CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer: Februar – Vegard Holter

2 kommentarer

Navn / Kallenavn: Vegard Holter / Hadley

Alder: 20

Bosted: Hamar

Facebooksidehttp://www.facebook.com/HadleyCosplay

IRON MAN 2

Når begynte du med cosplay? Hvordan ble du interessert i det?

 Jeg begynte vel med cosplay rundt 2009. På vårparten ble jeg mer og mer interessert i å lage Halo-kostymer, og oppdaget at det fantes et helt miljø som drev med å lage kostymer fra spill og tegneserier. Så mitt første con var nok Desucon i oktober 2009. Cosplayinteressen tok dog ikke noe særlig av før etter Coscon 1 i 2010.

Hva var ditt første cosplay? 

Mitt aller første cosplay var en ODST fra Halo 3: ODST. Laget i pepakura (papercraft), og med limpistol. Ikke et fryktelig godt utført prosjekt på noen måte, men det var starten.

Hvilke andre cosplay har du gjort? Har du en favoritt blant dem?

Jeg har en tendens til å lage og bygge mye mer enn det jeg faktisk ender opp med å bruke på con. Jeg synes ofte det er morsommere å prøve meg fram og finne måter å lage ting på enn å faktisk fullføre et prosjekt. Men oppigjennom har det jo blitt litt diverse. I omtrentlig kronologisk rekkefølge;

ODST, Halo 3:ODST

Helge «Omen» Kaizer, Kaizers Orchestra

OMEN

G-Man, Half-Life

Zombie

ZOMBIE

Jigsaw Killer Victim.

BEAR TRAP

Aperture Scientist, Portal (OC)

Jonathan Crane/Scarecrow, Batman Begins

JONATHAN

11th Doctor, Doctor Who

Tim/Masky, Marble Hornets

Dean Francis Hadley, Steampunk OC

Tony Stark/Iron Man, Iron Man 2

DARK IRON MANIRON MAN

Jack Harkness, Doctor Who/Torchwood

JACK

Jonathan Crane/Scarecrow, Batman: Arkham Asylum

CRANE ARM CRANE

Av disse er det nok Jack Harkness og Iron Man som er favorittene. Iron Man fordi det i stor grad var den som har gitt meg mest oppmerksomhet og er den folk kjenner meg igjen for, og Jack fordi Jack bare er så innmari awesome. ALLE burde eie en skikkelig lang, god, tung frakk. Fantastisk følelse, og helt fantastisk å løpe i. Pluss fangirls. Jeg skal ikke nekte for at fangirls er motiverende.

Hvordan går du frem når du velger en figur?

Jeg har egentlig ingen faste kriterier for hvorfor jeg cosplayer karakterene jeg cosplayer. Noen ganger blir jeg bare fryktelig fascinert av en karakter i det øyeblikket jeg ser dem, andre ganger går det ganske lang tid, før noen andre foreslår dem. Noen ganger sitter jeg bare alene en helg uten noe å gjøre og en rull med liggeunderlag innen rekkevidde. Og plutselig får jeg lyst til å finne tutorials og bygge en Iron Man. Mye kommer av at jeg vil prøve teknikker jeg ikke har prøvd før. Men som regel er det mer det visuelle enn karakteren selv jeg går etter, selv om det også er viktig. Men jeg er en såpass elendig skuespiller at jeg ikke klarer å ta det så alvorlig om jeg ikke passer til personligheten.

Har du et drømmecosplay, isåfall hvorfor akkurat det?

Oj. Det er jo et par ting jeg alltid har hatt lyst til å få til. For eksempel begynte jo hele hobbyen for min del med et mislykket forsøk på Halo-armor, så det er jo et håp om at jeg en dag skal ha tid, penger og ork til å fullføre det. Men utover det holder jeg faktisk på med to prosjekter akkurat nå som jeg mener er noe av det kuleste jeg har gjort noen gang, og som jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år. STAY TUNED FOLKS.

Hvis du liker å gå på con, hvilke har du vært på og hvilket liker du best?

Jeg kan like godt innrømme det med en eneste gang; jeg er en utpreget attention whore på con, og jeg ELSKER å være der. Og jeg blir like imponert over nivået og fantasien til folk nå som jeg ble første gang i 2009. Jeg har vel vært innom de fleste connene som baserer seg i Oslo og omegn, i hvert fall som jeg vet om. Desucon og Coscon (nå Desucon:Cosplay), Soracon, Banzaicon, og også en tur opp til Trondheim på Torucon.

Er det noen i cosplaymiljøet du ser opp til?

Det er særdeles få jeg IKKE ser opp til. Hele miljøet er så tett befolket med flinke, hardtarbeidende og, ikke minst, awesome folk. Men de jeg har mest kontakt med og møtte tidligst er Rakel Cotino og Aslak Sødal. Traff begge to på det første Cosconnet som ble arrangert, og det var vel der interessen min virkelig slo inn. Hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt dro dit var faktisk at jeg fant bloggen til Rakel en stund i forveien, og ble veldig imponert over at det fantes så flinke folk i Norge. Du kan vel egentlig si at uten Rakel hadde jeg nok vært et helt annet sted akkurat nå, og jeg hadde mest sannsynlig ikke visst hva konseptet dreide seg om en gang. Aslak hadde for øvrig på det tidspunktet perfeksjonert mitt aller første drømmecosplay, ODST, og ble dermed opphøyet til heltestatus umiddelbart.

Hva er det vanskeligste med å cosplaye?

Vanskelig å plukke ut noe spesifikt, det meste er jo vanskelig til en viss grad. Men i mitt tilfelle er det nok alt som har med sying og stoff å gjøre. Jeg er HELT ELENDIG på søm. Gi meg treverk og plast any day, men jeg kan ikke sy om det sto om livet.

Hva er ditt neste cosplay? 

Som nevnt har jeg et par utrolige kule prosjekter lina opp til Banzaicon. Deriblant en full size Dalek, fra Doctor Who. Det andre vil muligens bli avslørt litt nærmere connet.

DALEK PROGRESS

Ellers, har du noe du liker/misliker med cosplaymiljøet i Norge?

Jeg har på generell basis utelukkende positive erfaringer fra cosplaymiljøet i Norge. Det er selvfølgelig litt smårusk her og der, men det er i stor grad en fantastisk opplevelse hver gang jeg drar på con eller møter andre cosplayere.

Litt skeivt utvalg av bilder, dessverre, men jeg er veldig dårlig på å få arrangert og gjennomført shoots…

Fotografer:
IRON MAN 2: Gitte Helene Skalberg

IRON MAN / JIGSAW KILLER VICTIM: Danarki

Resten: Egne bilder

Da gratulerer vi Vegard med månedens cosplayer Februar og takker Outland for premie.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

2 thoughts on “Månedens cosplayer: Februar – Vegard Holter

  1. Gratulerer til Vegard! Absolutt en fortjent vinner 🙂

    Det er imidlertid flott om jeg også får fotocredit for Jigsaw Killer Victim bildet, og at tillatelse inhentes fra fotograf (altså meg) før mine bilder brukes i fremtiden. Bildet er hentet fra Desucon 2011 albumet på facebook pagen min.

    Liker

Legg gjerne igjen en kommentar

