler siden jeg var liten, fordi jeg har andre hobbyer som har gitt meg muligheter, fordi jeg har vært heldig å være gjest på diverse cons og fordi jeg reiser billigst mulig, selv om det oftest betyr lange, lange reisetider, men det er verdt det fordi man brenner for det!

Vi takker for tiden til Johan / Shookie og gleder oss til å se hans neste cosplay! Hvis du vil lese mer om han, kan du se på hans egen side, eller for eksempel intervjuet fra avisa Sàgat.

Premier blir levert av Outland. Om du vil foreslå noen som månedens eller årets cosplayer, les mer her.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

